Autot

Ensitestissä uusi Renault Mégane R.S. – peto perheauton kuorissa

Julkaistu:

Ensitesti
Uusi Renault Mégane R.S. saapuu kesällä Suomeen entistä nopeampana: Hot Hatch elää!
Nykyisessä autovalmistajien crossover- ja SUV-tulvassa on saattanut päästä unohtumaan, että monet perinteiset autotyypit ovat edelleen voimissaan. Yksi niistä on ”Hot Hatch”, eli kolme- tai viisioviset urheilulliset, kompaktit perheautot.

Hyvä osoitus tämän autotyypin kyvyistä tulee Ranskasta, kun Formula 1 -maailmassa jo vuosikymmeniä menestyksellisesti kisannut Renault uudistaa tehokkaan Mégane R.S. -mallinsa. Sen tarjoilemana on luvassa hyvää suorituskykyä ja kyvykästä tekemistä mutka-ajoon.

Pitkät perinteet velvoittavat ranskalaismerkkiä, kun se tuo huippuosaamistaan katuautomaailmaan. Kolmannen sukupolven Mégane R.S.:n suorituskyvystä vastaa uusi, 1,8-litrainen turboahdettu moottori, joka tuottaa 280 hevosvoimaa ja 390 newtonmetrin väännön.


Perustaltaan moottori on sama kuin uudessa Renault Alpinessa. Vaihteistona palvelee EDC6-automaatti, ja näiden peruselementtien turvin etuvetoinen Mégane R.S. kiihtyy 0-100 km/h vauhtiin nyt entistäkin nopeammin, 5,8 sekunnissa.



Kuumin kysymys lienee, riittävätkö nämä arvot haastamaan auton pahimmat kilpailijat? Kyllä, sillä esimerkiksi Seatin uunituore Leon Cupra R tarjoaa noin 10 prosenttia enemmän tehoa, eli 310 hevosvoimaa, mutta molempien autojen kiihtyvyys 0-100 km/h nopeuteen on silti täsmälleen sama. Renault tahtoo siis tosissaan ottaa kilpailijoidensa päänahkoja hatchbackien ryhmässä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Merkille pantavaa autossa on se, että se on nykyisin koko- ja hintaluokkansa ainoa viisiovinen urheiluauto, jossa on nelipyöräohjaus. 4Control-nelipyöräohjaus on toki ollut saatavilla joihinkin Renault’n tuoreisiin malleihin, esimerkiksi Talismaniin, Espaceen ja Megane GT:hen jo jonkin aikaa, ja sitä on ennenkin käytetty eri valmistajien katuautoissa. Nyt 4Control palvelee kuitenkin ennen kaikkea auton urheilullista luonnetta. Järjestelmä laskee takapyörien optimaalista ohjauskulmaa peräti 100 kertaa sekunnissa.

Mégane R.S.:n kehitystyöhön on viime vuonna osallistunut myös Formula 1 -kuljettaja Nico Hülkenberg. Nelipyöräohjauksesta on etua varsinkin mutkaisilla teillä, joilla Mégane R.S.:n kyvykäs ajokäytös pääsee oikeuksiinsa. Uusi 4Control parantaa toisaalta auton ketteryyttä jyrkissä mutkissa, ja toisaalta se elävöittää kaarreajokäyttäytymistä suurilla nopeuksilla.


Pienillä nopeuksilla takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden. Kääntökulma on tällöin enintään 2,7 astetta. Suuremmilla nopeuksilla – tavallisesti aina yli 60 km/h vauhdissa – takapyörät kääntyvät puolestaan enintään yhden asteen verran samaan suuntaan kuin etupyörät. Tämän ansiosta auto käyttäytyy vakaammin, mikä on suurilla nopeuksilla ajettaessa tietenkin toivottu ominaisuus.


4Control-toiminnot auttavat viemään auto kaarteiden läpi oikealla linjalla, jotta suoran avautuessa kiihdytys voidaan aloittaa aiemmin. Lisäksi Mégane R.S.:n ohjauksen luonnetta voi muuttaa Multi-Sense-ajotilojen eri asetuksin, ja mutka-ajoa ajatellen autossa onkin etuvetoisissa urheiluautoissa harvemmin tavattavaa, kuljettajan ajohaluja ruokkivaa eloisuutta. Sport- ja race-ajotilat antavat auton kyvyistä eniten irti. Race-tilassa ESP kytkeytyy kokonaan pois päältä, mikäli kuljettaja tahtoo hallita auton ohjautuvuutta itsenäisemmin.


Jerezin moottoriradalla ja sen ympäristössä suoritetut ensitestit lupaavat Mégane R.S.:lle hyvää. Auto istuu tassuillaan perus-Meganea tanakammin, sillä raideleveyttä on lisätty niin edessä kuin takanakin merkittävästi. Edestä auto on GT:tä 60 millimetriä leveämpi, ja alusta on viisi milliä matalampi.

Tositoimissa auton moottori kurnuttaa, röhisee ja pörpöttää anovasti, kuin lisää kaasua pyytäen. Moottorista on lisäksi luvassa myöhemmin myös tasan 300 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä tuottava versio, joka nähdään Suomessakin aikanaan Megane R.S. Trophy -versiossa. Myös tiukempi Cup-alusta on tulossa saataville.

Ohjaustuntuma Megane R.S.:ssä on tarkka, ja ohjausvaihde nopea, muttei silti hermostuneen yliherkkä. Auto tarjoaa reilusti mekaanista pitoa, ja ääritilanteissa takapää irtoaa lähes samaan aikaan etupään kanssa tien pinnasta.

Nelivetoa Renault’n katusporttiin ei ole koskaan edes harkittu, sillä ratkaisu olisi vaatinut auton perusrakenteeseen liian suuria muutoksia ja nostanut omapainoa.


Ohjauspyörästä saa hyvän otteen, ja sen säädöt mahdollistavat hyvän ajo­asennon kaiken mittaisille kuljettajille. Etuistuimet ovat kuppi-istuintyyppiset, ja ne tukevat hyvin niin leveys- kuin pituussuunnassakin, mutta selkänojan kallistus on portaallinen ja ristiselän säädön vaikutus melko vähäinen.

Jousitus on tanakan kova, kuten odottaa saattaakin. Auton ajaminen tuottaa juuri sellaista mielihyvää kuin tällaiselta autolta vaaditaan, ja mutkaisille teille suunniteltu uutuus nielee tietä ahnaasti kiemurrellen.

Renault Mégane R.S. on toimiva ja näyttävä kokonaisuus. On syytä pitää mielessä, että kyseessä on kuitenkin viisiovinen peruskori, joka voi palvella myös arjen tarpeissa. Vaikka auton hinta ei vielä ole tiedossa, on ”Hot Hatch” edelleen voimissaan.

Renault Mégane R.S. 280 EDC

Moottori R4, 1 798 cm³, twin scroll turbo, 205 kW (280 hv)/6 000 r/min, 390 Nm/2 400 – 4 800 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 6,9 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 155 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 372, l 1 874, k 1 445 mm, akseliväli 2 669 mm, omamassa 1 505 kg, tavaratila 384–1 247 l, tankki 50 l Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt