Autot

Teiden suolaus alkanut – muista halvin tapa hidastaa ruostumista

Julkaistu:

PESU
Suolaa käytetään teiden liukkaudentorjuntaan, mutta suolan haittavaikutuksista voi tulla iso lasku auton omistajille.
Suolan vaikutus autojen ruostumiseen on kaikkein merkittävin selittäjä. Suomessa tiesuolaa kylvetään maanteille lähes 120 000 000 kiloa, mikä tarkoittaa kymmeniä kiloja jokaista Suomen rekisterissä olevaa autoa kohti.

Suolaa käytetään kun lämpötila liikkuu nollan tuntumassa ja on riski, että maantiet muuttuvat liukkaaksi lumen tai jäätymisen seurauksena. Suola pitää tiet sulana ja muuttaa talvisen kelin nopeasti vetiseksi. Pahin yhdistelmä autolle on märkä keli ja tiesuola.

Ruosteenestoala muistuttaa, että halvin tapa hidastaa ruostumista on pestä autoa säännöllisesti. Nimenomaan auton alustapesusta tulisi huolehtia säännöllisesti, jos autoa ei ole ruostesuojattu.

Yksityisten ihmisen kukkaron lisäksi suolaus osuu kipeästi luontoon. Teiden suolaukselle olisi myös vaihtoehtoja, mutta ongelmaksi tulee hinta. Suomen ympäristökeskus etsi vuosia sitten ympäristöystävällisempiä keinoja. Muurahaishapon suola, kaliumformiaatti osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi. Se hajoaa mikrobiologisesti hiilidioksidiksi ja vedeksi ennen kuin jäämät kulketuvat pohjavesiin. Esteenä on kuitenkin huomattavan korkea hinta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt