IS testasi: Uudesta Harley-Davidsonista löytyi pari hämmentävää seikkaa

Harley-Davidson Softail -mallisarja uudistuu täysin.

Upouuden Sport Gliden istumakorkeus on matala.

4.2.2018 11:58

Vuodesta 1984 tuotannossa ollut runko muuttuu täysin. Sen lisäksi moottori on uusittu kokonaan. Sitä kutsutaan kahdeksan venttiilin vuoksi nimellä Milwaukee-Eight.

Harley-Davidsonin päälle istahtaminen tuottaa aina pienen hämmästyksen, sillä istumakorkeus on todella matala, vain 68 senttiä. Näin lyhyellä kuskillakin yltää jalat mainiosti maahan. Toinen hämmästys on virtalukon puuttuminen. Sen korvaa ohjaustankoon sijoitettu virtanappi.

Harley-Davidson on varustettu avaimettomalla järjestelmällä. Kun kuljettajalla on kaukosäädin taskussa, starttinapin painallus herättää moottorin henkiin.

Ajoasento on luontevan pysty.

Ilmajäähdytteisen V-2 moottorin kuutiotilavuus on kunnioitettavat 1 745-kuutiosenttiä. Mäntien halkaisijat ovat peräti 100 millimetriä. Kuljettaja tuntee mäntien liikkeet alaselässään, mutta sehän on Harley-Davidsonissa ominaisuus – ei vika. Samalla moottorin tuottamia tutinoita on vähennetty merkittävästi, ja nyt esimerkiksi peileistä voi seurata takana tulevaa liikennettä.

Ensitesti toteutettiin Teneriffan mutkaisilla teillä ja olikin mielenkiintoista havaita, kuinka uusi runko toimii mutkissa. Mainiosti, sillä runko on tukeva ja samaa voi sanoa muistakin ajo-ominaisuuksista.

Upouuden Sport Gliden istumakorkeus on matala.

Ajoasento on luontevan pysty. Jalkatapit on sijoitettu eteen. Vaihdepoljin on kyllin suuri. Jousituksen toiminta ei jätä mitään toivomisen varaa. Ainoa mistä tulee moitteitta, on etujarrun toiminta, sillä etujarrukahvan toiminta on puisevan tuntuinen. Jarrutehoa löytyy, mutta kahvaa saa puristaa oikein tosissaan.

Parasta uudessa Sport Glidessä on sen muunneltavuus. Etukate irtoaa kahden pikakiinnikkeen aukaisun jälkeen. Sivulaukut irtoavat yhtä helposti, ja ne irrottamalla Sport Glide muuntuu matkapyörästä katuja risteilevään customiin. Näppärää!

Etukate ja sivulaukut ovat pikakiinnitteiset.

Pieni tuulilasi sopii lyhyelle kuljettajalle, pidempiä kuljettajia varten löytyy lisävarusteena kookkaampi pleksi 235 euron lisähintaan.

Moottori on pultattu suoraan runkoon kiinni, mutta se värisee vähemmän kuin muissa Softail-malleissa.

Harley-Davidson tarjoaa V Sport Glide -malliin markkinoiden pisimmän, peräti viiden vuoden takuun. Valmistaja siis uskoo tuotteeseensa. Kaiken kaikkiaan 115 vuotta vanha valmistaja on saavuttanut muut moottoripyörät ajettavuuden ja moottorin värinöiden suhteen. Epäilijöille suosittelemme koeajoa vanhojen ennakkoluulojen sijaan.

Tehokas etujarru vaatii sormivoimia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?