Autot

IS koeajoi: Audin tehotykki SQ5 – parhaimmillaan Suomen rajojen ulkopuolella

Julkaistu:

Koeajo
Audi-tyyliin kuuluva perinne on tarjota malleista aina myös ns. Autobahn-versio. Sellainen on myös katumaasturi SQ5.
Loistoluokan premium-katumaastureiden tehoversiot ovat luvalla sanoen Suomen oloissa aika älyttömiä, mutta kieltämättä monella tapaa erittäin, erittäin mukavia laitteita.

Sanoinko muuten jo erittäin?

No, niin tai näin, sellainen on myös Audin Q5-malliston tehoversio SQ5, jonka pellin alla murisee nyt yli kolme- ja puolisataahevosvoimainen alumiininen bensaturbo – ei siis enää mekaaninen kompressorimylly kuten mallin aiemmassa sukupolvessa.


Urheiluautomaisesta suorituskyvystään huolimatta kyseessä on selkeästi enemmän huippuluokan mukava matka-auto kuin varsinainen ratasportti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Moottori muistuttaa olemassaolostaan jo pelkällä äänimaisemalla, mutta näyttää varsinaiset kykynsä vasta Dynamic-moodi päällä ja äärirajoille vietäessä.

Paketin jatkeena oleva kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti toimii kuin unelma, ja uusi urheilulliseksi viritetty sähköinen ohjaustehostin tarjoaa käytännössä virheettömän tuntuman tiehen.

Erikoisuutena vaihteisto siirtyy automaattisesti polttoainetta säästävään rullaustilaan, kun kuljettaja nostaa jalan pois kaasupolkimelta 55–160 km/h nopeudessa.

Vaikka kokonaisuus on meikäläisissäkin oloissa ylellisen voimakas, on SQ5 taatusti parhaimmillaan vapaiden nopeuksien moottoriteillä, jossa raju suorituskyky pääsee vasta todella oikeuksiinsa.

Ajomukavuuserikoisuutena SQ5:n vakioherkkuihin kuuluu ilmajousitus, eli kivirekimäisyydestä ei tarvitse komeista matalaprofiilikumeista huolimatta juuri kärsiä.


Tunnelma sisällä on yhdistelmä urheilullisuutta ja arvokkuutta viimeisen päälle olevilla materiaaleilla höystettynä.

Jo aiemmin mainitun ilmajousituksen ohella SQ5:n vakiovarustelu sisältää mm. Audi connect safety & service sekä Audi pre sense city -järjestelmät, täysin led-tekniikalla toteutetut ajovalot ja ns. dynaamiset takavilkut, vakionopeussäätimen nopeusrajoittimella, akustisen ja optisen pysäköintijärjestelmän edessä ja takana, pituussuunnassa säädettävän takaistuimen ynnä sähkösäätöiset urheiluistuimet edessä.

Luonnollisesti myös lisäherkkujen lista on pitkä – joskin valitettavan raskaalla kädellä hinnoiteltu.


Farmariluokan tilat tarjoava kori tekee SQ5:sta sopivan varsin moneen käyttöön, minkä lisäksi neliveto vie perille hiukan huonommassakin kelissä.

Ikävää SQ5:n tarjoamassa paketissa ovat lähinnä kokonaisuuden vaatimat kustannukset. Niistä jo se ensimmäinen eli hankintahinta nousee tavallisen tallaajan näkökulmasta kerralla taivaisiin eli käytännössä sadan tonnin toiselle puolen – ilman sen enempiä lisävarusteitakin.

Ota kantaa

Oletko ajanut yli 350-hevosvoimaisella henkilöautolla?

Tottakai 48% Ehkä 3% En, enkä haluakaan 6% En, mutta haluaisin 39% En ainakaan muista 4%
Ääniä yhteensä 6675

Audi SQ5 3,0 V6 quattro tiptronic

Moottori V6, 2995 cm³, 260 kW (354 hv)/5400-6400 r/min, 500 Nm/1370-4500 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 5,4 s, huippunopeus 250 km/h (rajoitettu) Kulutus 8,3 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 189 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4671, l 1893, k 1635 mm, akseliväli 2824 mm, omamassa 1870 kg, tavaratila 550-1550 l, tankki 70 l Hinta 99901 euroa

KIITÄMME:

- Teknistä täydellisyyttä

- Aitoa monikäyttöisyyttä

MOITIMME:

- Korkeaa hankintahintaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt