Autot

Näin Toyota Hilux jalostuu kuorma-autoksi – ja kuluttaja säästää selvää rahaa

Julkaistu:

Koeajo
Säästöä ja härkämäistä maastokelpoisuutta kaipaavan kannattaa lukea tämä koeajoraportti.
Premium Cars & Trucks -autoliikkeen vaihtoautohalli on kuin jokaisen pikkupojan haaveista Ferrareineen ja Ford GT:ineen, mutta hallin toisesta päästä löytyy omalla tavallaan mielenkiintoinen auto, Truckmasters OX.

Se näyttää kovasti Toyota Hiluxilta ja sitä se onkin hyvin pitkälle, mutta kun taka-akselille asennetaan säädettävä ilmajousitus, auto varustellaan sopivan jämerillä lisämausteilla ja talutetaan uudelleen vaa’alle, saadaan kokonaispainoksi 3 510 kg – ja samalla astutaan mielenkiintoiseen maailmaan.


Maagisen 3 500 kilon painorajan ylitys tarkoittaa, että auto rekisteröidään kevytkuorma-autoksi. Toki tällöin kuljettajalta edellytetään vähintään C1-luokan ajokorttia, mutta ei hätää: jos taskussa on B-kortti, voi sen korottaa C1-kortiksi kahden päivän mittaisella kurssilla.

Tämä on pientä siihen nähden, mitä etuja kuorma-autoksi rekisteröitävällä Hiluxilla on. Kuorma-autot ovat nimittäin autoverottomia, joten ostotilanteessa säästöä kertyy heti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Truckmastersin versio on viidelle hengelle rekisteröity: Toyotana auton voi ostaa joko pienellä autoverolla kaksipaikkaisen pakettiautona, tai henkilöautona, jolloin kotimainen verokarhu kouraisee sitä huolellisesti.



Verrokkina toimiva, kaksikäyttöajoneuvoksi rekisteröivä viisipaikkainen Hilux nimittäin kerryttää valtion kassaa minimissään 14 530 euron verran, Truckmastersista tätä ei tarvitse maksaa.

Pakettiautojen ja kaksikäyttöajoneuvojen kohdalla myös arvonlisäverovähennys on maltillisempi: sen voi vähentää vain autoverottomasta hinnasta ja kuorma-auton kohdalla koko hinnasta. Vuotuisia ajoneuvoveroja ei Truckmastersissa ole lainkaan, ja käyttövoimaveroa tarvitsee maksaa 78,84 euroa, kun taasen viisipaikkaisessa henkilöautossa summa kohoaa 958 euroon vuodessa, kaksipaikkaisessa pakettiautossakin 421 euroon vuodessa.


Aivan mitätön etu ei ole sekään, että kuorma-autolla ajaminen ei verottajan silmissä ole verotettavaa tuloa – eli Truckmasters OX:stä ei kerry verotettavaa autoetua lainkaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jos lompakosta puuttuu C-kortti, tulee siitä tietysti pieni lisäkustannus vaikkapa yrittäjän kuluihin.

Kuorma-autoksi rekisteröidyn Hiluxin saa myös pysäköidä vain kuorma-autoille tarkoitetuille parkkipaikoille (vastaavasti ei saa pysäköidä vain henkilö- tai pakettiautoille merkittyihin ruutuihin), ja sillä saa myös ajaa bussikaistalla silloin kun lisäkilvet sen mahdollistavat.

Kuorma-autoja koskee myös nopeuksien rajoittaminen. Hiluxilla saa lain mukaan ajaa vain 80 km/h, joskin rajoitin on yleensä ruuvattu hieman korkeampaan lukemaan.

Jos laitetta käyttää siihen mihin kuorma-auto on omiaan, ei pakettiautoon verrattuna puuttuva pieni nopeusero lopulta edes haittaa.


Säännölliseen moottoritieajamiseen kannattaa muutenkin harkita jotakin toista autoa.

Truckmasters OX Active

Moottori R4, turbo, 2 393 cm³, 110 kW (150 hv),400 Nm Suorituskyky 0–100 km/h ei tiedossa, huippunopeus 90 km/h Kulutus 7,2 l/100 km 95E CO2-päästöt 189g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 5 330, l 1 855, k 1 815 mm, akseliväli 3 085 mm, omamassa 2 235 kg, tankki 80 l Hinta 48 234 euroa (sis. alv 24%)

Kiitämme

Ilmajousituksen mukavuuslisää

Maasto-ominaisuuksia

Verohuojennuksia yrityksille

Moitimme

Nopeudenrajoittimen tarpeettomuutta

Suomalaisen autoverojärjestelmän vaikutusta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt