Autot

Autojen turvallisuuden koheneminen tuonut valoa synkkään tilastoon

Julkaistu:

LIIKENNETURVALLISUUS
Autokannan uusiutuminen kasvattaa samalla liikenneturvallisuutta. Asiantuntijan mukaan teknologialla on suora vaikutus onnettomuustilastoihin.
Liikenteessä tapahtuvista kuolemaan johtavista onnettomuuksista lähes puolet on tieltä suistumisia. Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan viime vuonna 44 prosentissa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa ajoneuvo suistui tieltä.

Kuolemaan johtaneita suistumisturmia oli 74 kappaletta, kun esimerkiksi kohtaamisonnettomuuksia oli 54.

Viime vuosi oli teillä kaiken kaikkiaan tutkintahistorian turvallisin. Suomen teillä kuoli 226 ihmistä. Vuodesta 2016 kuolonuhrien määrä laski 36:lla, ja erityisesti pyöräilijöiden kuolemat vähenivät.

Tieltä suistumisten vähenemisessä voisi auttaa teknologia, sanoo Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari. Hän nostaa esille muun muassa ajonvakautuksen, joka on kyllä vanha teknologia, mutta alkaa yleistyä teillä autokannan uudistuessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ajonvakautus auttaa kuljettajaa pitämään auton hallinnassa, Koisaari selittää.

Myös aktiivinen kaistavahti, automaattijarrutus ja törmäysvaroitus voisivat estää monta vaarallista turmaa, Koisaari pohtii.

Kolea kesä näkyi tilastoissa

Turvallisempi autokanta heijastuu jo nyt kuolintilastoihin. Tämä siitäkin huolimatta, että Suomen teillä ajavat autot ovat keskimäärin melko iäkkäitä.

– 11 vuotta vanha auto vaikka kolme neljä vuotta sitten tai 11 vuotta vanha auto tänä päivänä – niissä alkaa olla tekniikassa ratkaisevia eroja, Koisaari arvioi.

Viime vuoden turmalukuihin vaikutti ainakin kolea kesä, joka näkyi muun muassa vähäisempinä moottoripyörä- ja mopo-onnettomuuksina. Kehnossa kelissä moottoripyörä on jätetty talliin, ja autollakin on ajettu siivommin.

– Peltikolareita sattuu paljon huonolla kelillä, mutta kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sitten taas päinvastoin. Lämpimät kesäiset viikonloput ovat oikein tyypillisiä kuolonkolarin ajankohtia. Ja niitähän ei paljon viime vuonna ollut, Koisaari huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt