DDR:n muovinen mölytoosa täyttää 60 vuotta – katso upeat kuvat legendaarisesta Trabantista - Autot - Ilta-Sanomat

DDR:n muovinen mölytoosa täyttää 60 vuotta – katso upeat kuvat legendaarisesta Trabantista

Trabant ilmaantui Itä-Saksan katukuvaan jo ennen Berliinin muuria. ”Liikkuvia pahvilaatikoita” valmistettiin kaikkiaan kolmisen miljoonaa.

Julkaistu: 7.11.2017 23:46

Paljon onnea vaan! Itä-Saksan saastuttava melutoosa eli Trabant täytti 7.11. pyöreät 60 vuotta.

Ensimmäinen Trabant, liikkuvaksi pahvilaatikoksikin haukuttu itä-auto valmistettiin Itä-Saksassa Zwickaun kaupungissa vuonna 1957. Valmistavan tehtaan nimi oli VEB Sachsenring Automobilwerke. Ensimmäisen mallin moottorissa oli 18 hevosvoimaa.

Trabant ilmaantui katukuvaan ennen Berliinin muuria, joka pystytettiin vuonna 1961. Saksa oli jakautunut Länsi-Saksaksi ja Itä-Saksaksi vasta kahdeksan vuotta aiemmin. Kansan koteihin automobiili ei kuitenkaan päätynyt kovin sutjakasti. Toimitusajat olivat pitkät ja itäsaksalaiset saivat monesti odottaa autoaan useamman vuoden.

Trabantilla, lempinimeltään Trabilla, oli epäluotettavan ja tehottoman kulkupelin maine. Se saastutti, savusi ja mölisi.

Moderneihin autoihin tottunutta saattaa ihmetyttää ajatus, että Trabantin kori on muovia, duroplastia, jonka valmistukseen käytettiin keinohartsia, lumppuja ja puuvillakuituja. Innovaation takana oli pakko: teräkselle oli muutakin käyttöä. Muovi oli halpaa ja ruostumatonta, mutta esimerkiksi pakkasenkestävyydeltään surkeaa.

Suomessa Trabeja myytiin etenkin 1960-luvun alussa. Se oli edullinen vaihtoehto markkinoilla.

Kuvassa omistaja Karoly Marosi poseeraa vuoden 1963 Trabant 600:n kanssa Unkarissa.

Auton omistaja, Balazs Ackermann istuu vuonna 1966 valmistetun Trabant 601:sen päällä. Mies omistaa kuusi erilaista Trabantia, joilla kertoo vievänsä ystäviään ajeluille.

Kuvan Trabi on muutettu paloauton miniatyyriksi.

Tehdas suljettiin vuonna 1991

Ajat muuttuivat, kehitys kehittyi ja Berliinin muuri murtui vuonna 1989. Saksat yhdistyivät. Lukuisat itäsaksalaiset ajoivat länteen Trabanteillaan.

Trabantia valmistanut tehdas suljettiin vuonna 1991. Siihen mennessä Itä-Saksan ihmettä oli valmistettu kaikkiaan kolme miljoonaa kappaletta. Vaikka tuotannon loppumisestakin on jo 26 vuotta aikaa, kulkee Saksan autoteillä yhä yli 34 000 Trabia.

Autolla on oma fani- ja keräilijäkuntansa, joka on mieltynyt ”ostalgiaan” eli itä-saksalaiseen nostalgiaan.

Budapestissä asuva pariskunta on tehnyt omasta Trabantistaan sohvan.

Sympaattisen näköisellä kulttiautolla on nykyään oma fanikuntansa.

Poika leikkii vanhasta kansanautosta tehdyllä leluversiolla.

Tutulta näyttävä autonnokka koristaa Budapestissä sijaitsevan Trabant-kahvilan sisäänkäyntiä.

Tämä keräilijä on päättänyt tyylitellä muoviautonsa sanomalehdillä.

Uusi paluu sähköautona

Vuonna 2009 Trabant teki paluun markkinoille uudella sähköautolla. Uusi versio on vanhaa kulttimallia ympäristöystävällisempi, sen katolla on aurinkopaneeli akkujen lataamista ajatellen.

Moderni Trabant -sähköauto kuvattuna Dresdenissä vuonna 2010.

Onko sinulla rakasta tai raskasta muistoa Trabista? Lähetä meille kuvasi tai muistosi sähköpostilla uutiset@iltasanomat.fi tai tekstiviestillä 13456.

Lähteet: TheLocal.de, Wikipedia, The Guardian, Thought.co

Trabantia pidetään yhtenä edesmenneen sosialistisen Itä-Saksan, DDR:n, symbolina.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?