IS tutustui Guardiin: Kaasuhyökkäyskään ei taltuta tätä luodinkestävää Mercedes-Benziä

Julkaistu:

Panssaroitu
Mercedes-Benziä pidetään turvallisena autona, mutta tarvittaessa rahalla saa huomattavasti lisää turvaa. IS tutustui panssaroituihin autoihin Frankfurtissa.
Olen käynyt IAA:ssa eli Frankfurtin autonäyttelyssä toistakymmentä kertaa. Yksi valtavan alueen kohokohdista on Daimlerin oma kakkoshalli, josta löytyvät kaikki konsernin valmistamat automallit.

Vasta viime vierailulla huomasin, että jotain puuttuu. Missä ovat Mercedes-Benzin valmistamat panssaroidut Guard-mallit? Saman havainnon oli yllätyksekseen tehnyt myös Mercedes-Benzejä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski. Hän oli kuitenkin sissin tavoin tiedustellut tien lukitulle ovelle.

Oven takaa löytyi toinen maailma, kaivatut Guard-autot. Näytteillä olivat Mercedes-Benz S 600 Guard ja Mercedes-Maybach S 650 Guard. Tuotelinjaa johtava Dirk Fetzer ja autoista käytännössä kaiken tietävä Ulrich Neubauer johdattivat Guard-mallien salaisuuksiin.

Mercedes-Benz on yksi panssaroitujen autojen valmistamisen pioneereista. Autojen rakentaminen oli vuosikymmenien ajan varsin villiä, sillä panssaroinnille eikä myöskään luodinkestävyydelle ollut standardeja. Aluksi syntyi materiaaleja koskeva luokitus, joka laajeni vuosituhannen vaiheessa kattamaan koko auton.

Miten presidentti Martti Ahtisaarelle aikoinaan ostettu Mercedes-Benz Guard pärjäisi uusiin malleihin verrattuna? Vastaus on ytimekäs: eri aikaan valmistettujen autojen suojakerrointa ei voi verrata.


Yksi asia on kuitenkin pysynyt ennallaan: teräs on edelleen autojen panssaroinnissa perusmateriaali.

Neubauer myöntää uusien materiaalien, kuten kevlarin keveyden, mutta toteaa hyvien ominaisuuksien rajoittuvan siihen.

Keinotekoiset materiaalit ovat kerralla käytettyjä, kun taas teräs kestää ikuisesti. Yksi laukaus kevlarsuojaukseen vaatii sen uusimisen, ja keraaminen suojaus puolestaan on vaikea korjata. Teräs on kehittynyt viime vuosina valtavasti; erikoisvahva teräs on nykyisin kevyempää kuin perusteräs kymmenen vuotta sitten.

Kuten kaikessa toiminnassa, myös Guard-autojen kehitystyössä käydään kilpajuoksua. Kun Mercedes-Benzin insinöörit tekevät jatkuvasti työtä paremman suojauksen eteen, samaan aikaan aseteollisuus kehittää edistyksellisempiä aseita.


– Puhumme panssaroinnin taiteesta sekä ajamisen ja varustamisen taiteesta. Kun auton omamassa nousee Guard-autoissa kaksinkertaiseksi lähtökohtaan verrattuna, se täytyy ottaa huomioon kaikissa auton rakenteissa. Pelkästään alustan suunnitteluun kuluu neljä vuotta, mihin sisältyvät elektroniikan, kuten lukkiutumattomien jarrujen ja ajonvakautuksen uudet säädöt, Fetzer sanoo.

Guard-autoissa on aivan eritasoiset jarrut kuin tavallisissa autoissa, sillä jarrujen on kestettävä kuumentumatta raskaan auton toistuvia suuria nopeuden muutoksia. Kaikki alustan rakenteet on vahvistettu. Esimerkiksi ilmajousien apuna ovat vielä kierrejouset. Mercedes-Benz teettää autoilleen normaalit törmäyskokeet ja muun muassa räjäytystestit.

Panssarointi on vain osa matkustajille luodusta ylimääräisestä turvasta. Renkaiden tyhjeneminen ei keskeytä matkaa, sillä renkaan sisällä on kumi, jonka varassa voidaan ajaa. Sähköjärjestelmiä autossa on kaksi kappaletta, joista toisen tyhjennyttyä matka jatkuu apujärjestelmän avulla.

Vakiovarusteisiin kuuluu sammutusjärjestelmä, joka käynnistyy napista tai lämpötilan noustessa yli 160 asteeseen. Auton alla ja moottoritilassa on putkisto, jossa on 12 venttiiliä. Niistä tarpeen vaatiessa suihkutettava jauhe käyttää happea ilmasta ja sammuttaa palon.


Eikä tässä vielä kaikki, sillä autossa on raitisilmajärjestelmä kaasuhyökkäyksen varalle. Kun se kytketään käyttöön, matkustamoon tulee happipullosta ylipaineella ilmaa, joka estää muiden kaasujen sisäänpääsyn.

Fetzer kuvaa Guard-autoja suojakapseleiksi, jotka on tehty puolustukseen ja suojaukseen – ei hyökkäykseen. Hän toteaa lakonisesti, että jos joku avaa keskellä hyökkäystä ikkunan ampuakseen autosta, niin sinne voi myös ampua sisään.

Mercedes-Benz Guardin ostaminen ei suju samalla tavalla kuin tavallisen auton hankkiminen. Yksi syy on tietenkin raha, sillä VR6-tason E-sarjalainen maksaa noin 50 prosenttia vakiomallia enemmän. S 600 Guard on tasolla 9 ja Maybach S 650 Guard korkeimmalla tasolla 10. Niiden hinta on noin kolminkertainen lähtömalliin verrattuna.

Näitä autoja ei saa pelkästään rahatukulla. Saksassa on valvontajärjestelmä, joka tutkii ostajan taustan. Suurin osa panssaroiduista autoista on eri maiden hallitsijoiden, korkeiden virkamiesten, hallituksen ja vastaavien käytössä. Niihin asennetaan muun muassa valtion oma radiojärjestelmä, minkä takia Guard-autot eivät koskaan päädy yksityisille käytön päätyttyä.


Mercedes-Benz sitoutuu ottamaan autot takaisin käytön loputtua ja hävittää ne ympäristöä kunnioittaen.

Ennen romutusta autoista pidetään erityisen hyvää huolta. Suuren painon ja raskaan käytön takia ne vaativat vakiomalleja enemmän huoltoa. Perustoimenpiteet, kuten öljynvaihto, onnistuvat toki tavallisessa korjaamossa, mutta vaativimpia töitä varten on yleensä maan pääkaupungissa ”Center of Competence”. Suomessa tämän luokituksen on saanut Mercedes-Benz Airport Vantaalla.

Fetzer muistuttaa tärkeimmästä asiakkaiden vaatimuksesta.

– Panssaroinnista ja ylimääräisestä tekniikasta huolimatta Guard-autojen mukavuus ei voi olla kompromissi, vaan sen on oltava samalla tasolla kuin vakiomalleissa. Ajo-ominaisuudet, matkustusmukavuus, melutaso ja turvallisuus… niiden kaikkien on pitää olla huippuluokkaa. Loppujen lopuksi asiakkaillamme on kuitenkin suurempi todennäköisyys joutua liikenneonnettomuuteen kuin attentaattiin.

Lähes 90 vuotta Guard-autoja

Ensimmäinen ylimääräistä turvaa antanut Mercedes-Benz valmistettiin 1920-luvun lopulla. Se oli mallia Nürnberg 460 Pullman Sedan. Auto ei ole säilynyt jälkipolvien ihailtavaksi, eikä siitä ole jäljellä kuin pari valokuvaa. Matkustajat pystyivät suojautumaan luodeilta nostamalla teräslevyt ikkunoiden eteen.

Seuraavat autot olivat mallia 770 Grosser Mercedes, jotka tehtiin elokuussa 1932 ja tammikuussa 1935 Japanin keisarille. Niistä vanhempi on saatu takaisin Saksaan, Mercedes-Benzin museoon. Näihin autoihin lisättiin jo melkoisesti terästä, minkä ansiosta luodit eivät päässeet peltien läpi matkustamoon.

Sodan uhan heittäessä varjonsa Euroopan ylle alettiin tehdä melkoiset määrät panssaroituja autoja Mercedes-Benzin eri malleista.

Toisen maailmansodan jälkeen toiminta oli pitkään katkolla, kunnes panssaroituja autoja alettiin valmistaa uudelleen W100-mallista, joka tunnetaan paremmin nimellä 600. Vuodesta 1965 lähtien tehtiin 28 lyhytakselivälistä 17 Pullmania ja kaksi avokorista, asehyökkäyksiltä suojaavaa 600-mallia.

Autot tehtiin aluksi yksittäin tilauksien mukaan käsityönä, mutta 1980-luvulla silloisen S-sarjan myötä siirryttiin sarjatuotantoon. Tuotannon muutos johtui siitä, että autojen kysyntä kasvoi kaiken aikaa. Jo ennen vuosituhannen vaihdetta Guard-autoja myytiin toistasataa kappaletta vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt