Autot

Äänetön haastaja idästä – IS ajoi Lexuksen loistokkaalla hybridillä Japanissa

Julkaistu:

Ensitesti
Lexus haluaa kalliiden edustusautojen pienestä kakusta aiempaa isomman palan.
Kolmekymmentä vuotta sitten Toyota päätti synnyttää uuden merkin, jonka myötä se hankkisi vankan aseman kalliimpien, niin sanottujen premium-autojen markkinoilta. Vuonna 1989 esiteltiin työn tulos, ensimmäinen Lexus LS. Sen kehitystyön aikana japanilaiset tutkivat tarkkaan kaikki markkinoilla olevat kilpailijat eli Audin, BMW:n, Jaguarin ja Mercedes-Benzin lippulaivat.

Ensimmäinen LS hipoi monilta osin täydellisyyttä, mutta se oli tavallaan kuin ylellinen Corolla. Erittäin toimiva ja luotettava, mutta samalla vähän hajuton ja mauton. Tuorein, viidennen sukupolven LS on yhä luotettava, mutta persoonallisuutta autossa on melkoisesti: varsinkin korin muotoilussa Lexus on valinnut rohkean linjan. Keula on jättiläismäisine säleikköineen suorastaan aggressiivinen. Kylkilinja on lähes coupémainen ja jyhkeä perä on vaikuttava.


Ainakin ensimmäisellä kerralla on varattava runsaasti aikaa ennen kuin lähtee ajamaan LS:llä. Pelkästään istuimen säätäminen mieleiseen asentoon vaatii huolellisuutta, sillä se liikkuu sähköllä 28 suuntaan. Ohjauspyörässä ja kojelaudassa on lisäksi melkoinen määrä erilaisia katkaisimia, joiden merkitykseen ja käyttöön on parempi tutustua auton seistessä paikallaan.

Liikkeelle lähdetään majesteettisen äänettömästi, sillä sähkömoottori vie autoa ensimmäiset metrit. Kaasupolkimen reippaampi painallus liittää mukaan 3,5-litraisen V6-moottorin. Meille tuodaan vain LS 500h -mallia, jossa vapaasti hengittävän bensiinimoottorin apuna on 132 kilowattia kehittävä sähkömoottori.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Liukas keli ei aiheuta ongelmia, sillä neliveto antaa apuaan Suomessa myytävissä malleissa. Muualla maailmassa mallistosta löytyvät myös takavetoiset ja 3,5-litraisella tuplaturbolla varustetut vaihtoehdot.

Ajaessa ihastuu siihen, että lähes kaikki äänet on eristetty Lexuksen ulkopuolelle. Oikeastaan omasta autosta ei kuulu mitään melua. Siksi alkaa kaivata paksumpia laseja, ettei muiden autojen aiheuttama humina ja hurina kuuluisi sisään.


Paras paikka uudessa LS:ssä on kuitenkin takana, jossa on Executive- ja Luxury-varustetasoissa monipuoliset säätömahdollisuudet. Myös takaistuimen lämmitys ja jäähdytys on niissä vakiona, minkä lisäksi kumpikin takana istuva (eihän siihen keskelle kolmatta haluta, Business-luokassa kun ollaan) voi säätää ilman lämpötilan mieleisekseen. Muiden katseilta voi suojautua nostamalla sähköllä takaovien ja -ikkunan aurinkoverhot ylös.

Japanilaisessa kaupungissa ja nopeusrajoitetulla (60 km/h) moottoritiellä tehdyn koeajon perusteella ei kannata luoda kovin syvällistä analyysiä LS:n ajo-ominaisuuksista. Sen voi kuitenkin sanoa, että kunhan kaikkiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin tottuu, eteneminen on vaivatonta. Tarkkaan ottaen se on melkein automaattista. Mukautuva vakionopeussäädin toimii pysähdyksiin saakka. Mikäli ei seistä paikallaan kovin pitkään, nytkähtää Lexus itsekseen liikkeelle jonon taas edetessä.

Kaikkein vaikuttavin varuste on kuitenkin LTA eli kaistan seuraustoiminnolla varustettu kaistavahti. Sitä voi käyttää nopeuksilla 50–180 km/h, ja ohjaamisen voi jättää hyvällä omallatunnolla auton tehtäväksi. Otetta ohjauspyörästä ei voi kuitenkaan irrottaa, sillä järjestelmä huolestuu kymmenen sekunnin kuluttua ellei se tunne kuljettajan käden kosketusta.

Ajoin Japanissa neljä vuotta sitten Lexuksen kaistalla pysyvää prototyyppiä ja kaksi vuotta sitten sen edelleen kehitettyä versiota. Oli hienoa huomata, miten järjestelmät kehittyvät , siirtyvät tuotantomalleihin ja autonominen autoilu on muuttumassa teoriasta todellisuudeksi. Japanissa myytävissä LS-malleissa on vielä LCA-järjestelmä, jonka avulla auto vaihtaa automaattisesti kaistaa vilkkua käyttämällä.


Japanilaisen autonvalmistusfilosofian mukaisesti Lexus LS varustellaan tehtaalla valmiiksi. Lisävarustelista ei ole sivujen mittainen, kuten saksalaiskilpailijoissa, vaan valittavana ovat ainoastaan väri ja sisustuksen sävy. Hinnat alkavat Comfortin 139 457 eurosta. Siinä on erittäin monipuolinen turvavarustelu, joskin edellä mainittu LTA tulee vasta paremmissa malleissa. Vakiona ovat mm. sähkötoiminen, lasinen kattoluukku ja mukautuva jousitus.

Seuraavalla portaalla on urheilullisuutta painottava F-Sport, jossa äänentoistossa kaiuttimien määrä melkein kaksinkertaistuu 23:een ja valmistaja vaihtuu Pioneerista Mark Levinsoniin. Mukavuus kohenee ilmajousituksella, ja kuljettaja saa tärkeimmät tiedot tuulilasille heijastusnäyttöön. Executive hemmottelee takamatkustajia. Huippumallissa, 187 206 euron hintaisessa Luxuryssa materiaalit ovat vielä ylellisempiä ja takaistuimelle lisätään säätöjä sekä hierontatoiminto.

Lexus LS 500h AWD:n ennakkomyynti on alkanut. Ensi vuoden alussa Suomeen tulevaa uutuutta uskotaan myytävän vuosittain kymmenisen kappaletta.

Lexus LS 500h Executive AWD

Moottori V6 ja sähkömoottori, 3 456 cm3, 264 kW (359 hv)/6 600 r/min, 348 Nm/4 900 r/min + 300 Nm Suorituskyky 0-100 km/h 5,5 s. Huippunopeus 250 km/h Kulutus 7,0 l/100 km CO2-päästöt 158 g/km Voimansiirto CVT + A4, neliveto Mitat p 5 235 mm, l 1 900 mm, k 1 460 mm, akseliväli 3 125 mm, tavaratila 460 l, tankki 82 l Hinta 166 721 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt