Komeasti kulkevan BMW:n ulkonäköä on moitittu – riittääkö tuore hionta? - Autot - Ilta-Sanomat

Komeasti kulkevan BMW:n ulkonäköä on moitittu – riittääkö tuore hionta?

Ulkonäöstään moitteita saanut BMW:n 5-sarjan GT on uusiutunut. Seuraajaa on hiottu, mutta riittääkö se?

Vanhan 5GT:n kolhot muodot jakoivat mielipiteitä. Uusi 6GT on linjakkaampi, mutta edelleen tunnistettavissa. Keulasta sukunäkö 5-sarjaan on ilmeinen, eikä aivan kaikkia edeltäjän muotoja ole onnistuttu häivyttämään uudestakaan versiosta.

9.12.2017 6:56

BMW:n 5-sarja on perinteisesti ollut joko porrasperäinen tai farmarikorinen, mutta kuutisen vuotta sitten se sai rinnalleen (tai tarkemmin, hieman yläpuolelleen) GT-version.

Toisin kuin nimen perusteella luulisi, ei kyseessä ole kahden hengen mukava, ylellinen ja nopea Grand Touring -auto, vaan tila-auton ja hatchbackin ristisiitos.

Siinä missä 3-sarjan GT on ollut vielä jotenkin siedettävän näköinen, on 5-sarjan GT ollut kauniisti sanottuna haastavan näköinen. Lähes 7-sarjan kokoinen, korkea viistoperäinen auto näytti heti esittelynsä aikaan kömpelöltä ja kolholta, ja se korostui kun BMW julkaisi kuvankauniit 4- ja 6-sarjan Gran Coupét.

Korin takaosaa on madallettu edeltäjästä reilut 60 milliä. Linja on nyt paljon aiempaa sirompi, joskaan ei vieläkään varsinainen muotoilupalkintoharava.

Nyt iso GT on uudistunut kokonaan. Se nimettiin uudelleen 6-sarjaksi, ja kori on saanut tuta viilasta ja taltasta. Perän korkeutta on pudotettu reilusti, samoin kattolinjaa, ja auton ikkunalinjaakin on terävöitetty huomattavasti.

Uusi muoto ei vieläkään yllä samalle tasolle Gran Coupén kanssa, mutta enää sen katseleminen ei kirvele makuhermoissa.

Kun vanha GT oli sisältä enemmän sukua 7-sarjalle, on uutuus nyt läheistä sukua ylähyllyn 5-sarjalaisille. Suositeltavan M-sport -paketin mukana ei oletusarvoisesti tule sporttipenkkejä, vaan testiauto oli varustettu hyvin monipuolisesti säädettävillä comfort-istuimilla. Ajotapavalitsimen Sport-asento likistää kuitenkin istuimen sivutukia automaattisesti.

M-Sport -paketista huolimatta autoon oli valittu sen luonteeseen paremmin sopivat comfort-istuimet. Ne säätyvät joka suuntaan sähköllä ja tukevat myös pitkää kuljettajaa.

Edessä tilaa on lähes loputtomasti, mutta takapenkillä puolestaan huomaa kupolimaisen katon vaikutuksen. Kattoluukusta huolimatta takana on pääntilaa joka suuntaan enemmän kuin tarpeeksi. Myös takaistuinten säädöt onnistuvat sähköllä sekä pituuden että selkänojan osalta.

6-sarjan GT tulee aluksi myyntiin kahdella moottorivaihtoehdolla: maukkaalla kolmelitraisella kuutosdieselillä sekä tuplaturbo-bensakuutosella, jollainen koeajoon osui.

Sen 340 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä riittävät liikuttamaan painavaa autoa kevyen tuntuisesti, eikä voiman tai väännön puolesta tule ikävä sinänsä mainiota ja lisäksi hyvän kuuloista dieselkuutosta.

Black Panel -niminen virtuaalimittaristo muovautuu ajotapavalitsimen asennon mukaan. Se näyttää joko käyntinopeuden kuten kuvan Sport-asetuksilla, tai opastaa Eco Pro -asetuksella taloudellisempaan ajoon.

Ison bensakoneen negatiivisena puolena on tietysti kulutus. Maantiellä 6GT lipittää ajotietokoneen mukaan noin yhdeksän litraa bensiiniä, sekalaisessa ajossa lukema nousee melkein 11 litraan. Toisaalta uuden NEDC-standardin aattona voisi kuvitella, että tällä kertaa lukema pitää jopa paikkansa.

Monien muiden valmistajien tavoin BMW on siirtynyt sähköisesti tehostettuun ohjaukseen. Erityisesti viitossarjan kohdalla tämä on herättänyt arvostelua, sillä tunnokkaaksi aiemmin mainittu ohjaus tarjoaa nyt aiempaa ohuemman tuntuman ja vasteen. Tarkkuus on pysynyt kohtuullisen hyvin ennallaan, mutta tietty keveys ja eristyneisyys kuvaa myös 6GT:n ohjausta.

Toisaalta edustuskokoiseen perheautoon ohjaus sopii kohtuullisen hyvin: esimerkiksi autoslalomin ajaminen 1 720 kiloa painavalla viistoperällä olisi kohtuullisen erikoinen veto.

Takaluukun kannen profiili on entistä korostetumpi. Sen muoto on leikattu voimakkaasti taaksepäin nojaavaksi – tyylikäs ja aika harvinainen ratkaisu.

BMW 640i xDrive GT M-Sport

Moottori R6, tuplaturbo, 2 998 cm³, 250 kW (340 hv)/5 500–6 500 r/min, 450 Nm/1 380–5 200 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 5,3 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 8,2 l/100 km 95E CO2-päästöt 187g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 5 091, l 1 902, k 1 538 mm, akseliväli 3 070 mm, omamassa 1 720 kg, tavaratila 610–1 800 l, tankki 68 l Hinta 103 667 euroa

Kiitämme

Maukasta suorituskykyä

Sisätiloja ja ajoasentoa

Moitimme

Etäistä ohjaustuntoa

Kapeaa moottorivalikoimaa

M-Sport-paketin hinnoittelua

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?