Mercedes-Benzin luksusmallin ohjaamo nykyaikaistettiin – tuttuja osia vain vähän

Mercedes-Benzin tuo G-sarjan matkustamon nykyaikaan.

G uusiutui E- ja S-sarjojen tyyliin.

23.12.2017 12:50

Mercedes-Benzin nykyaikaistettu G-sarja esitellään Detroitin autonäyttelyssä Yhdysvalloissa tammikuussa.

Tuttua ovat ovenkahva, mallille tyypillinen oven sulkeutumisääni, kylkien vankat kolhusuojalistat, takaoveen sijoitettu varapyörä ja korostetut vilkkujen kotelot. Nämä ovatkin valmistajan mukaan ainoat tarkalleen vaihtokelpoiset osat edeltäjän kanssa.

Täysin uusitussa kojelaudassa on mittaristo, jossa on vakiovarusteena ajattoman putkimaiset analogiset mittarit. Uuden E- ja S-sarjan tapaan G-sarjaan on tarjolla lisävarusteena vaihtoehtoinen kojelauta, jossa on kookas Widescreen Cockpit-näyttö. Widescreen sisältää virtuaaliset mittarit kuljettajan näkökentässä ja keskikonsolin yläpuolelle sijoitetun keskusnäytön. Kaksi 12,3-tuumaista näyttöä muodostavat yhden laajakuvanäytön yhteisen lasisuojuksen alla.

G-sarjan kuljettajat voivat ohjata multimedia- ja viihdejärjestelmää niin, että käsiä ei tarvitse irrottaa uusitusta ohjauspyörästä. Ohjauspyörän kosketusherkät Touch Control -painikkeet reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin älypuhelimista tuttuun tapaan. Tuntoaisti-impulssien ja kaiuttimista kuuluvan palautteen ansiosta kuljettaja voi käyttää touchpad-kosketuslevyä niin, että katseen voi pitää jatkuvasti ajotiessä.

Maasturilegenda vuodesta 1979

G-sarja on yksi luksusmaastureiden huippumalleista. Sen lisäksi, että sillä on henkilöautojen mallisarjoista pisin tuotantokaari Mercedes-Benzin historiassa, se on myös kaikkien kolmisakaraista tähteä kantavien SUV-autojen esi-isä.

G:n historia ulottuu vuoteen 1972, jolloin Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin aloittivat yhteistyön Itävallan Grazissa.

Kesällä 2017 koitti hetki, jolloin 300 000 G-sarjan autoa oli valmistunut tuotantolinjalta Grazissa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?