Autot

Skoda uudisti konservatiivista luukkuperäänsä varovaisella kädellä

Julkaistu:

Koeajo
Oleellisinta uutta on Rapid-mallistoon ilmestynyt litrainen bensaturbo.
Skoda Fabian ja Octavian väliin sijoittuva Rapid-malli on melko konservatiivisesti muotoiltu luukkuperä, joka tarjoaa sekä ulkomittoihin että hintaansa nähden varsin hyvät sisätilat.

Taannoisessa uudistuksessa autoa muotoiltiin hieman uusiksi, mutta vain aavistuksenomaisesti. Vaatii nimittäin melko tarkkaa silmää (sekä Skoda-asiantuntemusta) huomata, että esimerkiksi sumuvalot ja etupuskurin helma ovat nyt aiempaan nähden hieman erilaiset.


Sama hyvin pienimuotoinen uudistuslinja jatkuu auton sisällä, jossa uutta ilmettä löytyy kyllä hakemalla mittaristosta, ovipaneeleista ja keskikonsolista. Varustepuolella pientä kohennusta löytyy nykyaikaistetusta tietoviihdeosastosta, mutta oleellisimmaksi anniksi jää silti VW:n jo ennestään tuttu litrainen konsernimoottori, joka on ilmestynyt Skodalla myös Rapid-valikoimaan.

Vanhan ykskakkosen korvaava uusi pannu on ajotuntumaltaan (ainakin automaattilaatikon kera) pehmeä sekä myös miellyttävän hiljainen. Vääntöä riittää alakierroksilta alkaen ja kone kiertää puhtaasti. Käytännön tehoakin piisaa sen verran mitä yleensä ajossa tarvitaan.


Maantiellä eniten häiritsee auton äänimaailma, joka voisi kyllä olla hieman hiljaisempi – jopa tässä hintaluokassa. Kaikkiaan modernisoidusta Rapid Spacebackista jää hieman ristiriitainen maku. Sähkönsininen auto on tuntuu tavallaan tosi järkevältä, mutta sittenkin... No, vähän harmaan tylsältä.

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95 Style DSG

Moottori R3, turbo, 999 cm³, 70 kW (95 hv)/5 000– 5 500 r/min, 160 Nm/ 1 500–3 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,3 s, huippunopeus 184 km/h Kulutus 4,6 l/100 km 95E CO2-päästöt 107 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4 304, l 1 706, k 1 459 mm, akseliväli 2 590 mm, omamassa 1 299 kg, tavaratila 415–1381 l, tankki 55 l Hinta 22 377 euroa

Kiitämme

Suhteessa fiksuja sisätiloja

Arkijärkevää moottoria

Moitimme

Alustamelua asvaltilla

Osin turhaakin harmautta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt