Autot

Ensitestissä halpamaasturi Dacia Dusterin upouusi sukupolvi – runsaasti uudistuksia sisällä ja ulkona

Julkaistu:

Ensitesti
Uuden sukupolven Dacia Duster yhdistelee uutta ja vanhaa. Tutusta tyylistä ei ole kuitenkaan luovuttu.
Jos Dacia Duster olisi ehtinyt tämänvuotiseen Vuoden Auto Suomessa kisaan, olisi VAS-voittajan tittelistä käyty taatusti ennennäkemättömän kova kisa. Sen verran kovasta vastineesta rahalle on nimittäin nyt kysymys.

Pääsimme kokeilemaan uutta Dusteria Kreikassa, niin asvaltilla, soratiellä kuin maastoradallakin.

Vaikka Duster on säilyttänyt entisen hahmonsa ja luonteensa, on auto korin ja sisustan osalta käytännössä kokonaan uusi. Perusrakenteessa moottoreineen, akseleineen ja voimansiirtoineen on sen sijaan yhä runsaasti samaa mitä mallivalikoimista pian poistuvassa edellisessä sukupolvessa.


Bensiinimoottoriksi ovat etuvetomalleissa tarjolla Renaultin koetellut SCe 115 ja TCe 125, minkä lisäksi nelivedon kanssa on saatavilla TCe 125 tai dCi 110 -dieselmoottori. Niin ikään tuttua Renault-tekniikkaa edustavan EDC-automaattivaihteiston kanssa auto on aina etuvetoinen ja varustettu jo mainitulla dCi 110 -moottorilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Puuttumaan siis jäävät siis varsinaisesti vain nelivedon ja automaatin yhdistelmät sekä bensana, että dieselinä.


Uuden korin myötä Duster on entistä tilavampi, minkä lisäksi erityisesti sisustassa on tapahtunut suurta kohennusta. Enää esimerkiksi kojelautaa ei voi moittia kolhoksi tai ergonomisesti huonoksi. Mielenkiintoista on esimerkiksi, että kooltaan auto hätyyttelee jo itseään Nissan Qashqaita.

Halpa-autoksi Dacia Duster on ainakin nyt koeajettuina niin sanottuina parempina varusteversioina kaikkiaan suorastaan hämmentävän hyvä paketti.


Auto on yhä yksinkertainen ja suoraviivainen, mutta ei enää niin halvan oloinen kuin ennen. Esimerkiksi käy vaikkapa kuljettajan ajoasento, josta saa uusien istuinten ja ohjauspyörän uusien säätömahdollisuuksien myötä aiempaa huomattavasti paremman.


Dusterin ajo-ominaisuudet eivät ole uudistuksessa ainakaan huonontuneet, vaikka ohjaus onkin yhä tahmeahko.

SUV-Dacia suoriutuu varsinkin nelivetona yhä myös kevyestä maastoajos4ta, sillä ykkönen on pitkäksi välitetty ja maavaraakin löytyy totuttua enemmän. Jousitus sopii viritykseltään hyvin suomalaistyyppisille huonoille teille, mutta ei ole huono tasaisellakaan. Näkyvyys liikenteeseen on hyvä eikä äänieristyksen parantumista voi olla kuulematta.


Kaikkiaan Duster tarjoaa yhä katumaasturimaista käytännöllisyyttä todennäköisesti melko tutun edullisin hinnoin, jotka siis asettunevat maahantuojan tämänhetkisen arvion mukaan kohtuullisen lähelle nykyisiä.

Talouspuolta auttaa sekin, että ainakin edellissukupolvien Dustereiden arvonsäilymisprosentit ovat olleet hyviä.

Tässä vaiheessa oikeastaan ainoaksi pieneksi huolenaiheeksi jää uuden Dacia Dusterin kolariturvallisuus. Se asettui nimittäin uunituoreessa EuroNCAP-testissä kolmeen tähteen eli uusien autojen häntäpäähän.

Dacia Duster dCi 110 4x2 EDC

Moottori R4, 1461 cm³, 80 kW (110 hv)/4000 r/min, 260 Nm/1750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,9 s, huippunopeus 171 km/h Kulutus 4,4 l/100 km diesel CO2-päästöt 115 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4341, l 1804, k 1693 mm, akseliväli 2674 mm, omamassa 1304 kg, tavaratila 445-1478 l, tankki 50 l Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt