Autot

Koeajo: Tilava ja kelpo auto nuorelle lapsiperheelle – tilaa seitsemälle

Julkaistu:

Koeajo
Uuden ilmeen saanut Dacia Lodgy Stepway on kuljetuskapasiteettia kaipaavan auto.
Varat vähissä, mutta uusi auto pitäisi saada 5–7 henkilön liikuttamiseen. Ei ihan helppoa, jollei sitten katso Romanian suuntaan.

Markkinoiden halvin 7-paikkainen tila-auto on Dacia Lodgy Lauréate Tce 115, joka maksaa 17 399 euroa.

Paremmin varusteltu, uudistunut Dacia Lodgy Stepway TCe 115 on tuhat euroa kalliimpi.

Mitä rahalla saa? Ainakin tilaa kolmessa istuinrivissä ja Stepway-mallimerkinnän mukaisen varustelun. Keskirivillä on isofix-kiinnikkeet kaikilla kolmella paikalla. Keskirivin matkustajat voivat nyt myös hyödyntää lentokonetyyppisiä taittopöytiä. Tällaisen auton luulisi olevan omiaan nuorille lapsiperheille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kolmannelle penkkiriville kulku ei ole ihan yksinkertainen, mutta herkällä linkkuveitsitaitolla aikuinenkin pääsee sisään ja ulos. Istuma-asento ei ole niin luonnoton kuin voisi luulla, mutta ahtaan paikan kammosta kärsiville takapenkki ei ole omiaan.


Jos tavaroille pitää luoda tilaa, takimmaisten istuimien taittaminen kasaan käy helposti, samoin niiden poistaminen.

Auto on saanut uusia koristeita ja tuoretta sisäverhoilua. Uutta ovat etu- ja takapuskurit, joissa on mattakrominen alaosa. Yli 17 senttimetrin maavaran, pyöräaukkojen ja helmojen mustien suojalistojen myötä syntyy katumaasturimaista ilmettä.

Kuten Daciaan tutustuneet tietävät, useimmat ratkaisut sisätiloissa perustuvat kustannussyistä alimpaan yhteiseen nimittäjään. Löysät etuistuimet ovat olleet Dacian murheenkryyni, jos pitää jämäkistä jakkaroista. Erityisen jäntevät ne eivät ole tässäkään malliversiossa, mutta tuntuisi siltä, että eteenpäin on menty.

Ovet saattavat tuntua ohkaisilta pelleiltä, istuinlämmittimien ja vakionopeudensäätimen kytkimien sijainteja voi luonnehtia omituisiksi, mutta lopulta kaikki toimii.

Autoon on nyt saatavissa seitsemäntuumainen kosketusnäyttö, joka sisältää ulkoasultaan yksinkertaisen mutta toimivan navigaattorin. Peruutustutka ja nopeudenrajoitin ovat versiosta riippuen lisä- tai vakiovarusteita. Koeajoauton hintaa nosti metalliväri ja peruutuskamera, jonka saa viidellä satalappusella.


Pienoinen yllätys on korkea­korisen auton suuntavakaus tuulisella maantiellä. Ohjauksen tunnokkuuden puute vaivaa aluksi, mutta totuttelun jälkeen vaiva jää vähitellen taka-alalle. Tehoa on Renault’n kehittämässä myllyssä ihan riittävästi arkiseen ajoon. Suuresta korista huolimatta ajomelu on alhaisempi kuin ennalta arvaisi.


Pimeällä ajettaessa jäi kaipaamaan ratin neljään nappulaan taustavaloa.

Hintansa väärti tilaa kaipaavalle – ellei enemmänkin.

Dacia Lodgy Stepway TCe 115

Moottori R4, turbo, 1 198 cm³, 85 kW (115 hv)/4500 r/min, 190 Nm/1 750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s, huippunopeus 179 km/h Kulutus 5,6 l/100 km 95E CO2-päästöt 128 g/km Voimansiirto M5, etuveto Mitat p 4 521, l 1 767, k 1 680 mm, akseliväli 2 810 mm, omamassa 1 223 kg, tavaratila 207–2 617 l, tankki 50 l Hinta 18 399 euroa

Kiitämme

Tilojen riittävyyttä ja muunneltavuutta

Sopivaa hintaa

Moitimme

Ohjauksen tunnottomuutta

Painalluskytkinten sijoittelua

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt