Tässä laissa säädetään sähköisistä tietullien keräämisjärjestelmistä sekä eurooppalaisesta sähköisestä tietullipalvelusta (EETS).
Tätä lakia sovelletaan sähköisiin tietullien keräämisjärjestelmiin, joiden käyttö edellyttää erillisten sähköteknisten laitteiden asentamista tai kiinnittämistä ajoneuvoihin.
Näin alkaa tasavallan presidentti Sauli Niinistön tammikuussa 2014 vahvistama laki, jolla Suomen valtio on jo ilmeisen hyvissä ajoin varautunut erilaisten tiemaksujärjestelmien sekä mahdollisen kilometriveron käyttöönottoon.
Niin sanotun EETS:n tarkoituksena on, että yhdellä ajoneuvolaitteella ja yhdellä maksupalvelusopimuksella sekä yhdellä koontilaskulla tulee voida hoitaa kaikki tiemaksut EU:ssa – olivatpa ne sitten nimeltään tulleja, veroja tai maksuja.
Teknisesti sähköisten tietullien keräämisjärjestelmien on voimassa olevan EETS-lain mukaan perustuttava yhteen tai useampaan seuraavista tekniikoista:
1) satelliittipaikannus (GNSS)
2) GSM-GPRS -standardin mukainen matkaviestintä
tai
3) 5,8 gigahertsin mikroaaltotekniikka.
Maksujen käyttöönotto edennyt viimeksi tänään
Toistaiseksi Suomessa ei ole EETS-tietullikohteita eikä päätöksiä tietullien käyttöönotosta.
Erilaiset tietullit eli tiemaksut sekä tieliikenteen kilometripohjainen verotus ovat kuitenkin tälläkin hetkellä selvityksen alla, muun muassa parhaillaan käynnissä olevassa liikenne- ja viestintäministeriön satelliittinavigointihankkeessa.
Tiemaksut ja kilometriverotus ovat viimeksi tänään olleet esillä myös Brysselissä, EU:n liikenneneuvoston kokouksessa. Suomesta kokouksessa on ollut läsnä mm. liikenneministeri Anne Berner (kesk).