Autot

Taivas varjele! Uusi BMW M5 tekee keskivertoautoilijastakin oivan kuskin

Julkaistu:

ENSITESTI
Uusi BMW M5 raapii suorastaan pöyristyttävän näyttävästi joka nurkastaan.
Jossain veisataan nyt itkuvirttä. Koko ikänsä takatuuppari-Bemareilla ajaneille se lienee suurin mahdollinen pyhäinhäväistys, kun yksi munuaismaskimerkin tunnetuimmista imagotuotteista siirtyy nelivetoon.

Kyse on kuitenkin maalaisjärjestä. M5:n uusin painos tuottaa 4,4-litraisesta tuplaturboveekasista häkellyttävät 600 hevosvoimaa ja vielä tuhdimman 750 newtonmetrin maksimiväännön, ja tuon tehon ja voiman siirtäminen mahdollisimman tehokkaasti asvalttiin vaatii talkoisiin myös etupyöriä.

Ei onneksi aina. Kuljettaja voi nimittäin määritellä, miten hän haluaa autonsa toimivan.

Nykyautoista on tullut pyörillä liikkuvia tietokoneita. Vai pitäisikö M5:n kohdalla puhua tietokonepeleistä? Älykäs tekniikka mahdollistaa mitä erilaisemmat ajoasetukset, joten kuljettaja voi luottaa joko älykkäästi olosuhteiden mukaan voimaa pyörien välillä jakavaan auton keskusälyyn tai pakottaa autonsa toimimaan vain takavetoisena – esimerkiksi ratapäivillä.


Vetotavan lisäksi kuski voi säätää melkein kaikkea muutakin: mukautuva iskunvaimennus, ohjaus, vaihteiston toiminta, pakosarjan äänet… Säädettävää riittää niin paljon, että M5:llä ajaminen on vähän kuin tietokonepeliä pelaisi. Mutta voi pojat, millaisesta pelistä on kyse!
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kävimme ottamassa kuudennen sukupolven M5:stä ensituntumat Estorilin radalla Lissabonin kupeessa. Rata on hieno vanhan ajan moottorirata, eli se tarjoaa erilaisia mutkayhdistelmiä sekä myös pieniä korkeuseroja. Pääsuorallakin on sen verran mittaa, että M5 ehtii siinä 280 kilometrin tuntinopeuteen. Eli jos omistaja niin haluaa, M5:n saa M-paketilla, joka nostaa auton huippunopeuden lukemaan 305 km/h.


Ajonhallintajärjestelmät pelaavat radan mutkaisemmilla osuuksilla upeasti. BMW lähestyy nelivetoa takavetoisen brändin identiteetillä. M5 on niin kauan takavetoinen kunnes etupyöriä oikeasti tarvitaan. Järjestelmä sallii urheilullisemmilla asetuksilla hienosti pienet luistot, ratin kääntäminen ja kaasun rohkea käyttö tuottavat hienon nautinnon.


Nelivedon suurin vaikutus on lopulta siinä, miten vakaana ja turvallisena M5:n kulku säilyy. Ajossa M5 on nimittäin loppupeleissä hämmästyttävän rauhallinen. Toisaalta auto on iso ja painaakin lähes kaksi tonnia, ja tämä tuntuu tietenkin ratin takana. Voimaa on kuitenkin niin paljon, että meno on aivan riittävän urheilullista ja sukkelaa. Nopeus kasvaa elegantisti – vähän kuin varkain.

M5 on upea osoitus siitä, miten hienoa autojen älykäs teknologia tänä päivänä on. M5:n kohdalla osaava kuski saa viedä sitä todella nopeasti jopa kaikki järjestelmät päällä ilman että ne puuttuvat peliin mitenkään.

Keskivertokuskin kohdalla järjestelmät puolestaan avittavat kuljettajaa juuri sopivasti, jotta tämä tuntee varmasti olevansa parempi rattimies kuin mitä hän loppupeleissä oikeasti onkaan, ja siitä ilosta moni on varmasti valmis pulittamaan jo melkoisen summan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt