Autot

Yllätysvoittaja Citroën C3 Aircross: Vastinetta rahalle!

Julkaistu:

Koeajo
Citroën C3 Aircross on yllätysvoittaja.
Citroën C3 Aircross nappasi joulukuussa Autobestin vuoden 2018 "Best Buy Car of Europe" -palkinnon. Autobest -äänestyksessä on vuodesta 2001 alkaen valittu auto, jota voi pitää ”parhaana hankintana”.

Voittajaa etsittäessään 31 tuomaria yhtä monesta Euroopan maasta äänesti omaa ehdokastaan. Valintaperusteina oli 13 eri hankintakriteeriä, kuten hinnan ja laadun suhde, muotoilu, mukavuus, tekniikka ja turvallisuus – mutta ennen kaikkea siis rahalle saatava vastine.

Viimeksi järjestetyssä valinnassa C3 Aircross peittosi muun muassa uuden VW T-Rocin ja Suomessa Vuoden Autoksi 2018 valitun Seat Ibizan.

Mikä tekee tästä sympaattisesti muotoillusta pienestä Citroënista niin erinomaisen?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Syynä voivat olla C3 Aircrossin tarjoamat tilat. Etuistuimilla on tilaa pitkillekin henkilöille. Sen lisäksi kiskoilla pituussuunnassa liikuteltavat, ja myös taaksepäin kallistuvat kaksiosaiset takaistuimet, alas taitettava etumatkustajan istuimen selkänoja sekä kokoluokassaan runsas tavaratila tekevät sisätiloista moneen tarpeeseen muuntautuvat, ja ovat siten C3 Aircrossin parasta antia.

Toisaalta ei auton voimalinjassakaan moittimista ole. Koeajoauton moottorina toimi jo useassa muussa mallissa erinomaiseksi pikkupuurtajaksi osoittautunut 1,2-litran ”ihmemoottori”, 110 hevosvoiman turboahdettu kolmesylinterinen PureTech-bensiini.


Vaihteistona palveli kuusiportainen, momentinmuuntimella varustettu automaatti. Yhdistelmä on miellyttävän nöyrä, vaikkei toiminnaltaan aina kaikkein elegantein.

Auto kulutti talvipakkasilla keskimäärin 6,7 litraa sadalla kilometrillä, kun keskinopeus oli 53 km/h. Keskinkertaisen hyväksyttävä tulos, josta tarkimmat kuljettajat pystyvät vielä halutessaan tinkimään.

Citroën osaa myös tehdä autoistaan mukavia. Aircrossin jousitus on samalla tapaa pehmeän kyvykäs kuin perusmalli C3:ssa. Matkustamossa on muutoin hiljainen äänimaailma, mutta moottoritiellä auton takarenkaat kumisevat etenkin takapenkille kuuluvasti.



Kaupunkiajossa autosta tulee esiin muutama häiritsevä piirre. Ohjaus ei keskitä pienissä nopeuksissa kunnolla, ja näkyvyyttä ulos häiritsevät niin A-pilarit, sivupeilit kuin leveä B-pilarikin. Pieniä arkisia hankaluuksia ovat myös harvat paikat mukeille, ympäriinsä ripotellut kytkimet ja puuttuva ohjauspyörän lämmitys. Ilmastoinnin käyttö tapahtuu kosketusnäytön kautta, mikä ei aina ole kätevin tapa.

Hieman yllättäen C3 Aircross onkin parhaimmillaan matka-ajossa, kun kaikki mukavuusvarusteet on saanut asetettua itselleen sopiviksi. Suorilla osuuksilla auto etenee suoraan ja vakaasti.


Lisäarvoa ostohinnalle saattaa Suomessa antaa myös nykyisin tärkeä mahdollisuus yksilöitävyyteen. Citroën C3 Aircross on personoitavissa yhteensä 85 eri väriyhdistelmän avulla. Auton ilme muuttuu raikkaasti valitsemalla kattoon erottuvan värin tai väripaketin, jolla yksityiskohtia kuten sivupeilejä, kattokaiteita tai etuvalojen kehiä voidaan korostaa.

Syynä C3 Aircrossin kilpailumenestykseen saattaakin lopulta olla se, että se on tasaisen varma suorittaja ilman suuria puutteita.

Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine Aut.

Moottori R3, 1 199 cm³, turbo, 81 kW (110 hv)/5 500 r/min, 205 Nm/1 500 r/min Suorituskyky: 0–100 km/h 10,6 s, huippunopeus 183 km/h Kulutus: 5,6 l/100 km 95E10 CO2-päästöt: 126 g/km Voimansiirto: A6, etuveto Mitat: p 4 154, l 1 756, k 1 637 mm, akseliväli 2 604 mm, omamassa 1 278 kg, tavaratila 410–520–1 289 l, tankki 45 l Hinta: 26 176 euroa

Kiitämme

Tilantarjontaa ja muunneltavuutta

Pirteää pikkumoottoria

Moitimme

A-pilarin ja sivupeilien rajoittamaa näkyvyyttä

Ympäriinsä ripoteltuja kytkimiä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt