Autot

Koeajo rääppiäis­tunnelmissa: Jeepin juhla­malli on sympaattinen – korin väri kerää katseita

Julkaistu:

Koeajo
Jeep Renegade on sympaattinen auto – jopa hernekeiton värisenä.
Jeep Renegade oli aivan uusi automalli, kun se julkistettiin 2014. Italialaisen Fiat 500x:n pohjalevylle rakennettu auto huokuu kuitenkin americanaa.

Renegade-mallin muotoilu pohjautuu 1941 Willys MB Jeep -malliin, yhteen ensimmäisistä sota-ajoneuvoista, joita massatuotettiin Yhdysvalloissa. Yhtä lailla kulmikas Renegade herättää muistoja Mort Walkerin The Beetle Bailey - eli Masi-sarjakuvista.

Patriotin, Compassin, Wranglerin, Cherokeen ja Grand Cherokeen rinnalla 4,2-metrinen Renegade on pieni, mutta seitsenaukkoisella keularitilällä ja nelivedolla silti aito Jeep.

Jeepin 75-vuotistaipaleen kunniaksi julkistettiin juhlamallit 2016. Koska viime päivinä maailmalla on levinnyt kuvia keulamaskilla peitetystä Renegadesta, oli korkea aika käydä rääppiäisissä juhlakalun kanssa ennen kuin tulevan kasvojenkohotuksen todellinen ehostus on nähtävissä.


SUV-malliksi Renegadessa on paljon maasturimaisuutta: korkealle nouseva kori, ajo-ohjelmat eri keleille, alamäkihidastin, 20 senttimetrin maavara, ikoniset valot ja kattoluukut. Varmuuden vakuudeksi kierroslukumittariin on kovimpien kierrosten kohdalle painettu mutainen roiskekuvio.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Koeajoauton huomiota herättävän värin valmistaja on nimennyt viidakonvihreäksi. Hernekeittokin siitä voi tulla mieleen.


Bensiinimoottoriset Renegadet ovat 1,4-litraisia ja etuvetoisia. Diesel-malleissa on 2,0-litrainen pata, neliveto ja automaattivaihteisto paitsi halvimmassa versiossa, joka tottelee manuaalivaihteistoa.

Sisällä on varsinkin korkeussuuntaan valtavasti tilaa. Etupenkit tuntuvat jämäkiltä. Ristiselän tukea lukuun ottamatta penkit säätyvät mekaanisesti.


Takapenkin tilojakaan ei voi moittia. Kattoikkunat saa auki sekä sähköisesti että omin käsin askartelemalla. Tavaratila on malliltaan käyttökelpoinen. Nostokorkeuden huomaa, kun sylissä on reilusti painoa.

Kojelauta on pelkistetty ja muovinen. 75th-versiossa on 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Edullisemmissa versioissa näytön koko on viisi tuumaa.

Yhdeksänpykäläinen automaattivaihteisto ja kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät ovat tätä päivää. Voimalinjan tietynlainen krouvius sopii Jeepiin.

Dieselmoottori on äänekäs verrattuna moniin verrokkeihinsa. Nakutus ei kuulu vain pakkasaamuina käynnistettäessä vaan myös ajettaessa moottorin lämmettyä.

Ajomelun hillinnässäkään Renegade ei onnistu ihan niin kuin toivoisi.

Suunnilleen iPad-tabletin kokoinen sivupeili ja A-pilari peittävät kuskin näkyvyyttä etuviistoon. Myös takaviisto aiheutti ajoittain arviointiongelmia – varsinkin kun koeajoautossa ei ollut peruutuskameraa parkkitutkien lisäksi.

Parhaimmillaan Renegade on maastossa. Jotta ajamisesta nauttisi myös kaupungissa, ohjauksen soisi olevan vähemmän jähmeä. Myös kääntöympyrä tuntui suurelta auton kokoon nähden.

Jeep Renegade 1.0 Multijet 140 hv AT9 4WD 75th Anniversary

Moottori R4, turbo, 1 956 cm³, 103 kW (140 hv)/3 750 r/min, 350 Nm/1 900–1 750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 10,0 s, huippunopeus 182 km/h Kulutus 5,6 l/100 km Diesel CO2-päästöt 150 g/km Voimansiirto A9, neliveto Mitat p 4 259, l 1 805, k 1 727 mm, akseliväli 2 570 mm, omamassa 1 610 kg, tavaratila 351–1 297 l, tankki 48 l Hinta 42 719 euroa

Kiitämme

Off-road-ominaisuuksia

Avaria sisätiloja

Moitimme

Metelöivää moottoria

Ohjauksen kulmikkuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt