Autot

Alfa Romeo Stelvio on jäänyt Suomessa harvojen herkuksi

Julkaistu:

Koeajo
Dieselkäyttöinen Alfa Romeo Stelvio on siitä erikoinen katumaasturi, että se pärjää hyvin niin mutka- kuin moottoritielläkin.
Aika vaatimattomilta kuulostavat myyntiluvut, joihin Alfa Romeon katumaasturimalli Stelvio ylsi Suomessa lanseerausvuotenaan 2017 – varsinkin, jos myyntimäärää vertaa siihen juttumassaan, jonka täkäläiset lehdet viime vuoden aikana Stelviosta kirjoittivat.

Uusia Stelvioita rekisteröitiin viime vuonna Suomessa 19 kappaletta. Niistä kahdeksan oli 2-litraisia, 200- tai 280-hevosvoimaisia bensiiniversioita ja loput 2,2-litraisia, 210 hevosvoimaa tuottavia dieseleitä.

Totuuden nimessä todettakoon, että ensimmäiset Stelviot ehtivät maahan vasta juhannuksen tienoossa. Silloinkin tuli vain kaksi First Edition -sarjan autoa. Varsinaiset myyntimallit ehtivät kauppoihin kesälomakauden jälkeen elokuussa.

Hyvä on huomata sekin, että rekisteröintitilasto ja myyntimäärä ovat kaksi eri asiaa. Rekisteröinneistä puuttuvat niin sanotut punakilpiautot eli kauppiaiden esittelykäyttöön varatut ajopelit. Sieltä myös puuttuvat ne autot, jotka myytiin viime vuonna mutta jotka toimitetaan asiakkaille vasta tänä vuonna.


Tämänkertaiseen koeajoon valikoitui Stelvion dieselversio. Se ei poikkea ulkoisesti muista Stelvioista mitenkään. Alusta, kori, sisustus ja lisävarustepaketit ovat kaikille malleille samat, ja voimansiirtokin on samaa: kaikki Stelviot ovat nelivetoisia, ja ne on varustettu 8-portaisella ZF:n valmistamalla automaattivaihteistolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jos moottori jätetään laskuista, diesel-Stelviota ei erota bensiiniversiosta muu kuin polttoainesäiliö. Dieselin tankki on kuusi litraa pienempi.


Alfa Romeo on pyrkinyt tekemään Stelviosta katumaasturin, joka on kilpailijoitaan sporttisempi.

Siinä se on onnistunut. Stelvion perusrakenne on sama kuin toissa vuonna markkinoille tulleessa Alfa Romeo Giuliassa, ja vaikka Stelvio on yli 20 senttiä korkeampi, autojen ajotuntumassa on paljon yhteistä. Stelvion ohjaus on tarkka kuin mikä, ja moottori reagoi kaasupolkimeen herkästi. Vähempikin olisi voinut riittää. Ennen kuin autoon tottuu, se tuppaa menemään sinne minne lystää.

Vaikka dieselkäyttöisellä kilpa-autolla on voitettu maailman rankimpia ratakisoja Le Mansin 24 tunnin ajoa myöten, sanaparissa sporttinen diesel on edelleen jotakin ristiriitaista.

Stelvion diesel on kuitenkin auto, joka on mutkaisilla, räväkästi ajettavilla teillä kuin kotonaan. Sen lisäksi se palvelee erinomaisesti siinä missä ison dieselin pitääkin eli pitkien matkojen maantieajossa.


Se, että Alfa Romeon maahantuoja FCA Finland otti Stelvio-mallistoon dieselin, oli markkinoiden sanelema juttu. 90 prosenttia Suomessa myytävistä D-segmentin katumaastureista on dieseleitä. Välttämätön on myös neliveto. Tuossa luokassa ei ole löytynyt kaksivetoista versiota muista kuin Volvo XC60:stä, eikä siitäkään löydy enää.

Harkittu teko oli FCA:lta sekin, että se jätti kesyimmät, 150- ja 180-hevosvoimaiset moottorit suosiolla sivuun ja otti valikoimaansa vain tehokkaimman 210-heppaisen koneen. Näin se sai monesta kilpailijastaan sierainotteen heti kättelyssä.

FCA siirsi vuodenvaihteen autoveroalennuksen suoraan autojen vähittäismyyntihintaan. Siitä seurasi, että diesel-Stelvio halpeni 325 euroa. Nyt se maksaa 54 669 euroa.

Koeajoautossa on mukana 16 198 euron arvoinen lisävarustepaketti. Se halpeni veromuutoksen ansiosta satasen.

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 210 hv AT8 AWD Super

Yleistiedot
  • Moottori: R4 2 143 cm3, 154 kW (210 hv)/3 750 rpm, 470 Nm/1 750 rpm
  • Suorituskyky: 0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 215 km/h
  • Kulutus: 4,8 l/100km CO2-päästöt 127 g/km
  • Voimansiirto: A8, neliveto
  • Mitat: pituus 4 687, leveys 1 903, korkeus 1 671, akseliväli 2 818 mm, omamassa 1 659 kg, tavaratila 525/1 600 l, tankki 58 l
  • Hinta: 54 669 euroa
Kiitämme
  • Hyviä ajo-ominaisuuksia
  • Suurta tunnelatausta
Moitimme
  • Heikkoa näkyväisyyttä taakse
  • Turhan herkkää kaasupoljinta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt