Autot

Koeajo: Jaguar XF Sportbrake on ison koon tyylifarkku – eleohjauksella verho kiinni

Julkaistu:

Jaguar
Jaguar XF Sportbrake on iso farmariauto käytännöllisellä perällä.
Jaguar XF:n edellinen farmarilanseeraus ei tuottanut Suomessa hääppöistä tulosta, sillä Sportbrake saatiin potentiaalisten ostajien ääreen vasta kun ilta-aurinko alkoi paistaa jo aiemmin lanseeratulle sedanille.

Loppuvuosi näyttää, onko uusi XF Sportbrake voittaja vai päiväperhonen. Tähtäimessä on esimerkiksi BMW:n 5-sarjan farmari, jonka kanssa Jaguar jakaa melko tarkkaan sekä ulko- että sisämitat. Muodoiltaan, varsinkin takaviistosta XF Sportbrake saattaa tuoda ainakin etäisesti mieleen samaisen BMW:n muodot.


XF:n sedanmallin sijasta tämä auto hankitaan sen peräpään takia. Onnistuneesti muotoiltu tavaratila antaa tilaa tavaroille 565 litraa. Takaistuimet kaatamalla avautuu tasainen lattiataso, jolloin tilavuuslukemaksi tulee melkoiset 1 700 litraa.

Käytännöllisyys on huipputasoa. Kuorman kuljettamista avustavat myös neliveto ja vakiona tuleva takapään ilmajousitus automaattisella tason säädöllä. Samoin varusteluun kuuluu takaluukun sähköinen avaus- ja sulkutoiminto.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Koeajoauton R-Sport-varustelu näkyy sisätiloissa alumiinilistoina, urheilullisena ohjauspyöränä sekä sporttipenkkeinä. Sisustus ei ole mitenkään ylellinen, pikemmin asiallisen käytännöllinen.



Nykymuodin mukaisesti suurin osa toiminnoista löytyy painikkeiden sijasta 10,2-tuumaisesta kosketusnäytöstä. Siitä joko pitää tai.

Valtavan panoraamalasikaton valoverho liikahtaa eleohjattuna, kättä vilauttamalla. Samalla tavalla, ilman fyysistä kosketusta auringonpaisteen saa estettyä. Jaguarin ”Simply Clever -ratkaisu” on vettä pitävä Activity Key -ranneke; näin avaimet pysyvät aina mukana.



Nykyaikaista teknologiaa hyödyntävä uutuusauto ei ole kuitenkaan yhden tempun poni. Sillä on lyhyen koeajon perustella hyvät mahdollisuudet napata kilpakumppaneiltaan asiakkaita. Ajettavuudesta se ei jää kiinni.

Kahdeksannopeuksista automaattilaatikkoa ei voi kutsua salamannopeaksi, mutta ei myöskään laiskaksi. Auto painautuu hyvin kaarteisiin urheilullisemmassakin liikuttelussa. Ohjaus tuntuu tarkalta.

XF Sportbraken edeltäjä sai moitteita karkeasta äänimaailmastaan. Uutuus vaikuttaa tässä suhteessa onnistuneemmalta.

XF Sportbrake 25d AWD Aut R-Sport

Moottori R4, turbo, 1 999 cm³, 177 kW (240 hv)/4 000 r/min, 500 Nm/1 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s, huippunopeus 241 km/h Kulutus 6,8 l/100 km 95E CO2-päästöt 153 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 955, l 1 987, k 1 496 mm, akseliväli 2 960 mm, omamassa 1 805 kg, tavaratila 565–1 700 l, tankki 66 l Hinta 76 834 euroa

Kiitämme

Runsasta ja käytännöllistä

tavaratilaa

Mainiota ajettavuutta

Moitimme

Maltillisenkin lisävarustelun jälkeen huimaksi karkaavaa hintaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt