IS Tokiossa: Millä eväillä Toyota-maa nousee kriisistään? - Autot - Ilta-Sanomat

IS Tokiossa: Millä eväillä Toyota-maa nousee kriisistään?

Japanilaisen autoteollisuuden maine on saanut pahoja kolhuja. Nyt on vain yksi suunta.

Toyota Century kelpaa Japanissa keisarille, korkeille virkamiehille ja suurten yritysten johtajille. Tätä autoa ei ajeta itse, vaan siinä matkustetaan. Sen takia takaistuin on suunniteltu mahdollisimman tilavaksi ja mukavaksi. Uudessa, kolmannessa sukupolvessa luovuttiin Japanin ainoasta V12-moottorissa ja siirryttiin V8-hybridiin.

4.11.2017 16:00

Japanilaisia autoja on totuttu pitämään laadun esikuvana, mutta viime aikoina maineeseen on syntynyt pahoja säröjä.

Oikeastaan Takatan turvatyynyt, joista meteli alkoi, eivät ole vain japanilaisia. Niitä valmistetaan kaikkialla maailmassa, mutta emoyhtiö on Japanissa. Viimeksi kuluneen kuukauden aikana julkisuuteen ponnahtivat Kobe Steelin laatuhuijaus ja vastaava tapaus Nissanilta.

Soppaan kuuluu se, että teknisesti aikanaan edistykselliset japanilaisvalmistajat (esimerkiksi Mazdan kiertomäntämoottorit ja Toyotan hybridit) ovat jääneet Nissania lukuun ottamatta jälkeen malliston sähköistämisessä. Eikä autonomisen autoilun kehityskään ole edistyksellisimpien merkkien tasolla. Ongelmia lisää väestön vanheneminen kotimarkkinoilla sekä se, että nuoret eivät enää osta autoja.

Tokion autonäyttely oli vastaisku kaikelle tälle. Myyntimallit olivat osastoilla harvinaisia, sillä japanilaiset merkit keskittyivät konseptien esittelyyn. Hurjalla konseptivyörytyksellään paikalliset valmistajat jättivät tuontimerkit täysin statistin osaan. Eikä ihme, sillä ulkomaiset merkit eivät paljastaneet ainuttakaan merkittävää uutuutta, vaan ne tyytyivät esittelemään aiemmin syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä nähtyjä malleja ja konsepteja.

Mitsubishi e-Evolution haluaa ratsastaa legendaarisen Lancer Evon maineella. Autossa on peräti kolme sähkömoottoria ja AI (Artificial Intelligence) eli keinotekoinen äly on tärkeässä asemassa auton hallinnassa.

Daihatsu DN Compagno lainaa paljon piirteitä Vignalen vuonna 1963 muotoilemasta Compagnosta. Jostain syystä DN Compagnon uskotaan vetoavan ennen kaikkea Japanin vanhempaan ostajakuntaan.

Mazda Kai Concept noudattaa yhtiön Kodo-muotokieltä ja ennustaa myös uuden Mazda3:n tuloa, joka tapahtunee jo ensi vuonna. Autossa on uusi perusrakenne ja Skyactiv-X-moottori.

Selväksi tuli, että sähköautot ovat tulossa kaikkien japanilaismerkkien mallistoon. Ennen kuin niin pitkälle päästään, Mazda kehittää edelleen polttomoottoriaan, sillä se tuo ensi vuonna myyntiin Skyactivesta edelleen kehitetyn perusrakenteen, joka saadaan aluksi Mazda 3:een.

Sähköistäminen ei rajoitu vain henkilöautoihin, vaan myös Tokio Motor Show’ssa merkittävässä asemassa oleva raskas kalusto ja kaksipyöräiset saavat osansa siitä. Fuson osastolla oli sekä lähijakeluun tarkoitettu eCanter että vähän pidemmillekin matkoille sopiva lähitulevaisuudessa nähtävä E-Fuso Viison One. Siinä missä eCanterin toimintamatka on vain sata kilometriä, Vision Onessa akkujen lataus riittää 350 kilometrin ajoon.

Toyota Tj Cruiser Concept yhdistää mielenkiintoisella tavalla pakettiauton ja katumaasturin ominaisuuksia. Autossa on keskitytty suuriin sisätiloihin ja muunneltavuuteen. Muotoilussa on haettu kulmikkuudella autolle voimakasta olemusta.

Suzuki e-Survivor panostaa yhtiön pitkään historiaan maasturien valmistajana. Pienoiskokoista Jeepiä muistuttavasa e-Survivorissa on suuri maavara ja sähkömoottori jokaisessa pyörässä.

Toyota on Japanin ylivoimaisesti suurin automerkki. Miltei joka kolmas myyty auto on Toyota. Sen osasto oli todellinen tulevaisuudesta kertovien mallien ilotulitus. Joukossa oli yksi myyntimallikin, sillä viisikymmentä vuotta sitten esitelty Japanin keisarillekin kelpaava Century siirtyi kolmanteen sukupolveen. Tuossa vuosittain reilun viidensadan kappaleen vauhdilla tehtävässä automallissa mallisukupolvet elävät pitkään. Ensimmäistä Centuryä valmistettiin 30 vuotta, ja nyt korvataan 21 vuoden ikään ehtinyt toinen sukupolvi.

 Miltei joka kolmas myyty auto on Toyota.

Toyotan taival Suomessa alkoi vuonna 1964 Crownilla, joka elää edelleen vahvasti merkin kotimaassa siirtyen ensi kesänä jo 15. sukupolveen. Konseptimallina esitellyn uuden Crownin kohdalla on keskitytty ajettavuuteen, sillä viime kesänä Nürburgringiä kiertänyt mystinen Toyotan malli sai nyt selityksen.

Mikäli matka suuntautuu Tokioon ennen 5. marraskuuta, Tokyo Big Sightissa on nähtävänä kattava valikoima uusimpia autoja ja moottoripyöriä sekä viitteitä siitä, millaisiksi ajoneuvot ovat tulevaisuudessa muuttumassa. Esimerkiksi Toyota Concept-i on aivan uudenlainen lähtökohta liikkumiseen, joka koostuu useasta erilaisesta liikkumavälineestä. Concept i-Walkilla voi mennä paikasta toiseen vaikka ostoskeskuksen sisällä, Concept-i RDE on tarkoitettu kaupunkiajoon ja Concept-i:llä voi lähteä pidemmällekin.

Siinä missä Crown Concept on varmasti tuotantomallin lähes valmis esiaste, kolhon näköisen Tj Cruiserin kohtalosta oltiin vaitonaisempia.

Toyotan mielestä katumaasturimarkkinat jakautuvat kahteen lohkoon, joista toisessa painotetaan muotoilua ja toisessa käytännöllisyyttä. Tj Cruiser Concept kuuluu ehdottomasti jälkimmäiseen sarjaan.

Toyotan osastolta löytyi lisäksi muun muassa uusi taksimalli, jonka myynti alkoi näyttelyä edeltävänä päivänä. Toyotan tavoitteena on korvata kaikki maan Crown Comfort -taksit uudella, sinisellä mallillaan, jonka muodoissa on paljon samaa perinteisten brittitaksien kanssa.

Suomalaisittain näyttelyn kaunein näky oli komeasti korkealle nostettu Toyota Yaris WRC, jonka ikkunassa oli kolme Suomen lippua ja kuljettajien nimet: Hänninen, Lappi ja Latvala.

Subaru Viviz Performance Concept lupaa paljon ennustaen seuraavan sukupolven WRX-mallin tuloa. Toivottavasti Subaru ei petä tällä kertaa, sillä monet sen upeat tutkielmat ovat muuttuneet paljon tylsemmiksi tuotantoon päästessään.

Anniltaan suurimmat pettymykset olivat Hondan ja Lexuksen osastot. Honda esitteli vain Sports EV Conceptin, joka on uuden urheilullisemman korin saanut, Frankfurtissa vilautetun Urban EV Conceptin kaltainen sähköauto. Lexuksen osastolla peitteen alta paljastui LS+ Concept, joka on vastikään myyntiin tulleen (hinnat alkaen 139 547 euroa) uuden LS 500h:n parin kolmen vuoden kuluttua esiteltävä uudistunut malli.

Mazda Vision Coupéa esiteltiin muotoilututkielmana, mutta se sopisi varsin hyvin Mazda6:n korvaajaksi.

Nissan IMx ja Leaf Nismo vahvistavat merkin asemaa sähköautomarkkinoilla tuomalla mukaan urheilullisemman vaihtoehdon ja viemällä sähköautot myös katumaasturien luokkaan.

Nissan esitteli uutta, toisen sukupolven Leaf-sähköautoaan, josta tehtiin urheilullinen Nismo. Tekniikka on sama kuin perusmallissa, mutta ulkoiselta olemukseltaan ja jousitukseltaan Leaf Nismo on urheilullisempi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?