Vaiettu totuus autojen todellisista CO2-päästöistä: Pysähdyttävät luvut julki - Autot - Ilta-Sanomat

Vaiettu totuus autojen todellisista CO2-päästöistä: Pysähdyttävät luvut julki

Keskimääräinen uudehko dieselauto tuottaa vuodessa 2 960 kiloa eli pyöreästi kolme tonnia CO2-päästöjä.

Julkaistu: 8.12.2017 11:02

Autojen CO2-päästöistä unohtuu usein polttoaineiden valmistamisen osuus.

Polttomoottoriautojen kulutuksen tiedetään yleisesti olevan käytännössä noin 20–30 prosenttia suuremmat kuin viralliset luvut. Mutta kuinka paljon fossiilisten polttoaineiden pumppaaminen, jalostaminen ja kuljetus, eli ns. elinkaaripäästöt, kasvattavat auton tuottamia CO2-päästöjä?

Ilta-Sanomat selvitti asiaa.

Yli 10 prosentin lisäys

Tuoreimpien tällä hetkellä saatavilla olevien tietojen mukaan Euroopassa tavallisen dieselin tuoteketjun kasvihuonekaasupäästöarvo (eli ns. Well-to-tank -arvo), ennen auton moottorissa tapahtuvaa palamista, on 15 grammaa CO2-päästöjä kilometrille, kun autosta tuleva päästö (Tank-To-Wheels -arvo) on 120 grammaa kilometrille. Yhteensä CO2-päästöjä syntyy virallisesti 135 grammaa kilometrillä.

Suomessa viime vuonna myytyjen uusien autojen keskimääräinen CO2-päästöarvo oli 120,6 grammaa kilometrille. Jos tätä keskiarvoa käytetään laskentaesimerkin pohjana, tuottaa tällainen dieselmoottorilla varustettu uusi auto todellisuudessa (varovainen todellisen kulutuksen kerroin 1,2) noin 145 grammaa CO2-päästöjä kilometrille.

Kun tähän lisätään vielä tuoteketjun päästöarvon osuus, eli noin 11 prosenttia, saadaan kokonaisarvoksi noin 160 grammaa kilometrille. Se on yhteensä 16 kiloa hiilidioksidia sadan kilometrin matkalla.

Omapaino monikymmenkertaisesti

Suomalaiset ajavat autoillaan keskimäärin 18 500 kilometriä vuodessa. Keskimääräinen uudehko dieselauto tuottaa siten vuodessa 2 960 kiloa eli pyöreästi kolme tonnia CO2-päästöjä. Koko elinkaarensa aikana, noin 300 000 ajetun kilometrin aikana, tällainen keskivertoauto tuottaa 48 tonnia CO2-päästöjä ilmastoon.

Dieselpolttoaineen elinkaaripäästöjen osuus on tästä noin 4,5–5,0 tonnia.

Näin ollen elinkaarensa aikana tällainen polttomoottorilla varustettu keskivertoauto tuottaa kasvihuonepäästöjä noin 30-kertaisesti oman painonsa verran.

Polttoaineiden erilaisista energiasisällöistä johtuen bensiinimoottorin arvot ovat hieman erilaiset. Jos esimerkiksi virallisesti 150 grammaa CO2:ta kilometrille päästävän bensiiniauton tuoteketjun päästöarvo lasketaan kokonaispäästöihin mukaan, valmistuksen osuus on lisäksi 26 grammaa kilometrille. Koska myös bensiiniautot kuitenkin todellisuudessa kuluttavat virallisia lukemia enemmän, on tällaisen auton todellinen CO2-päästötaso 211 grammaa kilometrillä.

Katsastusmies Jarmo Asikainen asettaa mitta-anturria bensiiniauton pakoputkeen.

Koko auton keskimääräisen eliniän aikana CO2-päästöjä kertyy yli 63 tonnia, josta bensiinin elinkaaripäästöjen osuus on noin 7,8–9,3 tonnia.

Keskivertoauton elinkaarivaikutuksesta syntyy siis suurin osa, lähes 80 prosenttia, auton käytön aikana. Käyttövaiheen merkitys korostuu erityisesti Suomessa, jossa autolla ajetaan elinkaaren aikana keskimääräisesti paljon, tyypillisesti 300 000 kilometriä. Auton valmistuksen osuus auton koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä ja energiankulutuksesta on polttomoottoriautoilla vain 10 – 15 prosenttia.

Biopolttoaineista apua?

Suomessa tieliikenteen polttoaine sisältää aina bio-osuuden. Suomessa käytössä on keskimääräistä suurempi biovelvoite, noin 12 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta. Euroopassa vastaava osuus on keskimäärin seitsemän (7) prosenttia uusiutuvaa dieseliä raakaöljydieseliin sekoitettuna, esimerkiksi jätepaistorasvasta.

Uusiutuvien biopolttoaineiden ongelmana on kuitenkin niiden nettoenergiakerroin, jonka on arvioitu olevan kehno. Biopolttoaineen valmistamisen saattaa kuluttaa enemmän energiaa kuin lopputuote sisältää energiaa.