Arveluttaako sähköauton akun kestävyys ja uuden hinta? IS selvitti – vastaus saattaa yllättää

Julkaistu:

AKUT
Kuinka kalliiksi sähköauton akun uusiminen tulee?
Sähköautojen akustot ovat niiden kallein yksittäinen komponentti. Koska nykyaikaisista sähköautoista ja niiden akkujen kestämisestä on vasta rajallisesti kokemusta, saattaa käytetty sähköauto olla epäilyttävä ostettava, vaikka auto muuten kiinnostaisikin. Kuinka kalliiksi akkujen uusiminen tulee?

Esimerkiksi käy hyvin maailmanlaajuisesti suosittu Nissan Leaf -täyssähköauto. Nissan vahvistaa Ilta-Sanomille, että jos ja kun Leafin akku joskus pitää vaihtaa uuteen varauskyvyn heikkenemisen vuoksi, maksaa upouusi akku Suomessa 6 200 euroa (24 kWh) tai 7 750 euroa (30 kWh). Vaihtotyö kestää alle 2½ tuntia, joten työn osuus ei ole suuri.

Säästöä vai rahanmenoa?

Akkujen hinnat saattavat tuntua ensin huomattavan suurilta, mutta toisaalta tulee muistaa, että sähköllä ajaminen on edullista. Jos auton todenmukainen sähkönkulutus on Suomen oloissa keskimäärin vaikkapa 16 kWh sadalla kilometrillä, tulee 100 kilometrin energiakustannukseksi noin 1,9 euroa. Tavanomainen, kuusi litraa bensiiniä sadalla kuluttava vastaava auto köyhdyttää rahakukkaroa nykyhinnoin noin 8,7 eurolla, joten eroa jää 6,8 euroa sataa kohden.

Näin ollen keskimääräisellä 15 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella sähköauto säästää siis omistajalleen pyöreästi tuhat euroa vuodessa – ja tyypillisen kahdeksan vuoden takuun aikana siten 8 000 euroa. Tavallisesti autovalmistajat antavat sähköautojensa akuille pitkän, juuri kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun.

Nissan kertoo uusineensa Leafin Euroopan myynnistä tähän mennessä akuston takuun piiriin ainoastaan 0,01 prosentissa kaikista Leaf-yksilöistä.

Kaikki autot kuluvat käytössä, ja niiden arvo laskee vuosi vuodelta. Tässä suhteessa sähköauto ei tee poikkeusta. Sähköauton ylläpito sen sijaan voi tulla huomattavasti perinteistä autoa edullisemmaksi, koska siinä on huoltokohteita selkeästi vähemmän.


Onko sähköauto ongelmajätettä, kun sen akku tulee tiensä päähän?

Täyssähköauto ei ole siis ongelmajätettä, vaikka akun kunto olisikin jo merkittävästi heikentynyt. Käytettynä ostettu sähköauto on, vaikkapa viisivuotiaana, varmasti menettänyt merkittävän osan arvostaan, mutta akun uusiminen tekee siitä näiltä osin kuin uuden, ja uudella akulla on luonnollisesti jälleen takuu.

Näin ollen käytettykin sähköauto voi olla hyvä ostos. Uuden akun hankkimista voi verrata perinteisen auton suureen moottoriremonttiin, vaikka samasta asiasta ei olekaan kyse.

Myös sähköautojen akkujen kierrätyksestä on huolehdittu. Sähköautojen akut kuvitellaan usein ongelmajätteeksi. Todellisuudessa akut ja niiden arvometallit kierrätetään hyvin tarkkaan, sillä autovalmistajat ottavat ne aina akkujen uusimisen yhteydessä vaihdossa itselleen edelleen käytettäviksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt