IS ensitesti: Tällainen on Skoda Yetin korvaava Karoq – onko insinöörimäistä harmautta jopa liikaa? - Autot - Ilta-Sanomat

IS ensitesti: Tällainen on Skoda Yetin korvaava Karoq – onko insinöörimäistä harmautta jopa liikaa?

Suorastaan yliasiallinen Skoda Karoq on todella läheistä sukua menestyneille Seat-malleille. Suomalaisen ostajakunnan silmissä uusi Karoq lienee silti joukon kiinnostavin.

MILLIPELIÄ Škoda Karoq korvaa uusien autojen markkinoilta jopoistuneen Yetin. Viivottimella vedettyjen korilinjojen alla auto on kovasti Seat Aronan ja Atecan kaltainen.­

29.10.2017 18:45

Škodalla saattaa olla käsissään positiivinen ongelma. Kun vain yhden sukupolven malli-ikään ehtinyt, poikkeavasti muotoiltu Yeti-katumaasturi on saateltu lopullisesti eläkkeelle, on tšekkimerkillä jo esitellä korvaava tuote.

Auton mallinimi on Karoq, ja se sijoittuu kooltaan samaan ryhmään kuin palkitut Peugeot 3008 sekä Seat Ateca.

Herkulliseksi tilanteen tekee Škodalle se, että Karoq on hyvin läheistä sukua sekä Seat Aronalle että myös mainitulle Atecalle – siis autolle, joka oli vähällä napata viimeisimmän Vuoden Auto Suomessa -tittelin.

Takaluukun mukana liikkuva suojaverho on hyvä oivallus.­

Karoq on todellakin kuin toinen painos Atecasta, mutta Škoda-painotuksin, eli lähinnä harmaaseen insinööriyteen luottaen. Autojen sukulaisuussuhde on luonnollisesti ymmärrettävä, sillä molemmat perustuvat samalle MQB-perusrakenteelle.

Esimerkiksi autojen kokonaispituudessa on vain mitätön 19 millin ero, ja leveydet sekä vaikkapa etuvetoversioiden akselivälit ovat millilleen samat. Autoja myös valmistetaan samalla Škodan tehtaalla Kvasinyssa.

Ohjaamo on kursailematon ja toimiva, mutta samalla myös hieman tylsä. Etuistuinten reisituki on lyhyehkö ja etureunoistaan avautuvaksi muotoiltu.­

Millipeli saattaa ensin kuulostaa hassulta, mutta toisaalta hyvää on turha muuttaa liiaksi. Ateca on saanut erinomaisen vastaanoton, ja autoa jonotetaan ympäri Eurooppaa. Juuri tästä positiivisesta ongelmasta Škoda haluaa osalliseksi.

Tuotantokapasiteetin lisäämiseksi Karoqia tullaan myöhemmin valmistamaan myös Mlada Boleslavissa, Tšekin tasavallassa.

Kompaktista ulkomuodostaan huolimatta Karoq tarjoaa kunnon tilat neljälle aikuiselle, ja pienin hartioiden sovitteluin kolmekin keskikokoista matkustajaa takapenkille voi istuttaa.­

Vaikka Škoda asiaa ei suoraan asiaa niin ilmaise, on myös Karoq Atecan tapaan crossover katumaasturin, tila-auton sekä farmarin välillä. Tilankäyttö on Škodan tapaan myös 4,4-metrisessä autossa järkevää, jopa edistyksellistä.

Fiksuin uusi oivallus Karoqissa lienee uusi tavaratilan suojaverho, joka on nyt istutettu takaluukkuun kiinnittyväksi.

Moottoritarjonta on sen sijaan pragmaattisen yllätyksetön. TSI-bensiinimoottorit ovat 1,0-litrainen (115 hv) ja 1,5-litrainen (150 hv); TDI-dieselit 1,6-litrainen (115 hv) ja 2,0-litrainen (150 tai 190 hv). Vaihteisto on valinnan mukaan joko kuusiportainen manuaali tai seitsemänportainen DSG-automaatti.

Nelivedon voi valita isomman bensiini- tai dieselmoottorin jatkeeksi. Lyhyesti voi todeta, että perustekniikan suhteen Karoq ei tarjoa mitään uutta.

Muunneltava virtuaalimittaristo saadaan lisävarustevalikoimaan ensi vuoden aikana.­

Yllättävän uutisen Škoda julkisti uuden, muunneltavan digitaalimittariston tulemisessa Karoqiin. Tämä virtuaalimittaristonakin tunnettu ja eräänlaisena kruununjalokivenä pidetty, edistyksellinen varuste on totutusti nähty aiemmin lähinnä VW-yhtymän eri merkkien kalleimmissa malleissa. Vakiovarusteeksi virtuaalimittaristo ei Karoqiin sentään tule.

Mittaristossa on neljä eri näyttönäkymää: Classic, Extended, Modern sekä Basic. Ne muodostavat mittaristonäytön rakenteen, jota kuljettaja voi vielä muokata näytön vierityspainikkeen avulla, ja siten määrittää mittariston eri alueilla näytettävän informaation sekä niiden koon.

Ensitestin perusteella ratkaisu on virkistävä, sillä mittaristoahan autossa tarkkaillaan hyvin paljon, ja vaihtelun mahdollisuus on hyvä lisä.

Takaistuimelle mahtuu jopa 190-senttinen aikuinen pitkine jalkoineen, jos edessä istuu keskimittainen henkilö.­

Tien päällä Karoq on perusvarma suorittaja. Autosta on avara näkyvyys ulos, ja sen äärirajat oppii nopeasti. Testiin osunut voimakkaampi diesel-neliveto tarjoaa vahvaa voimaa ja ennustettavaa vakautta, mutta ei toisaalta poikkeavaa rivakkuutta. Ohjaustuntuma on säädetty normaali-ajotilassa ehkä hieman yliherkäksi, mutta vaste paranee sport-tilassa. Jousituksen suhteen Karoq vaikuttaa ensituntumalta hieman Atecaa jämäkämmältä ja jähmeämmältä. Sisämelutaso pysyy sileällä asvaltilla hyvin kurissa, mutta renkaista kantautuva jumina kasvaa huomattavasti karkeille ajopinnoille siirryttäessä.

Karoq lanseerataan maassamme ensi vuoden tammikuussa, mutta ensimmäiset autot ehtivät Suomeen jo ennen tämän vuoden joulua. Viralliset hinnat eivät vielä ole tiedossa, mutta lähtötason noin-hinnoittelusta saimme jo viitteitä.

Alimmat hinnat osuvat Suomessa noin 27500 euroon, jolloin kyseessä on 1,0-litraisen TSI-moottorin ja kuusiportaisen manuaalivaihteiston vauhdittama, alimman Ambition-varustetason etuvetoinen auto. Vastaavasti 2,0-litrainen TDI-neliveto maksaa edullisimmillaan noin 37000 euroa, jälleen Ambition-varusteltuna. Seuraava varustetaso tulee olemaan Style, ja ylin Exclusive.

Škoda Karoq 2.0 TDI 140 kW 4x4 DSG Exclusive

Moottori R4, 1968 cm³, turbo, 140 kW (190 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1750–3250 r/min, Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 211 km/h Kulutus 5,2 l/100 km diesel CO2-päästöt 134 g/km Voimansiirto A7, neliveto Mitat p 4382, l 1841, k 1607 mm, akseliväli 2630 mm, omamassa 1591 kg, tavaratila 521–1630 l, tankki 55 l Hinta vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?