Autot

Muoniossa liikkuu nyt tien varressa erikoiskalustoa ja 250 asiantuntijaa

Julkaistu:

Testaus
Muonion lumisissa maisemissa liikkuu tällä hetkellä iso joukko asiantuntijoita, jotka valmistelevat maailmaa automaattiseen liikenteeseen.
Liikenneviraston ja Trafin käynnistämässä Arctic Challenge -tutkimushankkeessa suomalaiset yritykset ratkaisevat tieliikenteen automaation ongelmia talvisissa ja pohjoisissa olosuhteissa. Tänään alkanut kenttäkoeviikko pidetään Aurora-älytiellä Muoniossa.

Älytie on 10 kilometrin pituinen testiväylä, joka on varusteltu tukemaan automaattisen liikenteen testausta.

Arctic Challengen ensimmäisen testiviikon aikana tiistaina ja keskiviikkona järjestetään Aurora Summit -tapahtuma. Se kokoaa paikalle Suomen keskeisimmät älyliikenteen toimijat kalustoineen sekä yli 250 autonomisen liikenteen asiantuntijaa Suomesta ja ulkomailta.

Automaattisten ajoneuvojen ennustetaan vaiheittain täyttävän maantiet seuraavien vuosien ja vuosikymmenien aikana, Liikenneviraston tiedotteessa arvioidaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Automaation myötä odotetaan liikenneturvallisuuden parantuvan, tieliikenteen päästöjen vähentyvän ja liikennevirtojen sujuvoituvan.

– Automaation ympärivuotiseen suorituskykyyn vaikuttaa erityisesti pohjoisessa se, miten ajoneuvot selviävät talviolosuhteista. Antureiden toimintavarmuus ja automaattiajoneuvojen älykkyys esimerkiksi paikannuksessa joutuvat todelliseen testiin, kun ympärillä pöllyää lumi ja tien pinnan peittää jää, Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen sanoo.

 

Meillä suomalaisilla on kotikenttäetu.

– Automaation talvihaasteiden tutkimuksessa meillä suomalaisilla on kotikenttäetu puolellamme ja tämän tutkimushankkeen avulla voimmekin tuoda esille osaamistamme myös kansainvälisessä kontekstissa, painottaa johtava asiantuntija Anna Schirokoff Trafista.

Arctic Challenge -tutkimushankkeen kenttäkoejaksolla yritykset tutkivat pohjoisissa olosuhteissa automaattisen ajoneuvon paikannusta reunapaalujen avulla ja matkaviestiverkon suorituskykyä vaaranpaikoista varoittavien ennakoivien viestien lähettämisessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kenttäkokeiden aikana tutkitaan, voidaanko reunapaaluihin sijoitetulla langattomalla radiotekniikalla parantaa automaattisen ajoneuvon paikkatietoa. Matkapuhelinverkossa lähetettävillä varoitusviesteillä taas tutkitaan kuljettajan sekä automaattisen ajoneuvon varoittamista ennakkoon esimerkiksi lumisateen heikentämästä näkyvyydestä tai tielle pysähtyneestä ajoneuvosta, Schirokoff sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt