Autot

Mazda MX-5 kovalla katolla: Ylistys hauskuudelle!

Julkaistu:

Koeajo
Kovakattoisena versiona Mazda MX-5 on auto, jonka kanssa lysti ei lopu kesken.
Kun Mazda MX-5:n moottorin starttaa, se pärähtää pirteästi eloon. Manuaalivaihteen pykälät napsuvat nätisti sisään, vaihdekepin liikkeet ovat ihastuttavan lyhyet, mikä sopii kaksipaikkaisen roadsterin luonteeseen mainiosti.

Mazda MX-5 on tunnettu, jo neljänteen sukupolveen ehtinyt kaksipaikkainen roadster. MX-5 eli kotimaassaan Japanissa Miata-nimellä tunnetun auton filosofia on, että auton pitää olla kevyt ja pieni, joka mahdollistaa yhdessä ihanteellisen painojakauman kanssa nautinnollisen ajettavuuden.

Kun Mazda MX-5 tuli aikoinaan markkinoille, se tuli tontille, jossa ei oikeastaan ollut kilpailua, ja MX-5 täytti sen hyvin. Sen vuoksi autosta on tullut tietyllä tapaa myös käsite automaailmassa.

MX-5 on kompakti ahdasta ohjaamoaan myöten. Tässä tapauksessa voisi kuitenkin sanoa, että ihastuttavan ahdas, sillä MX-5:n ratissa syntyy erikoinen ajofiilis. Ihonmyötäinen tiukkuus sopii kokonaisfiilikseen hyvin.


Neljännen sukupolven Mazda MX-5 on saanut pienen päivityksen tähän hätään. Varsinaisestihan kyseinen sukupolvi tuotiin myyntiin jo pari vuotta sitten. Sisätiloissa on pieniä materiaaliuudistuksia, ja auton äänieristystä on nyt parannettu. Lisäksi korkeammassa varustetasossa Luxury Sportissa on aktiiviset ajovalot.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suurempaa uudistusta on luvassa vielä tänä vuonna, kun auto otetaan hieman perusteellisemman tarkastelun kohteeksi. Valmistaja ei vielä ole kertonut, että mitä kaikkea MX-5:een on luvassa, mutta elokuussa Suomeen saapuu ainakin ohjaukseltaan ja takajousitukseltaan uudistettu MX-5, jonka luvataan olevan ajettavuudeltaan aiempaa dynaamisempi.


Huonohan tämän päivän versiokaan ei ole. Pirteässä, vapaasti hengittävässä moottorissa on juuri sitä henkeä, mikä sopii MX-5:n vajaan 30 vuoden historiaan mainiosti.

Paperilla 160-hevosvoimaa kuulostaa nykymittapuussa vaisulta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Moottori vääntää riittävän laajalla alueella; tuntuu, että sitä saa kierrättää niin pitkään kuin sielu sietää, ja eloa löytyy vielä kierrosalueen loppupuolelle saakka.

Autossa riittää siis suorituskykyä, takapyörät saa sutimaan helposti, jos vain haluaa. Pidon rajamailla voi vähän jopa leikitellä, sillä auton ihanteellinen painojakauma välittää voiman tiehen juuri sopivasti.


Siitä huolimatta meno on hallittua koko ajan. Auto on todella ketterä ja taipuu mutkiin vaivattomasti. Hauskuutta, jopa älytöntä hauskuutta ja nautinnollisuutta korostaa välitön ja tarkka, hyvä ohjaustuntuma.

MX-5 on ehdottomasti ajettavuudeltaan elämys, vaikka täysin umpikattoisena se olisi varmasti vieläkin täydellisempi. Koeajossa ollut kovakattoinen RF-versio on myös kokonaismassaltaan 35 kiloa painavampi kuin rättikatolla varustettu samankokoisella moottorilla oleva versio.


Kovakattoinen vai rättikattoinen? Vaivattomuutta tuo se, että kovakattoisen version katto liikkuu napin painalluksella sähkötoimisesti. Kattomekanismia voi käyttää myös ajossa, kun auton nopeus on alle 10 km/h.

Mazda MX-5 RF Premium Sport

Moottori R4, 1 998 cm³, 118 kW (160 hv)/6 000 r/min, 200 Nm/4 600 r/min Suorituskyky 7,3 s huippunopeus 215 km/h Kulutus 6,9 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 161 g/km Voimansiirto M6, takaveto Mitat p 3 915, l 1 735, k 1 230 mm, akseliväli 2 310 mm, omamassa 1 120 kg, tavaratila 130 l, tankki 45 l Hinta 41 556 euroa

Kiitämme

Kokonaisvaltaista hauskuutta

Oivaa ohjaustuntumaa

Moitimme

Antiikkista piiska-antennia

Ratin niukkaa syvyyssäätöä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt