Tältä näyttää, kun 3000 hevosvoiman murskain ottaa VW Polon käsittelyyn suoraan ajosta - Autot - Ilta-Sanomat

Tältä näyttää, kun 3000 hevosvoiman murskain ottaa VW Polon käsittelyyn suoraan ajosta

Metalli vääntyy ja murtuu, kun valtava teräskoura tarttuu romutettavaksi tuotuun Volkswagen Poloon kierrätyslaitoksen pihalla.

29.1.2018 6:55

Auton kierrättäminen voi tulla eteen monista eri syistä. Aikansa palvelleeseen ajoneuvoon voi esimerkiksi tulla sen hintaluokan vika, että korjaaminen ei ole enää kannattavaa. Yksi vaihtoehto on tällöin romutus.

Romutettavalle autolle voi tilata noudon tai sen voi ajaa vastaanottopisteeseen, kuten artikkelin VW Polon tapauksessa.

  • Katso jutun alussa olevalta videolta, kuinka vuoden 1999 Polo päätyy vasaramurskaimen kitaan.

Kuusakoski Oy:n Vantaan palvelupisteessä romuauton käsittelyprosessi on kolmivaiheinen. Se koostuu esikäsittelyvaiheesta, murskauksesta ja murskattujen jakeiden jatkojalostuksesta. Esikäsittelyssä romuajoneuvosta poistetaan ensin nesteet (polttoaineet, öljy ja muut nesteet), renkaat, akku, katalysaattori sekä mahdollisesti uudelleen hyödynnettävät autonosat.

Kouran ja murskaimen käsittelyyn päätyi Suomessa vuonna 2017 yhteensä 72 710 autoa.

Murskauksessa romuauto käsitellään vasaramurskaimella pieniksi, noin nyrkin kokoisiksi jakeiksi. Kuusakoski Oy Vantaan palvelupisteen vasaramurskainta pyörittää noin 3 000 hevosvoiman sähkömoottori. Se pystyy käsittelemään keskimäärin 50 000 kg tunnissa syötettävää materiaalia.

VW Polo teräskouran käsittelyssä ennen varsinaista romutusta.­

Jakeesta erotellaan muun muassa rautapitoiset metallit, alumiini sekä kevytmateriaalit kuten verhoilu.

Kuusakosken palvelupäällikkö Ari Turunen kertoo, että prosesseissa romuautosta hyödynnetään tällä hetkellä yli 95 %.

– Teräs palautuu terästeollisuuteen. Kierrätetystä teräksestä tehdään esimerkiksi haarukoita ja kattiloita. Kuusakoski Oy:n alumiinisulatosta toimitetaan alumiiniharkkoja elektroniikkateollisuuden käyttöön, Turunen kertoo.

Autojen keskimääräinen romutusikä kasvoi viime vuonna 20,7 vuoteen. Romutusikä on kasvanut selvästi vuoteen 2016 verrattuna, jolloin se oli 20,2 vuotta.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan henkilöautokannan keski-ikä oli Suomessa vuoden 2016 lopussa 11,8 vuotta. Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia ja Pohjoismaiden vanhin.

Ruotsissa henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2016 9,9 vuotta, Tanskassa 8,9 vuotta ja Norjassa 10,6 vuotta. Henkilöautojen keski-ikä EU:ssa on 10,7 vuotta.

Testaa, kuinka hyvin tunnet auton kierrätykseen liittyvät faktat!

Kuusakosken palvelupäällikkö Ari Turusen mukaan Suomessa etuna on auton kierrättämisen helppous. Kierrätysverkostoon kuuluu 275 vastaanottopistettä. Kierrätysilmoituksen voi tehdä sähköisesti ja auto voidaan tulla noutamaan kotoa. Auton kierrättäminen on Suomessa kuluttajalle ilmaista.

Turunen sanoo, että parhaillaan käynnissä oleva romutuspalkkiokampanja vaikuttaa suomalaisten romutusintoon.

– On olemassa selkeitä merkkejä siitä, että autoja tulee enemmän kierrätykseen romutuspalkkion myötä, hän toteaa.

Esikäsittelyn jälkeen auto menee vasaramurskaimen alle.­

Romutuksen yhteydessä ajoneuvo poistetaan Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) rekisteristä ja omistaja saa virallisen romutustodistuksen. Romutustodistus päättää omistajan vastuut ajoneuvosta (ajoneuvovero ja vakuutukset).

Vuoden alusta lähtien on ollut voimassa romutuspalkkiokampanja. Uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 tai 2 500 euron alennuksen uuden henkilöauton oston yhteydessä, jos hän samalla kierrättää omistamansa vielä liikennekäytössä olevan henkilöauton.

  • Katso alla olevalta videolta, miten romutuspalkkio käytännössä toimii.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?