Autot

Täyssähköautojen myynti tuplaantui – osa kauppiaista joutuu jo tarjoamaan ei-oota!

Julkaistu:

Sähköautot
Täyssähköautojen myynti on kasvanut Suomessa niin vauhdikkaasti, että jotkut kauppiaat joutuvat myymään ei-oota.
Täyssähköautoja eli pelkän ulkoisen latauksen varassa toimivia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna Suomessa 502 kappaletta. Kun edellisvuoden saldo oli 223 kappaletta, myynti kasvoi komeat 125 prosenttia.

Vaikka volyymit ovat vielä maltillisia, kasvuvauhti on yllättänyt monet maahantuojat.

Hyundai Motor Finlandin tuotepäällikkö Aki Kaukola sanoo, että Hyundain sähköautomallin Ionicin kysyntä on ylittänyt kaikki ennakkoarviot. Siitä on seurannut, että autojen toimitusajat ovat venyneet.

– Kaikki on myyty mitä on Suomeen saatu. Nyt tilanne on se, että meillä on maassa vain joitakin yksittäisiä, esimerkiksi esittelykäytössä olevia autoja, Kaukola sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hyundai Ionic tuli Suomen viime keväänä. Niitä myytiin vuoden aikana reilut 100 kappaletta, joista rekisteriin asti ehti 55.

Marraskuun loppuun ulottuva mallikohtainen tilasto kertoo, että myydyin sähköautomalli oli 11 ensimmäisen kuukauden aikana Tesla Model S. Sitä myytiin 126 kappaletta. Tesla Model X:ää rekisteröitiin 89 ja Nissan Leafia 65 kappaletta. Hyundai Ionic oli siinä tilastossa 54 rekisteröidyllä autolla neljäs.

Yksi syy sähköautojen saatavuusongelmiin on ollut se, että eräät Euroopan maat, etunenässä Norja, imuroivat kalustoa massiivisten tukitoimiensa ansiosta. Se on jarruttanut ajoittain muun muassa Kia Soulin sähköautoversion myyntiä.

Joillakin merkeillä kauppa on käynyt normaalisti. Nissan Nordic Europen Suomen-maajohtaja Anu Eskola sanoo, että Nissan Leafin toimitukset ovat sujuneet tavanomaiseen tahtiin ja että ennakkomyynti vuodelle 2018 on onnistunut hyvin.

 

Kaikki on myyty mitä on Suomeen saatu.

Hyväksi kuvaillaan myös BMW i3:n saatavuutta. BMW Group Finlandin viestintäpäällikön Jaana Palomäen mukaan i3-malleja rekisteröitiin viime vuonna 44 kappaletta.

Volkswagenin e-Golf ja e-up! ovat olleet Suomessa myynnissä vuodesta 2015. E-Golfista tuli uudistettu versio viime toukokuussa, ja kiinnostus on ollut VV-Auto Groupin myyntipäällikön Kari-Mikael Järvenpään mukaan kova.


Viime vuonna e-Golfeja rekisteröitiin 21 ja e-up!-malleja viisi. Tänä vuonna odotukset ovat huomattavasti korkeammalla päätellen siitä, että kun viime vuonna VW:n sähköautoja myytiin vain yhdestä pisteestä, tänä vuonna kauppapaikkojen määrä kasvaa yhdeksään.

Kokonaan oma lukunsa on Opel Ampera. Vielä vuosi sitten kuviteltiin, että mallin tuotantoa alettaisiin siirtää pikku hiljaa Eurooppaan ja että sen ansiosta uudesta Amperasta, joka korvasi vuonna 2016 markkinoilta poistuneen edeltäjänsä, heruisi myytävää myös Suomeen.

Opel kuitenkin siirtyi viime keväänä GM:ltä PSA:n omistukseen. Se muutti suunnitelmat täysin. Kun Ampera jäi GM-leiriin, Opel menetti sähköautomallinsa. Se aukko paikataan vasta vuonna 2020, jolloin Opelilta ilmestyy sähköinen Corsa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt