Autot

Sähköautoilun pioneeri uudistui: Toimintamatka liki 400 km

Julkaistu:

Esittely
Nissanin täyssähkömalli Leaf uudistuu. Uusien korimuotojen alla piilee tuttua tekniikkaa. Toimintamatkaan on luvassa iso harppaus.
Nissan Leaf on sähköautoilun pioneeri. Nissanin täyssähkömalli esiteltiin myyntiin jo 2010. Sähköautoilussa on sen jälkeen tapahtunut paljon, mutta Leaf on pitänyt pintansa ja ottanut maailman myydyimmän sähköauton tittelin. Tähän asti mallia on myyty jo 283 000 kappaletta. Japanilaisvalmistaja odottaa uuden Leafin vähintäänkin jatkavan merkin sähköistä menestystä.

Uusiutumisesta huolimatta Leafin ydin, voimalinja ja pohjalevy, on päivitetty ensimmäisen sukupolven mallista. Toimintamatka on kuitenkin toisen sukupolven myötä pidentynyt vajaat 130 kilometriä. Nyt lupaus on 378 kilometriä. Se on nykysähköautoilussa katu-uskottava lukema, vaikkakaan ei alan kärkiarvo.


Ajomatka on pidentynyt myös kasvattamalla litiumioniakuston tehoa kymmenellä yksiköllä 40 kWh:iin. Leafin sähkömoottorin teho on sekin pompahtanut 30 kW:lla 110 kilowattiin (150 hv). Vääntöä paketista puristetaan 320 newtonmetriä.

Normaalilla 3 kW:n latauksella uuden Leafin akuston lataamiseen tarvitaan 16 tuntia. Lataustehon kasvattaminen 6 kW:iin puolittaa ajan kahdeksaan tuntiin. Tehokkaammalla 50 kW:n pikalatauksella akusto lataantuu 80 prosenttisesti täyteen 40 minuutissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tehdas lupailee Leafista myös pidempään toimintamatkaan kykenevää high-power- versiota. Tokion autonäyttelyssä esillä oli myös astetta urheilullisempi Leaf Nismo -konsepti.

Ulkomitat ovat muuttuneet maltillisesti. Akseliväli on entisellään. Leveyttä on tullut lisää kaksi senttiä samalla kun kori on madaltunut 1,4 senttiä.

Ensimmäisen sukupolven vähintäänkin erikoinen, mummoankkamainen tyyli on vaihtunut selkeämmin Nissanin nykyiseen muotoilulinjaan istuvaksi.



Keulan ilme ja voimakas V-maski ovat tuttuja jo uudistuneista Micra- ja Qashqai-malleista. Ajovalot on toteutettu ledein. Sähköautoille tyypillinen erikoisuuden tavoittelu on muuttunut maltillisemmiksi korilinjoiksi. Uuden Leafin muotoilu seuraa pitkälti kaksi vuotta sitten Tokiossa esitellyn IDS-konseptiauton esimerkkiä.

Sama tyylin tasaantuminen jatkuu Leafin ohjaamossa, jossa kojetaulun toiminnot ja ergonomia ovat muista Nissan-malleista tuttuja. Ylimääräinen ufoilu ja kikkailu loistavat poissaolollaan. Hilpeä pallomainen vaihteenvalitsin keskikonsolissa kuitenkin vielä löytyy.

Uuden Leafin myötä Nissan esittelee myös uuden ProPilot-järjestelmän. Kyse on aktiivisen kaistavahdin ja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhdistelmästä. Järjestelmä pysäyttää ja lähtee liikkeelle seuraamalla edessä kulkevaa autoa, eli autonomisesta liikkumisesta ei vielä ole kyse.

Kaistanvaihtoihin kykenevä versio esitellään vuoden 2019 aikana.

ProPilot sisältää myös automaattisen parkkiavustimen.

Tehtaan edustaja arvioi, että ProPilot-järjestelmä kattaa koko malliston 2021 mennessä.

Suomessa uuden Leafin ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat maaliskuussa.

Toistaiseksi Leafista on hinnoiteltu Leaf 2.Zero-lanseerausversio.

Nissan Leaf

Moottori EM57-sähkömoottori 110 kW (150 hv)/3 283–9 795 r/min 320 Nm/0–3 283 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,1 s, huippunopeus 144 km/h NEDC-toimintamatka 378 km Voimansiirto etuveto Mitat p 4 480, l 1 790, k 1 540 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 490 kg, tavaratila 435 l, akku litiumioni 40 kWh Hinta 39 300 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt