Autot

F1-tähti päästettiin mukaan katuauton kehitystyöhön – tässä on lopputulos

Julkaistu:

UUTUUS
Suomeen saapuu kesällä maailman ensimmäinen kokoluokkansa urheiluauto, jossa on nelipyöräohjaus.
Formula 1 –maailmassa jo vuosikymmeniä menestyksellisestikin kisannut Renault uudistaa tehokkaan Megane R.S. -mallinsa. Erityisen merkillepantavaa autossa on se, että se on koko- ja hintaluokkansa ensimmäinen urheiluauto, jossa on nelipyöräohjaus. Nelipyöräohjaus on ollut saatavilla joihinkin Renault’n tuoreisiin malleihin, esimerkiksi Talismaniin ja Espaceen jo jonkin aikaa, ja sitä on ennenkin käytetty eri valmistajien katuautoissa vaihtelevalla menestyksellä.

Urheiluautossa nelipyöräohjaus saa kuitenkin hieman uusia ulottuvuuksia.

Megane R.S. -mallin uusi 4Control-nelipyöräohjaus parantaa auton ketteryyttä jyrkissä mutkissa ja elävöittää kaarreajokäyttäytymistä suurilla nopeuksilla. Pienillä nopeuksilla takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden. Kulma on tällöin enintään 2,7 astetta. Suurilla nopeuksilla – tavallisesti aina yli 60 km/h nopeuksissa – takapyörät kääntyvät puolestaan enintään yhden asteen verran samaan suuntaan kuin etupyörät. Tämän ansiosta auto käyttäytyy vakaammin, mikä on ns. isoa kovaa ajettaessa luonnollisesti positiivinen piirre.

Molemmat toiminnot auttavat viemään auton kaarteiden läpi oikealla linjalla, joten suoran avautuessa kiihdytys voidaan aloittaa aiemmin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

 

Uusi 4Control on kuin unelmien täyttyminen.

Megane R.S.:n ohjauksen luonnetta voi muuttaa eri asetuksin ja mutka-ajon ominaisuuksissa on myös etuvetoisissa harvemmin tavattavaa eloisuutta.

Auton suorituskyvystä vastaa omalta osaltaan uusi 1,8-litrainen turboahdettu moottori, joka tuottaa 280 hevosvoimaa ja 390 newtonmetrin väännön. Moottorista on luvassa myöhemmin myös tasan 300 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä ulos puskeva versio, joka nähdään Suomessakin aikanaan Megane R.S. Trophy -mallissa.

Nelipyöräohjauksesta on etua varsinkin mutkaisilla teillä, joilla ketterä ajokäytös pääsee oikeuksiinsa. Megane R.S.:n kehitystyöhön on viime vuonna osallistunut osaltaan myös Formula 1 -kuljettaja Nico Hülkenberg.

– Minulla on ollut mahdollisuus ajaa autolla useilla radoilla, ja olen vaikuttunut sen tekniikan toiminnasta. Uusi 4Control on kuin unelmien täyttyminen kaikille nopeasta ajosta kiinnostuneille kuljettajille, sillä se lisää ketteryyttä ja parantaa suuntavakavuutta, Hülkenberg kertoo.

Etuvetoinen Megane R.S. kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 5,8 sekunnissa.

Nelivetoa siihen ei ole koskaan edes harkittu, sillä se olisi vaatinut auton perusrakenteeseen liian suuria muutoksia ja nostanut omapainoa.

Auto saapuu Suomen markkinoille ensi kesän aikana, mutta hinnoittelu on vielä suuri kysymysmerkki.

Joka tapauksessa Ilta-Sanomat pääsi tutustumaan uutuuteen Jerezin moottoriradalla ja sen ympäristössä tammikuun pakkasten vielä paukkuessa Suomessa. Voit lukea aiheesta lisää jo ensi viikon perjantain Ilta-Sanomien paperiversiosta.