Autot

Tuulilasien kiveniskemät tuottavat uusia ongelmia – Nissan: Jo yli 40 prosenttia tapauksista

Julkaistu:

Autotekniikka
Tuulilasikorjauksissa tai -vaihdoissa jo yli 40 prosentissa tarvitaan kameroiden ja antureiden kalibrointiin liittyvää teknistä asiantuntemusta kertoo Nissan.
Nykyisissä autoissa tuulilasilla on merkittävä tehtävä. Lasi on nimittäin entisten tehtäviensä ohella oleellisen tärkeä uusien älykkäiden kuljettajan avustusjärjestelmien kannalta.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lasien vaihdot ja varsinkin tien päällä tapahtuvat korjaukset ovat yhä haastavampia. Esimerkiksi Nissanin jälkimarkkinointiasiantuntijat ovat havainneet, että vähintään joka viidennessä tuulilasikorjauksessa tarvitaan lisäkorjauksia.

Tyypillisenä syynä lisäkorjaustarpeeseen on ollut huonosti tehty asennus tai lasin takana olevan tekniikan puutteellinen kalibrointi. Tämä johtuu siitä, että monet lasinvaihdon palveluntarjoajat eivät pysty kalibroimaan tuulilaseja vaadittavalla tavalla tuulilasin korjauksen tai vaihdon jälkeen.

Ilmiö on merkittävä, sillä autoissa on nykyisin keskimääräisenä pinta-alana laskettuna enemmän lasia kuin koskaan ennen. Samaan aikaan lasien paksuus on vähentynyt joissakin tapauksissa jopa alle neljän millimetriin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nissanin mallistossa tuulilasiin liittyy mm. hätäjarrutustekniikka, liikennemerkkien tunnistus, älykäs vakionopeudensäädin, lämpötilan ohjaus, auton akustiikka sekä joukko sadetunnistukseen ja valoihin liittyviä toimintoja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt