Opelilta tulossa isojen volyymien kaasuauto - Autot - Ilta-Sanomat

Opelilta tulossa isojen volyymien kaasuauto

Opelin ensimmäinen isojen massojen kaasuautomalli ilmestyy Suomen teille helmikuussa.

Farmarin lisäksi kaasu-Astra on saatavilla 5-ovisena versiona.

9.1.2018 12:44

Kyseessä on Opel Astra, josta on jo ensimmäinen 20 auton erä laivattu Suomeen. Autojen arvioidaan olevan koeajettavissa Opelin isoimmissa jälleenmyyntiliikkeissä ensi kuussa.

Opelilla on ollut vanhastaan tarjolla kaasuversiot tila-auto Zafirasta ja tavara-auto Combosta. Astra kuitenkin edustaa niihin verrattuna kertaluokkaa suurempaa markkinasegmenttiä.

– Nyt meidän kaasuautomyynnillemme avautuu aivan uudet mahdollisuudet, varsinkin, kun kaasun jakeluverkosto on laajentunut vauhdilla ja kun vielä romutuspalkkiokin on näille autoille suotuisa, Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä sanoo.

Astran kaasuauto voi käyttää polttoaineena bensiinin lisäksi biokaasua tai maakaasua. Bensiinimoottori tulee 1,4-litraisena versiona. Korivaihtoehtoina ovat 5-ovinen ja farmari, ja varustetasoja on kaksi.

 Viime vuosi oli Opelille hivenen erikoinen.

Hinnaltaan kaasuauto on reilut 1 300 euroa vastaavaa normaaliversiota kalliimpi.

Viime vuosi oli Opelille hivenen erikoinen. Vaikka merkki toi Suomen automarkkinoille ennätysmäisesti seitsemän uutuusmallia, sen rekisteröinnit laskivat henkilöautopuolella reilut neljä prosenttia ja päätyivät 6 755 kappaleeseen. Esimerkiksi Astran rekisteröinnit jäivät noin 2 800 kappaleeseen, kun ne toissa vuonna huitelivat 3 600 kappaleen pinnassa.

Kittilä kuvailee viime vuotta arvosanalla tyydyttävä. Samalla hän kuitenkin myöntää, että Opelin väellä riittää tälle vuodelle petrattavaa.

Päämiestasolla Opelin joukkoja työllistää viime keväänä julkistettu yritysjärjestely, jossa Peugeotia ja Citroënia valmistava PSA osti Opelin ja sen sisarmerkin Vauxhallin noin 2,2 miljardilla eurolla General Motorsilta.

Järjestelyn käytännön jäljet alkavat näkyä jo.

Konsernin osto-osastoja ajetaan parasta aikaa yhteen, ja seuraavaksi ryhdytään edistämään työvoiman liikkuvuutta ja tehostaa toimintaa muutenkin. Tehostaminen tarkoittaa muun muassa sitä, että vanhat työt tehdään entistä nopeammin. Tehtaissa viikkotyöaika painetaan 35 tuntiin, ja valkokaulusväki, mukaan luettuna tutkimus ja tuotekehitys, siirtyy nelipäiväiseen viikkoon.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?