Autot

IS koeajoi Vuoden Auton Suomessa 2018 – no nyt on todellista vastinetta sijoitetulle pääomalle!

Julkaistu:

Koeajo
Seat Ibiza haastaa isompiaan monella osa-alueella. Otimme palkintomagneetin perusteelliseen koeajoon.
Kuluneen vuoden kesällä esitelty täysin uudelleen rakennettu Seat Ibiza on hyvä kokonaisuus. Se on ainoa auto, joka on selvittänyt tiensä peräti kolmen tärkeän eurooppalaisen autoalan kilpailun finaaliin: Ibiza on ja on ollut mukana Car of the Year 2018-, Autobest 2018- sekä Vuoden Auto Suomessa 2018 tittelikisoissa.

Viimeksi mainitusta napsahti toissa päivänä komeasti peräti ykköstila. Mutta mikä uudesta Ibizasta tekee sitten niin erinomaisen paketin?


Kyse on ainakin osin uudesta muotoilusta, sillä tasapainoisesti ja täysin uudelleen piirrettyä Ibizaa silmäilee mielikseen. Onnistunut ulkoinen olemus ei ole harhaa, sillä Ibizalle on myönnetty myös tavoiteltu Red Dot 2017 -palkinto sen tuotemuotoilukategoriassa.

Ulkomuoto on tietenkin aina makuasia, mutta uusi Ibiza onnistuu joka tapauksessa näyttämään tuoreelta, toisaalta Seatiksi tunnistettavaksi. Markettiparkkipaikkojen positiivinen silmäilyindeksi on Suomessakin lahjomaton.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toinen lahjomaton arviointikriteeri ovat pienen Ibizan kasvaneet sisätilat. Tilantarjonta on kiistämättömän positiivinen yllätys. Etuistuimilla viihtyvät pitkätkin aikuiset, ja silti taakse voi samanaikaisesti ja huoletta istuttaa kaksi keskimittaista matkustajaa. Nelimetrisessä pikkuautossa saavutus on erinomainen. Myös tavaratila on kasvanut reilusti, 63 litraa, ollen nyt 355-litrainen. Ibizassa on rehellisesti pienen tilaihmeen tuntua.


Lisäksi sisälle astuessa on helppo havaita, että Seat on tosissaan Ibizan kehitystyön kanssa. Laatuvaikutelma on moitteeton ja siisti, pikkuautoon paikoin jopa hienostunut. Takavuosien kevyt säästöleima on Seatista ajan kuluessa käytännössä karissut pois.

Edellä mainitun kahden pointin lisäksi auton ajo-ominaisuudet ovat hyvässä hapessa. Uusi Ibiza on ongelmattoman tasapainoinen ajettava. Alusta toimii sivistyneesti, eikä jousituksessa ole turhaa pintakovuutta juurikaan havaittavissa. Matkustamo on kohtalaisen hiljainen, myös Suomen karkeilla ajopinnoilla. Niinpä pitkätkin matkat sujuvat mukavasti.


Koeajoauton 1,0-litraisen, kolmesylinterisen pikkumoottorin 115 hevosvoimaa jaksavat liikutella kevyttä pikkuautoa ilahduttavalla kepeydellä. Auto etenee niin suoralla kuin mutkissakin juuri sinne minne kuljettaja tahtoo, ja perustunnokas ohjaus on luonteeltaan nöyrän herkkä. Taustalla vaikuttaa Ibizan upouusi perusrakenne.

Auto on leventynyt vain hieman, mutta sen akseliväli kasvaa lähes kymmenellä sentillä, mikä on tässä kokoluokassa paljon. Muuttuneiden mittojen myötä Ibiza istuu tukevammin tassuillaan, ja se tuntuu siis myös ratin takana.


Koeajoimme 1,0-litraisen bensiinimoottorin ja kuusiportaisen manuaalivaihteiston vauhdittamalla Ibizalla noin 900 kilometrin matkan erilaisilla nopeuksilla. Keskinopeudeksi muodostui reipas 74 km/h, ja testin aikana auto kulutti bensiiniä lupaavan niukasti, keskimäärin 5,6 litraa sadalla.

Manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti, ja koeajoversion Start Moving Edition -varustelu tekee ajamisesta levollista: mukana seuraavat tavallisuudesta poiketen esimerkiksi niin led-ajovalot, bluetooth-handsfreen, Beats Audio -äänentoistojärjestelmä kuin mukautuva tasanopeussäädinkin; viimemainittu tekee pitkien matkojen taittamisesta helpompaa. Auton liitettävyys on myös hyvällä mallilla. Ibizaan on saatavilla Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto –palvelut, koeajoauton varusteluun nekin jo kuuluivat.


Uusi Ibiza edustaa automaailmassa tuttua ja turvallista linjaa. Juuri siksi se on hyvä esimerkki siitä, että nykyaikaisiltakin autoilta odotetaan edelleen samoja, hyväksi havaittuja ominaisuuksia: tilaa, taloudellisuutta ja vakaita ajo-ominaisuuksia. Tähän yltävät nykyisin ajoittain myös pikkuautot. Niinpä Ibiza on hyvä vaikkapa uudeksi ensiautoksi.

Sokerina pohjalla ensi vuoden alussa alkavaksi odotettavan romutuspalkkion piiriin kuuluu Ibizasta useita versioita.

Ota kantaa

Voisiko uuden Ibizan kaltainen auto sopia käyttötarpeisiisi?

Voisi 61% Ei voisi 33% En tiedä 6%
Ääniä yhteensä 10135

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 115 Start Moving Edition

Moottori R3, 999 cm³, turbo, 85 kW (115 hv)/5000-5500 r/min, 200 Nm/2000–3500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 195 km/h Kulutus 4,7 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 108 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4059, l 1780, k 1444 mm, akseliväli 2564 mm, omamassa 1140kg, tavaratila 355 l, tankki 40 l Hinta 22040 euroa

KIITÄMME:

- Hyviä ajo-ominaisuuksia

- Kasvaneita sisätiloja

MOITIMME:

- Hybridi- ja nelivetovaihtoehtojen puutetta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt