Autokauppariita: Kyse olikin tuontiautosta – liike ei kertonut ostajalle - Autot - Ilta-Sanomat

Autokauppariita: Kyse olikin tuontiautosta – liike ei kertonut ostajalle

Onko ostajan kannalta merkittävää tietää, mikä on käytetyn auton alkuperä?

Kuvan kaltaisesta Mitsubishi Outlanderista syntyi riita kaupan jälkeen.­

2.2.2018 6:55

IS kävi lävitse kuluttajariitalautakunnan käsittelemiä autoliikkeen ja asiakkaan välisiä riitoja. Usein näkemykset menevät ristiin asiakkaan ja autoliikkeen välillä. Kuluttajariitalautakuntakaan ei ole aina yksimielinen.

Sarjan ensimmäisessä osassa kerrotaan tapauksesta, jossa autoliike jätti kertomatta asiakkaalle, että hänen ostamansa auto olikin tuotu maahan käytettynä.

Ostaja sai tiedon auton alkuperästä jälkeenpäin, ja kuluttajariitalautakunta suositti, että liike hyvittäisi asiakasta.

Sitä ennen tapahtumaketju eteni näin:

Asiakas hankki kymenlaaksolaisesta liikkeestä Mitsubishi Outlander -henkilöauton 7 599 eurolla. Auto oli otettu käyttöön 11 vuotta sitten ja sillä oli ajettu 172 000 kilometriä.

Omistaja ajoi noin 3 000 kilometriä, kun autoon tuli vikoja. Jo aiemmin siihen oli uusittu jarrusatula, jonka autoliike maksoi. Liike maksoi myös puolet vaihteiston korjauskuluista ja uusi etujarrulevyt ja -palat.

Riita tuli, koska myyjä ei ollut kertonut auton tuontihistoriasta. Ostaja vaati 800 euron hyvitystä.

Kuluttajariitalautakunta totesi, että liike oli maksanut jarruremontin ja puolet vaihteiston korjauksesta. Vaihteiston laakereita oli korjattu ajokilometreihin nähden ennenaikaisesti.

Lautakunta toteaa, että tieto käytetyn auton maahantuonnista on ostajan kannalta merkittävä tieto, joten se on kerrottava ostajalle.

Kun autoliike jätti sen kertomatta, oli kyse tiedonantovirheestä.

Yksimielinen lautakunta suositti, että autoliike maksaa vielä 600 euron hinnanalennuksen jo maksamien korvausten päälle. Ratkaisu tehtiin viime vuonna.

Autokaupoista syntyy usein riita: Kuluttajariitalautakunnassa 800 ratkaisua vuodessa

Lähes kaikki autokauppoja koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliset riidat käsitellään kuluttajariitalautakunnassa. Harvoin riitaa ratkotaan käräjäsalissa. Lautakunta käsittelee vuodessa noin 800 riitaa. Sen ratkaisut ovat suosituksia, mutta osapuolet noudattavat niitä hyvin.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan autokaupassa noin 80 prosenttia suositusratkaisusta myös toteutuu. Lautakunta myös seuraa miten sen tekemiä päätöksiä noudatetaan.

– Emme anna mitään sanktioita.

– Ratkaisujen julkisuus ja nykyään myös some toimivat lautakunnan eduksi.

– Autoliike ei halua nähdä nimeään listalla, jossa mainitaan mitkä yritykset eivät ole lautakunnan suositusta noudattaneet, Ståhlberg kertoo.

Ensi vuosi on kuluttajariitalautakunnan 40:s. Sen toiminta on vakiintunutta ja autoliikkeiltä tulee Ståhlbergin mukaan hyvin vähän palautetta.

– Joskus riita-asiassa voittaa kuluttaja, joskus taas autoliike.

– Meidän toimintaamme suhtaudutaan myönteisesti ja liikkeenharjoittajat pitävät meitä luotettavana ratkaisijana, puheenjohtaja kertoo.

Lautakunnan päätökset eivät ole aina yksimielisiä. Ståhlbergin mukaan ratkaisuista äänestetään äärimmäisen harvoin.

Kuluttajariitalautakunnan organisaatiossa on 15 jaostoa. Autokauppaa käsitellään kahdessa jaostossa, lisäksi on vielä auton huolto- ja korjausjaosto.

Viime vuonna lautakunta ratkaisi 782 henkilöautojen kauppaa, 344 autojen varaosia ja varusteita koskevaa kauppaa ja 249 ajoneuvojen huoltoa ja korjausta koskevaa asiaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?