Autot

Kolmisylinterisen bensakoneen ja automaattivaihteiston yhdistelmä ei ole enää naurun aihe

Julkaistu:

Koeajo
Opel Crossland X lipuu pienten crossovereiden kasvavaan luokkaan.
Automaailmaan syntyy jatkuvasti uusia mallityyppejä, koska autoja tarvitsevien ihmisten odotukset oman autonsa suhteen sirpaloituvat kiihtyvään tahtiin.

Yksi pirstaleisen tarjonnan tuoreista korityypeistä on CUV, englanniksi cross­over utility vehicle. Selkosuomeksi kyseessä on tila-automainen crossover, joka tarjoaa tiloillaan muunneltavuutta. Tähän markkinarakoon iskee myös Opel uudella Crossland X -mallillaan. Tämä Opelin uutuus on aina etuvetoinen.

Kokonaismitaltaan 4,2-metrinen Crossland X on näppärän kokoinen luomus. Se, mikä hävitään pituudessa, voitetaan osittain korkeudessa. Näin rikotaan vanhoja kaavoja ja traditioita uusin muodoin. Leveyttä ei ole ylettömästi, joten auto saattaa ensisilmäyksellä näyttää turhankin korkealta, sillä autossa on tila-automaiset mittasuhteet.


Etupenkeille istuessaan huomaa, että autoon ei laskeuduta, vaan siirrytään lähes vaakatasossa. Etumatkustajille on tarjolla hyvin tilaa. Tämä on tila-automaisuuden ansiota: ohjaamoa ei ole tarvinnut uhrata muotojen kompromisseille. Sisäilme ja -materiaalit kohtaavat perusarjen tarpeet: Crossland X on käyttöauto.


Takaistuimella tilanne on hieman tukalampi, vaikka jalkatilaa onkin ihan mukavasti tarjolla. Pidemmillä henkilöillä sisäkaton takareuna alkaa jo hipoa frisyyriä. Auton kapeudesta johtuen takapenkille ei ole luontevaa sijoittaa kolmea aikuista, vaan kaksi on mukavuuden kannalta maksimi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lisävarusteena on saatavana takaistuimen pitkittäissäätö, jolla istuin siirtyy tarvittaessa 15 senttimetriä eteenpäin. Näin tavaratila kasvaa 410 litrasta jo 520 litraan, joka on tässä kokoluokassa komea luku. Tällöin takaistuimelle on vaikea saada mahtumaan edes keskimittaista matkustajaa. Tiloiltaan Crossland X tarjoaa kuitenkin kaikkinensa hyvin vastinetta rahalle.


Ajoimme 1,2-litraisen bensiinimoottorin ja automaattivaihteiston vauhdittamalla Crossland X:llä monenlaisilla teillä ja erilaisin nopeuksin. Keskinopeudeksi muodostui matkapainotteinen 68 km/h, ja testin aikana auto kulutti bensiiniä keskimäärin 6,8 litraa sadalla kilometrillä.

Saavutus ei ole taloudellisuuden kannalta erityisen hyvä, ja se korostaa sitä tosiseikkaa, että aina moottoreiden iskutilavuuden pienentäminen ei johda toivottuun tulokseen polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi. Toisaalta luku ei ole myöskään ylettömän ruma, kun ottaa huomioon, että vaihtamisista huolehti automaatti.


Moottoreiksi tarjotaan kolmea eri bensiinimoottoria, jotka ovat kaikki kooltaan 1,2-litraisia. Moottorit tulevat Opelin nykyiseltä isännältä PSA:lta. Dieselvaihtoehto on iskutilavuudeltaan 1,6-litrainen, ja siitä on saatavilla kaksi tehoversiota. Hybridejä tai muita vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tähän Opeliin saatavissa.


Toisaalta koeajoon valitsemamme kolmisylinterisen pikkubensiinin ja automaattivaihteiston yhdistelmä saattaisi vielä joitakin vuosia sitten olla ollut naureskelun aihe, mutta eipä ole enää: Crossland X etenee tämän yhdistelmän voimin (110 hv/205 Nm) yllättävänkin vaivattomasti, vaikka kiihtyvyys ei erityisen rivakkaa olekaan. Moottorissa on kuitenkin vääntöä tarpeeksi pitämään yllä myös reippaita moottoritienopeuksia.


Suuremmissa nopeuksissa Crossland X vaatii pientä ajosuunnan vahtimista, ja varsinkin sivutuuli tuntuisi tarttuvan korkeahkoon koriin hieman häiritsevästi. Muutoin auto on perusongelmaton ajaa mutkaisellakin tiellä. Parhaimmillaan Crossland X on taajamissa ja niiden välittömässä läheisyydessä. Jousituksessa on muistettu mukavuuspainotukset, mikä konkretisoituu miellyttävänä matkustamisena myös huonoilla teillä.

Crossland X tarjoaa tiloiltaan muuntautuvuutta tarvitseville pienemmille perheille, pariskunnille tai vaikkapa aktiivista elämäntapaa noudattaville kohtuuhintaisen, mutkattoman vaihtoehdon.

Ota kantaa

Riittäisikö kolmisylinterinen ja 1,2-litrainen bensiinimoottori ajamistarpeisiisi?

Kyllä 51% Vaikea sanoa 11% Ei 38%
Ääniä yhteensä 2713

Opel Crossland X 1.2 Turbo Ecotec Start/Stop A6 Innovation

Moottori R3, 1 199 cm³, turbo, 81 kW (110 hv)/5 500 r/min, 205 Nm/1 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,8 s, huippunopeus 187 km/h Kulutus 5,4 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 121 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 212, l 1 765, k 1 605 mm, akseliväli 2 604 mm, omamassa 1 304 kg, tavaratila 410 (520) l, tankki 45 l Hinta 24 265 euroa (koeajoauto 28 396 euroa)

Kiitämme

Mutkatonta yleisfiilistä

Järkihintaista ja kattavaa varustelua

Moitimme

Käytännön kulutusta

Osin rajoittunutta näkyvyyttä ulos

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt