Laki uuteen autoon vaihtaville maksettavista palkkioista on nyt lähtenyt käsittelyyn – sähköautotuen hintarajaksi 50000 euroa - Autot - Ilta-Sanomat

Laki uuteen autoon vaihtaville maksettavista palkkioista on nyt lähtenyt käsittelyyn – sähköautotuen hintarajaksi 50000 euroa

Hallitus esittää määräaikaista lakia henkilöautojen romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta.

Sähköautojen hankintatuki koskisi ainoastaan täyssähköautoja ja sitä ei voisi saada päällekkäin romutuspalkkion kanssa. Kuvassa Hyundai Ioniqin takakontissa olevia latauskaapeleita.

27.10.2017 9:24

Esityksen mukaan yksityishenkilö voisi saada ensi vuoden alusta lähtien tukea uuden vähäpäästöisemmän auton hankintaan romutuspalkkion tai hankintatuen kautta sekä vanhan auton muuntamiseen kaasu- tai etanolikäyttöiseksi.

Tuen ehdot ovat matkan varrella hieman muuttuneet alkuperäisestä esityksestä. Sähköauton hankintatukeen oikeutetulla autolla on nyt 50000 euron kattohinta, minkä lisäksi hankintatukea voi saada myös pitkäaikaisvuokraukseen.

– Suomen autokanta on Euroopan unionin vanhimpia. Tavoitteenamme on edistää autokannan uudistumista ja vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä. Samalla parannamme liikenneturvallisuutta ja edistämme vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymistä liikenteessä, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2018 ja olla voimassa 31. joulukuuta 2021 asti. Romutuspalkkio olisi kuitenkin käytössä vain 31. elokuuta 2018 asti.

Tällaisen auton hankkija on oikeutettu romutuspalkkioon

Esityksen mukaan romutuspalkkiona tuettaisiin valtion puolesta 1000 eurolla sellaisen uuden henkilöauton hankintaa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 grammaa kilometriä kohden.

Uuden etanoli-, kaasu- sekä täyssähkö- ja ladattavien hybridiautojen hankintaa tuettaisiin 2000 eurolla. Näiden kohdalla ei sovellettaisi 110 gramman päästörajaa.

Romutuspalkkion saisi auton myyntihinnan alennuksena uuden auton hankinnan yhteydessä.

Lisäksi autoalalla on mahdollisuus osallistua romutuspalkkioon uuden auton lisäalennuksella. Se olisi todennäköisesti viidensadan euron kertasumma.

Romutuspalkkion maksamisen edellytyksenä olisi, että uuden vähäpäästöisen henkilöauton ostaja veisi samalla vähintään kymmenen vuotta vanhan omistuksessaan olevan auton romutettavaksi lailliseen kierrätyspisteeseen. Lisäksi auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuoden 2017 aikana.

Sähköautojen hankintatukea myös pitkäaikaisvuokraukseen

Esityksen mukaan täyssähköauton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle maksetaan hankintatukea 2000 euroa vuosina 2018–2021. Hankintatukea voitaisiin myöntää henkilölle joka ostaa tai pitkäaikaisvuokraa vähintään kolmeksi vuodeksi uuden täyssähköauton.

Auto saisi maksaa enintään 50000 euroa auton arvonlisävero sekä autovero mukaan laskettuna.

Sähköautojen hankintatuki koskisi ainoastaan täyssähköautoja ja sitä ei voisi saada päällekkäin romutuspalkkion kanssa. Hankintatuki myönnettäisiin auton myyntihinnan tai vuokran alennuksena.

Myös yksityishenkilöiden omia muunnostöitä aiotaan tukea

Lakiesityksen mukaan yksityishenkilö voisi saada tukea henkilöautonsa muuntamiseksi kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. Auton kaasukäyttöiseksi muuntamiseksi tukea saisi 1000 euroa ja etanolikäyttöiseksi muuntamiseen 200 euroa.

Tuki maksettaisiin konvertoidun ajoneuvon muutoskatsastuksen jälkeen ja sen myöntämisestä vastaisi Trafi. Tukien hakuprosessista tiedotetaan tarkemmin lakiesityksen käsittelyn edetessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?