IS ensitesti: Hyundai iskee nyt katumaastureiden muotiluokkaan – tällainen on uusi Kona - Autot - Ilta-Sanomat

IS ensitesti: Hyundai iskee nyt katumaastureiden muotiluokkaan – tällainen on uusi Kona

Hyundai Kona yhdistelee muodikkaasti maasturia ja farmaria. Uutuuden ehkä suurin valttikortti on perustasaisuuden peittävä erottuva ulkonäkö.

TUPLAVALOT Uusi Kona on Hyundai-yhtiön ensimmäinen katumaasturi, jossa otetaan käyttöön merkin uusi keulailme. Siinä ajovalot ovat kahdessa tasossa.­

29.10.2017 15:58

Jos johonkin autoluokkaan on nyt selkeää tuotetunkua niin B-segmentin katumaastureihin.

Sellainen on myös Hyundai Kona, joka lähtee kilpailemaan muun muassa Opel Crossland X:n sekä Seat Aronan ja Skoda Karoqin kanssa. Uutuuden haastajiin kuuluu myös sisarmerkki Kian uunituore Stonic, joka ei sukulaisuudestaan huolimatta kuitenkaan perustu samaan perusrakenteeseen.

Ulkonäöllisesti suuripyöräinen Kona on kuten odotettua voimakkaamman maasturimainen, suorastaan puhetta herättävän erikoinen.

Mieleen tulee väistämättä aikoinaan hyvinkin rohkeasti muotoiltu, mutta nopeasti yllättävään suosioon noussut Nissan Juke.

Tilavan kabiinin ilme on värielementtejä lukuun ottamatta yllättävän tavallinen ja läheistä sukua i30-mallille.­

Räätälöintimahdollisuuksia Konan ostajalle on tarjolla nykytapaan runsaasti, varsinkin erilaisissa väriyhdistelmissä. Koriväristä poikkeavan katon ja muun jo nähdyn lisäksi Konassa jopa auton turvavyöt voi ruksia koriväriin koodattuina.

Voimalinjapuolella Kona on saatavana alkuun kahtena eri versiona, eli etuvetoisena (tasan litraisella T-GDI -bensaturbolla) tai nelivedolla ja 1.6 -T-GDI -bensiiniturbolla varustettuna.

Takaistuin ei ole sentti-ihme, mutta majoittaa hetkeksi kyllä kaksi aikuistakin. Lautamaisuus tuo käytännöllisyyttä.­

Etuveto-Kona on aina käsivaihteinen, kun taas nelivetoon kuuluu automaattisesti herraskaisempi 7-portainen kaksoiskytkinlaatikko. Dieselit sekä täyssähköversio saadaan mukaan valikoimaan joskus ensi vuoden puolella.

Konaan on helppo nousta, ja kaikki vaikuttaa löytyvän sieltä mistä pitääkin. Suurin yllätys on ehkä se, että ohjaamo on ilmeeltään rauhallisempi kuin auton ulkomuodosta kuvittelisi. Vaan kenties ihan hyvä niin.

Laatuvaikutelma on osittaista muovisuutta lukuun ottamatta melko korkealla tasolla.

Tavaratilaakin on kokoluokkaan nähden hieman niukasti. Muodot takapaksissa ovat sen sijaan ongelmattomia.­

Ajoltaan Kona ei tuota yllätyksiä, ja pienemmässäkin bensakoneessa riittää arkkeen käypäistä puhtia. Sinänsä hyvän ajettavuuden varjopuolena on tietynlainen harmaus ja hajuttomuus. Se vaikeuttaa lukuisista kilpailijoista erottautumista.

Konan tilankäyttö on luokassaan tavanomaista, joskin kyllä nykyaikaista. Tila-autoksi Konaa ei esimerkiksi Citroën C3:n Aircrossin tapaan voi sanoa. Parasta mitoissa ovat reilut pääntilat.

Nykyaikaisia avustimia ja varusteita Konaan on tarjolla runsaasti. Auto on esimerkiksi Hyundain ensimmäinen malli, jonka saa myös tuulilasin heijastusnäytöllä varustettuna.

Vakio- tai lisävarusteena varustetason mukaan ovat myös lämmitettävä ohjauspyörä, navigaattori ja älypuhelimen langaton induktiolataus.

Käytettävyydeltään varsin hyvä tietoviihdejärjestelmä on tuttua Hyundai-Kia -konsernitavaraa.­

Konan myynti alkaa Suomessa tammikuun alussa ja malliston hinnat julkaistaan vielä syksyn aikana.

Nähtäväksi jää, miten muodikkaalla ulkonäöllään ratsastava uutuus kelpaa melko konservatiiviseen härmäläismakuun.

Hyundai Kona 1.6 T-GDI AWD 7DCT Comfort

Moottori R4, 1591 cm³, turbo, 130 kW (177 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min, Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 205 km/h Kulutus 6,7 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 153 g/km Voimansiirto A7, neliveto Mitat p 4165, l 1800, k 1550 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1507 kg, tavaratila 361 – 1143 l, tankki 50 l Hinta vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?