Opel Crossland X IS:n koeajossa: Kolmisylinterisen bensakoneen ja automaattivaihteiston yhdistelmä ei ole enää naurun aihe - Autot - Ilta-Sanomat

Kolmisylinterisen bensakoneen ja automaattivaihteiston yhdistelmä ei ole enää naurun aihe

Crossland X on Opelin ensimmäinen eri autoluokkia yhdistelevä kompakti crossover-malli, joka on suunniteltu yhteistyönä Citroën C3 Aircrossin sekä Peugeot 2008:n kanssa, samaa perusrakennetta hyödyntäen. Etu- ja takahelmoja sekä lokasuojien kaaria on rempseästi toppailtu CUV-tyyliin muovipaneelein.

Julkaistu: 30.1.2018 6:58

Opel Crossland X lipuu pienten crossovereiden kasvavaan luokkaan.

Automaailmaan syntyy jatkuvasti uusia mallityyppejä, koska autoja tarvitsevien ihmisten odotukset oman autonsa suhteen sirpaloituvat kiihtyvään tahtiin.

Yksi pirstaleisen tarjonnan tuoreista korityypeistä on CUV, englanniksi cross­over utility vehicle. Selkosuomeksi kyseessä on tila-automainen crossover, joka tarjoaa tiloillaan muunneltavuutta. Tähän markkinarakoon iskee myös Opel uudella Crossland X -mallillaan. Tämä Opelin uutuus on aina etuvetoinen.

Kokonaismitaltaan 4,2-metrinen Crossland X on näppärän kokoinen luomus. Se, mikä hävitään pituudessa, voitetaan osittain korkeudessa. Näin rikotaan vanhoja kaavoja ja traditioita uusin muodoin. Leveyttä ei ole ylettömästi, joten auto saattaa ensisilmäyksellä näyttää turhankin korkealta, sillä autossa on tila-automaiset mittasuhteet.

Sekä Crossland X että sitä aavistuksen suurempi Mokka X edustavat molemmat Opelin pienempää CUV-kokoluokkaa. Kooltaan niiden molempien yläpuolelle sijoittuu vielä syksyllä esitelty Grandland X.

Etupenkeille istuessaan huomaa, että autoon ei laskeuduta, vaan siirrytään lähes vaakatasossa. Etumatkustajille on tarjolla hyvin tilaa. Tämä on tila-automaisuuden ansiota: ohjaamoa ei ole tarvinnut uhrata muotojen kompromisseille. Sisäilme ja -materiaalit kohtaavat perusarjen tarpeet: Crossland X on käyttöauto.

Tavaratilan kansi nousee kohtalaisen ylös niin, ettei siihen kolhi päätään. 410 litran kapsäkkiosastoon on selkeä nostokynnys.

Takaistuimella tilanne on hieman tukalampi, vaikka jalkatilaa onkin ihan mukavasti tarjolla. Pidemmillä henkilöillä sisäkaton takareuna alkaa jo hipoa frisyyriä. Auton kapeudesta johtuen takapenkille ei ole luontevaa sijoittaa kolmea aikuista, vaan kaksi on mukavuuden kannalta maksimi.

Lisävarusteena on saatavana takaistuimen pitkittäissäätö, jolla istuin siirtyy tarvittaessa 15 senttimetriä eteenpäin. Näin tavaratila kasvaa 410 litrasta jo 520 litraan, joka on tässä kokoluokassa komea luku. Tällöin takaistuimelle on vaikea saada mahtumaan edes keskimittaista matkustajaa. Tiloiltaan Crossland X tarjoaa kuitenkin kaikkinensa hyvin vastinetta rahalle.

Kuljettajan työtila on kokoluokassaan avara ja toimiva, mutta A- ja B-pilarit peittävät ajoittain häiritsevästi näkyvyyttä ulos, mikä haittaa etenkin kaupunkiajoa. Ohjauspyörä säätyy hyvin.

Ajoimme 1,2-litraisen bensiinimoottorin ja automaattivaihteiston vauhdittamalla Crossland X:llä monenlaisilla teillä ja erilaisin nopeuksin. Keskinopeudeksi muodostui matkapainotteinen 68 km/h, ja testin aikana auto kulutti bensiiniä keskimäärin 6,8 litraa sadalla kilometrillä.

Saavutus ei ole taloudellisuuden kannalta erityisen hyvä, ja se korostaa sitä tosiseikkaa, että aina moottoreiden iskutilavuuden pienentäminen ei johda toivottuun tulokseen polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi. Toisaalta luku ei ole myöskään ylettömän ruma, kun ottaa huomioon, että vaihtamisista huolehti automaatti.

Automaattivaihteisto lisää hieman kulutusta, mutta toisaalta myös mukavoittaa ajamista huomattavasti. Vaihtamiset sujuvat pääosin pyöreästi, joskus hieman kulmikkaammin.

Moottoreiksi tarjotaan kolmea eri bensiinimoottoria, jotka ovat kaikki kooltaan 1,2-litraisia. Moottorit tulevat Opelin nykyiseltä isännältä PSA:lta. Dieselvaihtoehto on iskutilavuudeltaan 1,6-litrainen, ja siitä on saatavilla kaksi tehoversiota. Hybridejä tai muita vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tähän Opeliin saatavissa.

Auts! Takaovessa on avatessa ulos työntyvä, terävä kulma, jota sopii varoa parkkipaikoilla ja muutenkin: kulmaan on helppo kolhia itsensä vahingossa.

Toisaalta koeajoon valitsemamme kolmisylinterisen pikkubensiinin ja automaattivaihteiston yhdistelmä saattaisi vielä joitakin vuosia sitten olla ollut naureskelun aihe, mutta eipä ole enää: Crossland X etenee tämän yhdistelmän voimin (110 hv/205 Nm) yllättävänkin vaivattomasti, vaikka kiihtyvyys ei erityisen rivakkaa olekaan. Moottorissa on kuitenkin vääntöä tarpeeksi pitämään yllä myös reippaita moottoritienopeuksia.

Takana on tila-automaisesti ihan hyvin tilaa, mutta kolmen aikuisen istuutuessa taakse tunnelma tiivistyy sivusuunnassa epämiellyttävän ahtaaksi.

Suuremmissa nopeuksissa Crossland X vaatii pientä ajosuunnan vahtimista, ja varsinkin sivutuuli tuntuisi tarttuvan korkeahkoon koriin hieman häiritsevästi. Muutoin auto on perusongelmaton ajaa mutkaisellakin tiellä. Parhaimmillaan Crossland X on taajamissa ja niiden välittömässä läheisyydessä. Jousituksessa on muistettu mukavuuspainotukset, mikä konkretisoituu miellyttävänä matkustamisena myös huonoilla teillä.

Crossland X tarjoaa tiloiltaan muuntautuvuutta tarvitseville pienemmille perheille, pariskunnille tai vaikkapa aktiivista elämäntapaa noudattaville kohtuuhintaisen, mutkattoman vaihtoehdon.

Opelin signeeraukseksi on muutaman viime vuoden aikana muodostunut kattolinjassa kulkeva, C-pilariin päättyvä kromilista.

Opel Crossland X 1.2 Turbo Ecotec Start/Stop A6 Innovation

Moottori R3, 1 199 cm³, turbo, 81 kW (110 hv)/5 500 r/min, 205 Nm/1 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,8 s, huippunopeus 187 km/h Kulutus 5,4 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 121 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 212, l 1 765, k 1 605 mm, akseliväli 2 604 mm, omamassa 1 304 kg, tavaratila 410 (520) l, tankki 45 l Hinta 24 265 euroa (koeajoauto 28 396 euroa)

Kiitämme

Mutkatonta yleisfiilistä

Järkihintaista ja kattavaa varustelua

Moitimme

Käytännön kulutusta

Osin rajoittunutta näkyvyyttä ulos

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?