Autot

Pyöräilijöiden edusmies vaatii: Pyöräilijälle aina etuajo-oikeus pyörätien jatkeella!

Julkaistu:

Tieliikennelaki
Pyöräliitto kehuu kohteliaasti julkaisemassaan lausunnossa hallituksen esitystä uudesta tieliikennelaista, mutta löytää myös paljon puutteita.
Hallitus julkaisi eilen esityksensä uudesta tieliikennelaista. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen näkee paljon hyvää esitryksessä.

– Silti esityksessä ei ole uskallettu puuttua pyöräliikenteen suurimpiin vaaratekijöihin: ajonopeuksiin ja väistämissääntöihin, Koistinen harmittelee.

– Taajamien yleisrajoituksen pitäminen 50 km/h:ssa on hirvittävä linjaus kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuden näkökulmasta. YK ja EU suosittelevat 30 km/h nopeuksia kotikaduilla ja monet kunnat ovatkin jo alentaneet nopeuksia. Miksi Suomen hallitus lainsäädöllään ohjaa toisin?

Pyöräliiton Liikenneviraston Digiroadista keräämien tietojen mukaan enää 18 prosenttia taajamien kaduista on varustettu rajoituksella 50 km/h.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Esitetty taajamien yleisrajoitus ei ole yleinen eikä turvallinen. Taajamanopeuden alentaminen antaisi selkeän viestin siitä mikä on sopiva nopeus kotikadulle. Yleisrajoituksesta huolimatta jatkossakin voitaisiin sallia pääkatujen korkeammat nopeusrajoitukset, Koistinen muistuttaa.

Lakiesityksessä pyörätienjatketta koskevat väistämissäännöt pysyvät pääsääntöisesti ennallaan. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan vain 34 prosenttia suomalaisista osaa nykyiset säädökset.

– Sääntöjä pitäisi ehdottomasti selkeyttää. Yksinkertaisin ratkaisu olisi, että pyöräilijällä olisi aina etuajo-oikeus pyörätien jatkeella, jollei muuta ole liikennemerkeillä merkitty. Tämä olisi helppoa opettaa lapsille, kun nykyinen sääntöviidakko on mahdoton ymmärtää valtaosasta aikuisistakaan.

Lausuntokierroksen jälkeen lakiin on palautettu myös nykyinen epäselvä ja pyöräilyn kannalta vahingollinen kypäräsäännös.

– Viimeksi viime viikolla Itä-Suomen Poliisi väitti Facebookissa pyöräilykypärän käytön olevan pakollista Suomessa. Nykysäännöshän on suositus, mutta se tulkitaan usein pakoksi. Kypäräpakon on taas todistettu myös vähentävän pyöräilyä ja sitä kautta pyöräilyn kansanterveyshyötyjä. Kypäräsäädös on ongelmallinen myös kaupunkipyöräjärjestelmien näkökulmasta, Koistinen muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt