Kompakti Lexus sporttimerkinnällä: Paljon hyvää, alustan pintakovuudessa liioittelun makua - Autot - Ilta-Sanomat

Kompakti Lexus sporttimerkinnällä: Paljon hyvää, alustan pintakovuudessa liioittelun makua

Lexus CT 200h F Sport S:n ohella tarjolla on neljä muuta varustetasoa. Halvimman Eco-version saa 29 991 eurolla Koeajossa olleen F Sport S:n hinta on 43 231 euroa.

Julkaistu: 21.1.2018 15:55

Lexus CT 200 tarjoaa myös version sporttimerkinnällä.

Hiljaisuus. Liikkeelle lähdettäessä vallitsee zeniläinen rauha. Se näissä hybrideissä on yksi kiehtovimmista asioista. Osa taasen haluaa, että moottori räyhää ja pauhaa.

Tämä auto ei ole sellainen.

Kasvojenkohotuksessa käynyt CT 200 -malli on merkin vastaus kompaktien kaupunkiautojen luokkaan. Ulkonaisesti ei ole tapahtunut paljon.

Mallisto on saanut Lexus Safety System+ -turvapaketin, joka sisältää kaistallapitoavustimen, mukautuvan vakionopeudensäätimen, automaattisen hätäjarrutuksen, mäkilähtöavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen ja kaukovaloavustimen.

Jos Suomessa malli on jäänyt hiukan muiden hybridien pimentoon, niin muualla Euroopassa se käy kaupaksi.

F Sport S -versioon on tuotu yksilöllisiä piirteitä, jotka myös tuntuvat ajossa. Keula on varustettu normaalia räväkämmällä tiimalasisäleiköllä, takalasit ovat tummennetut ja sivuprofiilia koristavat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Lexus on yksi hybriditekniikan edelläkävijöistä. Merkin hybriditarjonta on laajin premium-luokassa, johon valmistaja itsensä lokeroi.

Sporttiversiossa on pienoinen ristiriita urheilulliseen suuntaan viritetyn jousituksen ja suorituskyvyn välillä.

Kiristetty alusta jakanee normaalissa kaupunkiliikenteessä mielipiteet. Nyppyjen tärinättömästä nielemisestä voi vain haaveilla. Sporttisuuden ulosmittaaminenkin jää puolitiehen, sillä yli kymmenen sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan vastaa huonosti F Sport S -mallinimeen liittyviä odotuksiin.

Käteen hyvin sopiva ohjauspyörä ja alumiinia hohkaavat poljinpinnat ovat osa urheilullista imagoa.

Parhaimmillaan auto onkin rauhallisessa taajama-ajossa, jolloin voi nauttia portaattomalla automaattivaihteistolla varustetun hybridivoimalinjan vaivattomuudesta. Ohjaus on kevyt, muttei liian tunnoton.

Keskikonsolin keskellä on ajotilan valitsin. Vaihtoehtoja on kolme: eko, normaali ja urheilullinen. Oikeassa reunassa näkyvillä, pikkuruisilla painikkeilla säädetään etuistuinten lämmitystä.

Riittävät säädöt mahdollistavat sopivan ajoasennon löytämiseen ohjaamossa, jossa japanilainen estetiikka kohtaa eurooppalaiset mieltymykset. Harvoin on muuten istuinlämmittimien säätönuppeja ratkaistu tavalla, joka tuo mieleen vuosikymmenten takaiset, japanilaisen elektroniikkateollisuuden muovisimmat muotoratkaisut. Muutoin materiaalit ja viimeistely ovat Lexuksen julkilausumien premium-odotusten mukaiset.

Takapenkillä istuville polvitilaa jää heikohkosti, jos edessä istuvien mieltymykset viittaavat takakenoiseen istuma-asentoon.

Perusmuodossaan tavaratila on matala, eikä 275 litran vetoisuus muutenkaan lisää haluja sovitella isoa tavaramassaa konttiin.

Moottori R4, 1 798 cm³, 73 kW (136 hv)/5 200 r/min 142 Nm/2 200–4 400 r/min ja sähkömoottori 60 kW, 207 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s, huippunopeus 180 km/h Kulutus 4,1 l/100 km 95E CO2-päästöt 94 g/km Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4 355, l 1 765, k 1 455 mm, akseliväli 2 600 mm, omamassa 1 465 kg, tavaratila 275 l, tankki 45 l, akku 1,3 kWh Hinta 43 231 euroa

Kiitämme

Päivityksen myötä kasvanutta turvavarustelua

Ajamisen mutkattomuutta

Moitimme

”Sporttisuuden” lisähintaa

Alustan pintakovuutta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?