Koeajo paljasti ongelman, asiakas joutui maksamaan autoliikkeelle - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajo paljasti ongelman, asiakas joutui maksamaan autoliikkeelle

Kuluttajariitalautakunta asettui autoliikkeen puolelle riitatapauksessa.

Tällaisen Volvon nelivedon toimivuudesta syntyi riita.­

5.2.2018 6:56 | Päivitetty 5.2.2018 20:42

Asiakas osti autoliikkeestä vuonna 2008 ensirekisteröidyn käytetyn Volvo XC 70 AWD -henkilöauton vuonna 2012. Auton hinta oli 36 640 euroa ja sillä oli ajettu 131 000 kilometriä.

Vaihdossa ostaja antoi 2007 ensirekisteröidyn Volvo XC 90 AWD -henkilöauton. Vaihtoauton hyvitys oli 31 990 euroa.

Vaihtoauton nelivetojärjestelmää jouduttiin korjaamaan pari viikkoa kaupanteon jälkeen. Remontti maksoi 1 086 euroa. Autoliike veloitti asiakkaalta vielä 543 euroa remontista.

Auton myyjän mukaan auto oli kunnossa, kun hän oli luovuttanut sen liikkeeseen eikä ollut havainnut autossa vikaa.

Kauppa meni kuluttajariitalautakuntaan, koska asiakas vaati remonttilaskun osuutensa palauttamista. Asiakas kertoi maksaneensa puolet remonttilaskusta pakon edessä.

Autoliike katsoi, ettei sillä ollut kuluttajasuojalakiin perustuvaa velvollisuutta palauttaa rahoja asiakkaalle ja kiisti vaatimukset.

Lautakunta totesi saamansa selvityksen perusteella, että neliveto kytkeytyy kyseisessä autossa päälle vasta vaativissa oloissa, eikä auton luovuttanut asiakas sitä kiistänyt. Lautakunta totesi lisäksi, ettei vikaa ole tavanomaisen koeajon aikana helppo havaita.

Kauppalain mukainen virhekynnys ylittyi. Autossa oli vaihtoauton luovuttaneen vastuulle kuuluva virhe, joten hänen tuli osallistua korjauskuluihin.

Lautakunta ei suosittanut rahojen palauttamista. Päätös ei ollut yksimielinen. Kaksi kuudesta jäsenestä suositti palauttamista.

Osa 2/10. Juttusarjassa käsitellään Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja autokauppariidoissa.

Korjaus kello 20.40: Juttua korjattu vaihtoauton hinnan osalta. Hyvitys oli 31 990 euroa.

Autokaupoista syntyy usein riita: Kuluttajariitalautakunnassa 800 ratkaisua vuodessa

Lähes kaikki autokauppoja koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliset riidat käsitellään kuluttajariitalautakunnassa. Harvoin riitaa ratkotaan käräjäsalissa.

Lautakunta käsittelee vuodessa noin 800 riitaa. Sen ratkaisut ovat suosituksia, mutta osapuolet noudattavat niitä hyvin.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan autokaupassa noin 80 prosenttia suositusratkaisusta myös toteutuu. Lautakunta myös seuraa miten sen tekemiä päätöksiä noudatetaan.

– Emme anna mitään sanktioita.

– Ratkaisujen julkisuus ja nykyään myös some toimivat lautakunnan eduksi.

– Autoliike ei halua nähdä nimeään listalla, jossa mainitaan mitkä yritykset eivät ole lautakunnan suositusta noudattaneet, Ståhlberg kertoo.

Ensi vuosi on kuluttajariitalautakunnan 40:s. Sen toiminta on vakiintunutta ja autoliikkeiltä tulee Ståhlbergin mukaan hyvin vähän palautetta.

– Joskus riita-asiassa voittaa kuluttaja, joskus taas autoliike.

– Meidän toimintaamme suhtaudutaan myönteisesti ja liikkeenharjoittajat pitävät meitä luotettavana ratkaisijana, puheenjohtaja kertoo.

Lautakunnan päätökset eivät ole aina yksimielisiä. Ståhlbergin mukaan ratkaisuista äänestetään äärimmäisen harvoin.

Kuluttajariitalautakunnan organisaatiossa on 15 jaostoa. Autokauppaa käsitellään kahdessa jaostossa, lisäksi on vielä auton huolto- ja korjausjaosto.

Viime vuonna lautakunta ratkaisi 782 henkilöautojen kauppaa, 344 autojen varaosia ja varusteita koskevaa kauppaa ja 249 ajoneuvojen huoltoa ja korjausta koskevaa asiaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?