Autot

Karoq on nyt maassa – ja kyllä kannatti odottaa

Julkaistu:

Koeajo
Nelivetoinen Škoda Karoq vakuuttaa muun muassa jämerällä olemuksellaan.
Škodalla eletään parhaillaan innostunutta odotusta sykkiviä aikoja.

Toissa vuonna Suomeen saapuneen, kookkaan Kodiaq-SUVin pitkään odotettu pikkuveli on nyt maassamme. Auton mallinimi on Karoq, ja se sijoittuu nykyisin erittäin suosittuun kompaktien SUVien luokkaan. Odotukset ovat siksi varmasti korkealla: Škoda haluaa päästä uutuudellaan heti alusta alkaen hyvään myyntitahtiin.

Pituudeltaan 4,4-metrinen Karoq on kolmisenkymmentä senttiä Kodiaqia lyhyempi, ja auton mittasuhteet on sopeutettu alempaa hankintahintaa myöden kokonaisuuteen istuviksi.


Eläkkeelle siirtyneen Yetin korvaava uutuus on hyvin läheistä sukua koko Euroopassa suositulle Seat Atecalle; ne perustuvatkin samalle MQB-perusrakenteelle. Autoja myös valmistetaan samalla Škodan Kvasinyn-tehtaalla, mutta saatavuusongelmien välttämiseksi Karoqia tullaan valmistamaan myös Mladá Boleslavissa, Tšekin tasavallassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Auton muotoilua voi luonnehtia suoraviivaisen maskuliiniseksi, jopa karskin äijämäiseksi. Ulkoasussa on paljon samoja vivahteita kuin maastoautoikoni Jeepin nykyisissä malleissa on ollut jo jonkin aikaa. Ronskien linjojensa avulla Škoda haluaa korostaa SUV-malliensa maastoautoja kosiskelevia ominaisuuksia, vaikka eiväthän kyseessä todelliset maastoautot olekaan.


Tilankäyttö on Škodan tapaan Karoqissa pätevää. Korkeahkoon autoon noustaan sujuvasti. Kompaktista ulkomuodostaan huolimatta Karoq tarjoaa kunnon tilat neljälle aikuiselle, ja pienin sovitteluin kolmekin keskikokoista matkustajaa voi istuttaa takapenkille. Takaistuimelle mahtuu jopa 190-senttinen aikuinen pitkine jalkoineen, kun edessä istuu keskimittainen, noin 180-senttinen henkilö. Myös pääntilaa on sekä edessä että takana runsaasti.

Korotetusta ajoasemoinnista huolimatta pidemmällä koeajojaksolla selvisi, että vaikka autosta on kuljettajan paikalta periaatteessa hyvä näkyvyys ulos, tuulilasia kehystävät A-pilarit ja sivupeilit peittävät ajoittain jonkin verran näkyvyyttä etuviistosuuntiin. Tämä harmillinen ominaisuus korostuu kaupunkipyörittelyssä, kun muuta liikennettä täytyy tarkkailla aktiivisesti. Pään pyörittelyä ja kurkkimista on siis luvassa.

Voimalinjatekniikan suhteen Karoq ei tarjoa mitään uutta auringon alla. VW-konsernista tutut puurtajat ovat 1,0-litraiset (115 hv) ja 1,5-litraiset (150 hv) TSI-bensiinimoottorit; TDI-dieselit ovat puolestaan 1,6-litrainen (115 hv) ja 2,0-litrainen (150 hv).

Näistä koeajoimme suuremman dieselin, jolloin auto on aina myös nelivetoinen. Bensiiniversioita ei sen sijaan saa toistaiseksi nelivetoisena.


Kodiaqista poiketen Karoqin varustelu alkaa suoraan totutusta korkeammalta Ambition-tasolta. Edullisin nelivetoversio maksaa tällöin 36 712 euroa. Seuraavat varustetasot ovat Style ja Exclusive.

Vaihteisto Karoqissa on valinnan mukaan joko kuusiportainen manuaali tai seitsemänportainen DSG-automaatti, kuten ajamassamme yksilössä. DSG:n lisähinta on pyöreästi 2 500 euroa. Tämä yhdistelmä kulutti sekalaisessa ajossa keskimäärin 6,3 litraa dieseliä sadalla, kun keskinopeus oli matka-ajopainotteinen 70 km/h. Reilun litran lisäys viralliseen lukemaan verrattuna on kohtuullinen, eikä käytännön kulutuslukemaa voi isommin moittia – muttei toisaalta erityisesti kehuakaan. Taloudellisuus on siis hyvää perustasoa.

Saman voi todeta suorituskyvystä: 150-hevosvoimaisella Karoqilla pärjää mainiosti arkiajoissa, mutta erityistä kiihkeyttä tältä ”järkidieseliltä” on turha odottaa. Neliveto-Karoqin suurin jarrullinen vetopaino on 2 000 kiloa.

Karoq on ajo-ominaisuuksiltaan perusvarma tuttavuus. Matka-ajossa auto etenee vakaasti ja junamaisella leppoisuudella. Ohjaustuntuma on säädetty normaali-ajotilassa jonkin verran yliherkäksi, ja ratin kautta välittyvä fiilis on hieman keinotekoinen, vaikkakin ohjauksen palautus on reipas. Ohjausvaste kuitenkin paranee sport-ajotilassa.

Ajoasetuksen valinta on vakiovaruste kaikissa malleissa, joten ajotuntumaa voi muokata omaan makuunsa sopivaksi.

Jousituksen suhteen Karoq on säädetty jämäkäksi jopa siinä määrin, että talvisilla polanteilla meno muuttuu jo täristäväksi. Kivetyillä katuosuuksilla jousituksen pintakovuus häiritsee. Sisämelutaso pysyy sileällä asvaltilla hyvin kurissa, mutta renkaista kantautuva jumina kasvaa huomattavasti karkeille ajopinnoille siirryttäessä.

Tämä saattaa johtua osaltaan autoon asennetuista suurista, peräti 19-tuumaisista pyöristä, joiden mukana seurasivat profiililtaan matalat 225/40/19R-talvirenkaat. Enemmän mukavuutta autoltaan toivovat valinnevat Karoqiin pienemmät vanteet ja enemmän joustavaa kumia niiden ympärille.


Škoda Karoq on tšekkiläismerkin jo jonkin aikaa odotettu järkevän kokoinen monikäyttöauto eli ”mukamaasturi”, jossa monia perinteisen farmariauton, SUVin ja tila-auton parhaita ominaisuuksia on saatu pätevästi yhdistettyä. Škodasta kiinnostuneille auto vastaa varmasti hyvin niihin odotuksiin, jotka edeltäneestä Yetistä pitäneille ovat jääneet odottamaan täyttymistään.

Škodalle tyypillisesti uutuus on myös hinnoiteltu ainakin lähtötasolla (hinnat alkavat 27 046 eurosta) tavalla, joka herättänee kiinnostusta myös merkille uudessa asiakaskunnassa.

Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4x4 DSG Exclusive

Moottori R4, 1 968 cm³, turbo, 140 kW (150 hv)/3 500–4 000 r/min, 340 Nm/1 750–3 000 r/min, Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 195 km/h Kulutus 5,2 l/100 km diesel CO2-päästöt 138 g/km Voimansiirto A7, neliveto Mitat p 4382, l 1 841, k 1 607 mm, akseliväli 2 630 mm, omamassa 1 591 kg, tavaratila 458–567–1 584 l (VarioFlex), tankki 55 l Hinta 46 600 euroa

Kiitämme

Vakaita ajo-ominaisuuksia

Oivia tilaratkaisuja

Moitimme

Jousituksen ajoittaista pintakovuutta

Osin rajoittunutta näkyvyyttä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt