Upouusi X on Mercedes-Benzin aluevaltaus – ajettavuus maantiellä yllättää

Ensimmäinen iso saksalaismerkki julkisti avolava-auton.

X-sarjalainen kisaa asiakkaista pääosin Volkswagen Amarokin kanssa – japanilaisten kilpailijoiden kanssa sen hintahaitari ei kohtaa kaikilta osin. Joustovaroissa löytyy, mutta offroad-harrastukseen kukaan X:ää tuskin ostaa, mutta samoista paikoista se etenee kuin kilpailijatkin.

11.11.2017 10:50

Ihan kokonaan saksalaista sukujuurta uusi X ei ole, sillä auto on omaa sukuaan Nissan Navara, merkin Euroopassa myytävistä avolavoista suurin.

Pelkästä keulamerkin vaihdosta ei kuitenkaan ole kyse, sillä Mercedes on ujuttanut työkaluunsa paljon omaa.

Peruskori on pitkälle yhteinen Navaran kanssa, mutta ulkopelleistä yksikään ei sovi Nissaniin. Myös tikapuurunko perustuu Nissanin vastaavaan, mutta on sisäosiltaan aavistuksen jämäkämpää tekoa. Akselistot on suunniteltu Mercedekseen kokonaan uudestaan, mutta moottori ja voimansiirtolinja ovat puolestaan suoraan Nissanilta.

Aluksi tarjolla on kaksi Nissan-sukuista, nelisylinteristä turbodieseliä, mutta ensi vuoden lopulla mallisto täydentyy Mercedeksen omalla V6-moottorilla.

Nykyinen mallisto osuu sekä tehojen että hinnan puolesta varmasti pahimman kilpailijan, Volkswagen Amarokin tontille. VW:n tehoskaala yltää 165–225 hevosvoiman välille, hinnat välille 44 000–65 000 euroa. Mercedeksellä samat luvut ovat 163–190 ja 48 000–79 000. Lehdistölle tosin väläyteltiin myös tulevaisuuden kevytkuorma-automahdollisuutta.

X-sarjalainen kisaa asiakkaista pääosin Volkswagen Amarokin kanssa. Japanilaisten kilpailijoiden kanssa sen hintahaitari ei kohtaa kaikilta osin.

Nyt myynnissä olevissa nelisylinterisissä malleissa neliveto on kytkettävä. Kojelaudan kiertokytkimestä voi valita takavedon joko nopean tai hitaan nelivedon.

Myöhemmin myyntiin tuleva, Mercedes-tekniikkaa sisältävä X 350d on puolestaan varustettu Mercedeksen omalla, jatkuvalla nelivedolla ja 7-nopeuksisella automaattivaihteistolla. Isolohkomallista löytyy myös kytkettävä keskitasauspyörästön lukko.

Sisältä X 220d on valtaosin Mercedestä. Kojelauta, mittaristo, viihdejärjestelmä ja verhoilumateriaalit ovat Mercedestä, mutta Nissan paistaa parista paikasta läpi: esimerkiksi vaihteenvalitsin ja historiallinen, istuinten väliin asennettu käsijarrukahva ovat japanilaista suunnittelua. Materiaaleissa on varsinkin kahdessa paremmin varustellussa mallissa selkeä ero japaninserkkuun – Mercedes tuntuu arvokkaammalta ja laadukkaammalta laitteelta.

Kojelauta on Mercedestä, mutta istuinsuunnittelu Nissania. Ohjauspyörän säädöissä olisi toivomisen varaa.

Pyyhkeitä tulee ajoasennosta. Istuin on kohtuullisen hyvä, mutta ohjauspyörästä ei löydy lainkaan pituussäätöä, ja lisäksi korkeussäätö on melko rajallinen.

Maastossa X kulkee sujuvasti, ja ristiriipuntakin hoituu eleettömästi. Tosin lehdistökoeajojen reititit on suunniteltu yleensä siten, ettei ajettavilla autoilla olekaan ongelmia selviytyä niistä. Tasauspyörästön lukko löytyy vasta lisävarustelistalta, mutta luistonesto ja alamäkihidastin ovat vakiona kaikissa nelivetomalleissa.

Työkalumaisuutta voi häivyttää valitsemalla sisustuksen koristelun vaikkapa hieman herraskaisemmaksi. Jalopuut ja ruskea keinonahka ovat aika maukas yhdistelmä.

Maantiellä X 220d on positiivinen yllätys. Etupään osalta kulkee rungolliseksi autoksi mukavasti ja melko täsmällisesti.

Takapää ei kuormaamattomana pysty aivan ihmeisiin, vaan erityisesti terävissä heitoissa se pompottaa hieman. Hitaissa laineissa se puolestaan pystyy paremmin mukana. Takajousituksen osalta se on kuitenkin selvästi etevämpi kuin vaikkapa jonkinlaisena mittapuuna pidetty Toyota Hilux.

Mercedeksen uusi X-sarja kisaa Suomessa toistaiseksi vain eurooppalaisten avolavojen kanssa. Japanilaiset houkuttelevat hieman edullisempaa hintaluokkaa hamuavia kuluttajia.

Mercedes-Benz X 220d Progressive

Moottori R4, turbo, 2 298 cm³, 120 kW (163 hv)/3 750 r/min, 450 Nm/1 500–2 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,5 s, huippunopeus 172 km/h Kulutus 7,6 l/100 km diesel CO2-päästöt 201g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 5 340, l 1 920, k 1 819 mm, akseliväli 3 150 mm, omamassa 2 213 kg Hinta 64 614 euroa (kaksikäyttöauto)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?