Historiallinen tilanne käsillä – tämän auton voit pian ostaa ilman autoveroa! - Autot - Ilta-Sanomat

Historiallinen tilanne käsillä – tämän auton voit pian ostaa ilman autoveroa!

Uusi Nissan Leaf kulkee entistä pidemmälle yhdellä latauksella. Autoverokin väistyy sähköautojen tieltä.

Nissan Leaf G2 40 kWh Tekna 2018.

26.1.2018 6:45

Ensimmäinen todellinen kaiken kansan nykyaikainen sähköauto on edelläkävijäauto Nissan Leaf. Kun se ensimmäisen kerran esiteltiin vuonna 2010, luvattiin auton 24 kWh -akustolla Leafille aluksi nykyisin vaatimattomalta tuntuva 160 kilometrin toimintamatka. Sittemmin lukema on jonkin verran noussut, mutta mitään varsinaista läpilyöntiä ei ole tähän mennessä tapahtunut.

Vanhassa Leafissa oli luonnollisesti myös muut puutteensa, mutta nyt auton nykyisiltä käyttäjiltä – joita on Euroopassa yhteensä jo lähes

85000 kappaletta – saadun palautteen perusteella autoa on parannettu yli sadan eri ominaisuuden suhteen.

Ilta-Sanomat on Espanjassa tutustumassa uutuuteen, ja raportoi tuoreeltaan paikan päältä.

Nyt, vajaat kahdeksan vuotta myöhemmin, Leafin toisen sukupolven aiempaan verrattava NEDC-toimintamatka on 378 kilometriä. Auton akuston koko on uudessa Leafissa 40 kWh, ja toimintamatka on enemmän kuin kaksinkertaistunut yhden sukupolven aikana. Kehitystä on siis tapahtunut todella huomattavasti. Nykyisellä, paremmin todellisuutta vastaavalla WLTP-mittaussyklilläkin saavutetaan 270 kilometrin yhtenäinen laskennallinen matkarupeama.

Kysymys, joka on kaikkien sähköautoista kiinnostuneiden mielessä, on tietenkin se, kuinka totuudenmukainen lukema on tavallisessa ajossa.

Ensimmäisen testipäivän perusteella voimme todeta, että 270 kilometrin toimintamatka ei ole utopiaa. Reilulla kahden hengen kuormalla, ilman kummempaa säästeliäisyystavoitetta ja ilmastointia jatkuvasti käyttäen saavutimme noin 250 kilometrin toimintamatkan lataamatta autoa välillä.

Sähköautoa ei tietenkään osteta pelkästään pitkien matkojen autoksi.

Lisäksi on hyvä muistaa, että suurin osa suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 kilometriä työajoja, ja koko Euroopassa 90 prosenttia kaikista autoilijoista ajaa päivässä alle 80 kilometriä.

Sähköautoilla on tämän vuoden alusta alkaen puolellaan toinenkin etu.

Enää sähköautoa ei rokoteta järjenvastaisesti, vaan sen hankkimiseen kannustetaan 2000 euron hankintatuella. Uuden Leafin hinnassa on suomalaisia kurmottavaa autoveroa vain noin 1100–1300 euroa. Autovero saa luvan väistyä tulevaisuuden tieltä, kun hankintatuki ylittää autoveron määrän. Tilanne on historiallinen.

Uuden Leafin hinnat alkavat Suomessa ennen tuen myöntämistä 35900 eurosta. Autot saapuvat Suomeen helmi-maaliskuun vaihteessa.

Voit lukea uudesta Leafista lisää ensi viikon perjantain Ilta-Sanomien paperiversiosta.

Vuoden alusta lähtien on ollut voimassa romutuspalkkiokampanja. Uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 tai 2 500 euron alennuksen uuden henkilöauton oston yhteydessä, jos hän samalla kierrättää omistamansa vielä liikennekäytössä olevan henkilöauton.

  • Katso alla olevalta videolta, miten romutuspalkkio käytännössä toimii.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?