Suomalaisfirma rakentaa uusista Toyotoista verosuunnitteluversioita – näin Trafin perimät vuosimaksut tiputetaan alle kymmenesosaan! - Autot - Ilta-Sanomat

Suomalaisfirma rakentaa uusista Toyotoista verosuunnitteluversioita – näin Trafin perimät vuosimaksut tiputetaan alle kymmenesosaan!

Sisältä kuorma-autoksi rekisteröityä Hiluxia ei tahdo tunnistaa äkkiseltään oikein mistään.

Julkaistu: 26.10.2017 6:56

Suomen myydyimmän lava-auton muuttaminen kevytkuorma-autoksi tuottaa useita merkittäviä veroetuja. Mutta ei mitään niin hyvää ettei jotain huonoakin.

Otetaan tehtaan linjalta uusi Toyota Hilux, lisätään taka-akselille viranomaisvaatimukset täyttävä ilmajousitus ja nostetaan kokonaismassa kuorma-autotasolle eli taktiset kymmenen kilogrammaa yli 3,5 tonnin.

Siinä karkeasti resepti, jolla Truckmasters Finland rakentaa nyt kyseiseen malliin pohjautuvia niin sanottuja verosuunnitteluversioita erityisesti yrityskäyttöön.

Käytännössä konsepti tarjoaa omistajalle sekä käyttäjälle lukuisia etuja aina auton hankintahinnasta alkaen.

Peilivilkut on poistettu käytöstä. Tilalla ovat kuorma-autoissa pakolliset ja alkuperäistä huomattavasti valovoimaisemmat lokasuojavilkut.

Ensinnäkin kevytkuorma-autoksi muunnettu viisipaikkainen lava-auto on sataprosenttisesti autoverovapaa, mikä tuo vastaaviin täyden autoveron lavahenkilöautoihin nähden malliversiosta sekä autoverollisten lisävarusteiden määrästä riippuen jopa 25000 euron hankintaedun.

Yrittäjiä koskee lisäksi pykälä, jonka perusteella kuorma-auto on aina täyden alv-verovähennysoikeuden piirissä.

Kaupan päälle Hiluxin tai virallisemmin Toyota-Truckmasters OX:n vuotuiset käyttöverot eli Trafin perimät ajoneuvoveron perusvero sekä käyttövoimavero tippuvat kuorma-autona henkilöauton noin 880 eurosta hyvinkin kohtuulliseen 78,88 euroon vuodessa.

Lavakaaren ritilä on välttämättömyys, jota ilman kuorma-autoksi rekisteröiminen ei onnistu.

Kuorma-autostatuksen ja korkeussäädettävien ilmajousien myötä Hiluxin kantavuus nousee samalla 1335 kilogrammaan.

Haittapuolena Toyota-Truckmastersissa ovat lähinnä sen henkilömallia selvästi tiukemmat ajokorttivaatimukset sekä lain vaatima pakollinen nopeudenrajoitin, joka estää auton matkanopeutta nousemasta yli 90 km/h lukemiin.

IS palaa Toyota-Truckmastersiin myöhemmin mm. koeajon muodossa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?