Ylinopeutta vain 1 km/h, uhkana 50 euron sakko! – voiko auton nopeusmittariin luottaa? - Autot - Ilta-Sanomat

Ylinopeutta vain 1 km/h, uhkana 50 euron sakko! – voiko auton nopeusmittariin luottaa?

40 km/h vai jotain muuta?

Julkaistu: 27.11.2017 12:07

Uudessa tieliikennelaissa minimaalisesta ylinopeudesta voi saada 50 euron liikennevirhemaksun.

Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eteni viime viikolla eduskuntaan. Kansanedustajat pääsevät arvioimaan muun muassa sitä, joutuuko kansalainen maksamaan vastaisuudessa 50 euron liikennevirhemaksun rikottuaan esitykseen sisältyvää kohtaa ”Autoilija ajaa ylinopeutta 1-5 km/h tiellä, jonka nopeusrajoitus on yli 60 km/h.”

Pienet rikkomukset liikenteessä johtavat vastaisuudessa rikesakon sijasta liikennevirhemaksuihin. Pieneksi rikkomukseksi määritellään esimerkiksi se, että autoilija ajaa 60 km/h -nopeusrajoitusalueella nopeutta 61 km/h. Näin pieni marginaali saa kysymään, voiko kuski luottaa täysin autonsa nopeusmittariin? Kärsiikö keskittyminen, jos jatkuvasti pitää tuijottaa mittariston lukemaa?

– Ilman virhemarginaalia autoilijalta vaatii melkoista keskittymistä pysyä sallitussa nopeudessa, kun rajoitus vaihtuu alemmaksi, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi Moottori-lehdelle, kun hanke minimaalisen ylinopeuden rangaistavuudesta paljastui keväällä.

Laki ei tällä hetkelläkään salli ylinopeuksia. Käytännössä puuttumiskynnyksen määrittää poliisihallitus poliiseille antamillaan ohjeilla.

Ilta-Sanomat selvitti 2009, voiko auton nopeusmittariin luottaa. Joidenkin automallien virhelukemat osoittautuivat suuriksi, mutta suurimmassa osassa autoista mittarivirhe oli hyväksytyn rajoissa eli mittarit näyttivät 2–4 kilometrin tuntinopeutta liikaa todelliseen nopeuteen nähden.

Tekniikan Maailma (TM) julkaisi viime vuonna selvityksensä sadan automallin mittarivirheistä. Vertailun mukaan miltei jokaisen auton mittari valehteli nopeuden.

TM:n tiedot oli koottu lehden aiempien vuosien koeajojen yhteydessä tekemistä mittauksista. Eniten erehtyi Opel Zafiran mittarinäyttö. Kun auton nopeusmittari näytti vauhtia 80 km/h, todellinen nopeus oli 7 km/h alempi. Nopeudessa 120 km/h ero todelliseen nopeuteen oli 9 km/h.

Esimerkiksi Suomessa suosittujen automallien – Volkswagen Polo 1,6 TDi, Toyota Avensis 1,8 Multidrive Wagon ja Nissan Leaf – olivat nopeudessa 120 km/h selvästi alhaisemmat – 112 km/h!

Pienemmissä nopeuksissa (80 km/h) esimerkiksi Kia Sportage 2,0 CRDi AWD:n, Nissan Leafin, Toyota Avensis 1,8 Multidrive Wagonin ja Toyota Priusin nopeusmittarin heitto oli 6 km/h.

Poikkeuskin löytyi: Teslan mittarin antama tieto piti kutinsa kaikissa nopeuksissa. Myös Mercedes-Benz GLA 200 D:n mittari oli oikeassa nopeudessa 120 km/h, mutta heitti pienemmillä nopeuksilla 1 km/h.

Sekä IS:n että TM:n havainnot olivat sikäli helpottavia, että mittaristoon luottava kuski ei rajoituksia kunnioittamalla saa maksulappua.

Autot kehittyvät, mutta Ilta-Sanomienkin koeajoissa on käynyt ilmi viime kuukausina, että mittarivirheet kuuluvat edelleen autojen ”ominaisuuksiin”. Lisäksi rengaskoon muutos autossa vaikuttaa mittarivirheeseen.

Lisätty kappale poliisin puuttumiskynnykseen liittyen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?