Autot

Koeajo: Opel Insignia sillä isommalla bensaturbolla ja automaatilla – herrasmiestyyliä hiukan halvemmalla

Julkaistu:

Koeajo
Opel Insignian huippumalli tarjoaa selvästi edullisemman vaihtoehdon vastaaville premium-saksalaisille.
Neliveto, automaatti, kaksilitrainen turbomoottori ja varustelu tapissa.

Siinä lyhyt kuvaus hiljattain ajamastamme Opelin Insignia-malliston bensiinimoottorisesta lippulaivaversiosta. Sen tarkoituksena lienee tarjota melkein yhtä hyvä, mutta selvästi halvempi vaihtoehto esimerkiksi Audin liukaslinjaiselle viisioviselle A5 Sportbackille.

Jos vertailupinnaksi ottaa mainittujen autojen paperilla ehkä kiinnostavimman yhtäläisyyden eli voimalinjan, voi ”isokoneisen” automaatti-Insignian sanoa olevan nelivetoineen kaikkineen varsin mielenkiintoinen kilpakumppani lähinnä vastaavalle sukkula-Audille eli isompitehoiselle 2.0 TFSI Quattrolle.


Tältä osin autojen suurimpana keskinäisenä erona ovat Opelin kuningasmallin nokalta löytyvät 260 hevosvoimaa, jotka eivät ole lähellekään niin urheilullisia kuin vastaavassa Sportbackissa. Tämä johtuu siitä, että Audin laatikkoon verrattuna Opelin kahdeksanportaista automaattivaihteistoa voi kuvailla ajoittain suorastaan hitaaksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se tekee hinnaston yläpään Insigniasta pikemminkin mukavan matka-auton kuin varsinaisen raaserin.


Kyseinen huomio ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Opelin lippulaiva-Insignia olisi jotenkin huono paketti – päin vastoin. Rima on vain kohonnut nykyautoissa niin korkealle, että perushyvistä tuotteista moitteita löytääkseen pitää vertailupinta asettaa joskus epäreilun ylös.

Ja perushyvän ylellinen iso Opel nimenomaan on. Se on miellyttävä ja hiljainen ajettava, eikä hintakaan karkaa reilusti varusteltuna sellaisiin sfääreihin kuin esimerkiksi mainitussa toisessa saksalaistapauksessa.

Eikä automaatin vaihtotapahtumien ajoittaista hitautta edes huomaa, kun autolla ajaa herrasmiesmäisesti ennakoiden eikä tarpeettomasti revitellen.


Todellisen miinuksen malliston tehokkaimmalle moottori-vaihteistopaketille joutuu antamaan oikeastaan vain kokonaisuuden käytännön kulutuksesta. Bensaa palaa nätilläkin ajotavalla selvästi enemmän kuin tehdas lupaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mutta jos Audi-vertailussa pysytään, niin ostohinnaltaan Insignia 2.0 Turbo AT8 AWD jää varusteineen kaikkineen sen verran reippaasti alle A5-malliston bensa-Quattron hintalapun, että tankkia kyseisellä välirahalla täyttää kyllä taatusti useammankin kerran.

Ainiin, uudessa Insigniassa on muuten sekin erikoisuus, että kyseessä on viimeinen Opelin itse eli ilman PSA-yhtymän mukanaoloa suunnittelema uusi automalli.

Ehkäpä Opel Insignia - varsinkin tavallista paremmin varusteltuna ja tehokkaalla voimalinjalla - on näin ollen yksi merkin tulevaisuuden keräilyautoista.

No, sen näyttää vain aika.

Opel Insignia Innovation Grand Sport 2.0 Turbo AT8 AWD

Moottori R4, 1998 cm³, 191 kW (260 hv)/3000-4500 r/min, 400 Nm/1500-3500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 8,6 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 197 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4897, l 1863, k 1455 mm, akseliväli 2829 mm, omamassa 1649 kg, tavaratila 490–1450 l, tankki 62 l Hinta 60023 euroa

KIITÄMME:

- Liukkaiden linjojen tuomaa ulkonäkölisää

- Mainiota ajettavuutta

- Hyvin suunniteltuja sisätiloja ja isoa, helppokäyttöistä tavaratilaa

MOITIMME:

- Luvattua suurempaa kulutusta ja automaatin lievää hitautta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt