Autot

Koeajo: Neliovisen Honda Civicin uusi ilme – pilkattu vaihteistokin petraantunut

Julkaistu:

Honda
Täysin uudistunut Honda Civic tarjoaa oivan paketin neliovista sedania pohtivalle.
Vaikka auton laadukkuus ei ole kiinni ulkokuorien muotoilusta, niin Civicin yli 40-vuotisen mallikaaren aiemmat sukupolvet aiheuttivat jonkinasteista, alitajuntaista torjuntaa.

Nyt kymmenenteen sukupolveen ehtinyt Civic, ja varsinkin sen neliovinen malli, viekoittelee jo muodoillaankin.


Civicin sedanmalli on aiempaa seesteisempi, jopa coupémaisempi. Samalla Civic on kasvanut mitoiltaan. Akseliväliin on tullut kymmenen senttiä lisää, minkä havaitsee sisätiloissa: sekä sisältä että tavaratilaltaan auto on jo isompi kuin Euroopasta poistunut Honda Accord. Sedanin korin pitkä perä tarjoaa suuren, 519 litraa vetävän tavaratilan, mutta lastausaukon koko on kapeahko.

Uutta ovat auton aiempaa jäykempi perusrakenne, alhaisempi painopiste ja monivarsijousitus.

Uusi perusrakenne tuo 16 kilon painonpudotuksen edeltäjäänsä nähden, ja samalla vääntöjäykkyys on kasvanut 52 prosenttia. Täysin uusi 1,5-litrainen turbomoottori tuottaa 182 hevosvoimaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Varustetasoja on kolme. Jo edullisin Comfort-varustepaketti tarjoaa vakiona mukautuvan vakionopeudensäätimen, aktiivisen törmäyksen varoitusjärjestelmän, kaistavaroittimen, kaistavahtijärjestelmän, mukautuvan nopeusrajoittimen, tieltä suistumisen ennakoinnin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.


Koeajoauton astetta arvokkaampi Elegance-taso tuo muun muassa navigaattorin, pysäköintitutkat, peruutuskameran, sumuvalot ja sähköisesti kääntyvät ulkopeilit.

Penkkien ja ratin säädöt mahdollistavat helposti löydettävän, luontevan ajoasennon. Mittaristo on jonkinmoinen pelkistyksen ylistys – ellei nykystandardeilla jopa askeettinen.


Kosketusnäytön käyttölogiikan opettelu vaatii keskimääräistä enemmän keskittymistä. Puhelimen liittäminen usb-porttiin on tehty mahdollisimman hankalaksi, sillä kyseinen kolo löytyy keskikonsolin alapuolelle jätetystä tyhjästä tilasta.

Koeajoauto oli varustettu (virtuaalisella) seitsennopeuksisella automaattivaihteistolla. Jos Hondan CVT-vaihteisto aiheutti aiemmin mielipahaa kuminauhamaisuudellaan, niin ainakaan rauhallisessa kaupunkiajossa ja tasaisessa maantieajossa tämä päivitetty CVT ei tuottanut pettymystä.


Auton mataluus ja olemus kielivät semiurheilullisuudesta. Sellaiseen voimalinja antaakin tukea.

Turboahdettu, nelisylinterinen moottori vääntää laajalla kierrosalueella mukavan nöyrästi.

Luonteva ohjaus ei vaadi kuljettajalta erityistä huolenpitoa. Auto niiaa nätisti töyssyihin ja palauttaa miltei yhtä huomaamattomasti. Ajettavuus nousee nautinnolliselle tasolle, ja kiireiselle sporttimoodin kytkeminen auttaa yllättävänkin mukavasti ohituksissa.

Vaihdekepin vatkaajille tarjolla on toki myös kuusiportainen manuaali, joka pudottaa hankintahintaa alle 2 000 euroa.

Honda Civic 4D 1.5 Turbo Elegance CVT

Moottori R4, turbo, 1 498 cm³, 134 kW (182 hv)/6 000 r/min, 220 Nm/1 700–5 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 200 km/h Kulutus 5,8 l/100 km 95E CO2-päästöt 132 g/km Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4 648, l 1 799, k 1 416 mm, akseliväli 2 698 mm, omamassa 1 348 kg, tavaratila 519 l, tankki 46 l Hinta 31 774 euroa

Kiitämme

Parantunutta CVT-vaihteistoa

Piristynyttä ulkomuotoa

Moitimme

Lieviä ergonomisia ja toiminnallisia puutteita ohjaamossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt