Renkaidenvaihdon 100 km:n sääntö puhuttaa – tästä syystä se tulee ottaa tosissaan - Autot - Ilta-Sanomat

Renkaidenvaihdon 100 km:n sääntö puhuttaa – tästä syystä se tulee ottaa tosissaan

Julkaistu: 25.10.2017 11:02, Päivitetty 23.10.2018 9:28

Kun autoon on vaihdettu talvikelpoiset renkaat, kannattaa sadan kilometrin ajon jälkeen tarkistaa, että pultit ovat yhä kireällä. Näinhän meille on opetettu, mutta onko sadan kilometrin sääntö henkivakuutus vai turhaa hifistelyä?

Kaikki eivät sääntöön usko. Ilta-Sanomien toimitukseen otti yhteyttä henkilö, jonka mukaan jälkikiristys on huuhaahommaa. Myös internetin keskustelupalstoilla pulttien kiristysmomentit puhuttavat laajalti vuodesta toiseen.

  • Jutun alussa olevalla videolla helsinkiläisen Rengas-Soppi -liikkeen rengasasentaja Vesa Rousku kertoo, miten momenttiavain toimii ja miksi 100km:n sääntö on tarpeellinen.

Autolehti Tuulilasin pitkäaikainen, nyttemmin eläkkeelle jäänyt toimituspäällikkö Tapio Ketonen vastasi uransa aikana lukuisiin lukijoiden esittämiin kysymyksiin.

Teknisen Kaupan Liiton rengasvalmistajien jaosto tuntuu uskovan vakaasti Ketosen mielipiteeseen alumiinivanteisten renkaiden pulttien jälkikiristämisestä, koska rengasvalmistajien nettisivuilla lainataan Ketosen käsitystä:

”Alumiinin huonoihin ominaisuuksiin kuuluu, että toisin kuin teräs se ei ole kimmoisa. Jos alumiinivanteen ja pyörännavan vastinlaipan väliin jää hiekkamurunen, murusen hankauduttua jauheena pois pyörän kiinnitys saattaa jäädä löysälle. Teräsvanteessa mutterien vastinpinnat ovat hieman koholla, ja vanteen materiaali joustaa aiheuttaen pultteihin jännityksen. Jännitys kompensoi mahdollisen väliin jääneen murusen poistumisen aikaansaaman löystymisen. Useimmiten väliin ei jää mitään, eikä jälkikiristystä tarvita, mutta koskaan ei voi tietää, miten juuri tällä kerralla on käynyt.”

Eli koskaan ei voi etukäteen tietää. Kannattaako siis riski ottaa?

Ei ilmeisesti kannata, Sitä mieltä on myös koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Autoliittoa edustava, usein ja useisiin tiedotusvälineisiin rengasasioista haastateltu Vesalainen on pitkään opastanut suomalaisia, että jälkikiristys pitää tehdä 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Autoliittoon tulee Vesalaisen mukaan joka vuosi renkaanvaihtoaikaan yhteydenottoja, joissa tiedustellaan vastuukysymyksiä sen jälkeen, kun rengas on irronnut.

Ilta-Sanomat uutisoi tasan kaksi vuotta sitten, että vakuutusyhtiöihin ilmoitetaan joka syksy kymmeniä, ellei jopa satoja vahinkoja, jotka johtuvat auton renkaan irtoamisesta.

Jos jälkikiristys on rengasliikkeen kehotuksesta huolimatta laiminlyöty, jäävät vahingot autoilijan itsensä kärsittäviksi.

Tarkistuksen ja jälkikiristyksen voi tehdä itse hankkimalla momenttiavaimen ja siihen tykötarpeet, mutta rengasliikkeessä kiristäminen todennäköisesti osuu keskimäärin tarkemmin oikeaan momenttiin.

Yli 70 kauppiaan muodostama, autonrenkaita myyvä kotimainen vähittäismyyntiketju Rengasmarket kuuluu myös jälkikiristyksen kannattajiin:

”Tee loppukiristys momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen vasta kun auto on laskettu alas. Kiinnitä pölykapselit huolellisesti. Tarkista oikea asento venttiilinreiästä. Muista myös tehdä jälkikiristys noin sadan ajokilometrin jälkeen.”

Jälkikiristys kuuluu usein renkaidenvaihdon hintaan. Näin lupaavat muun muassa Keravalla ja Espoossa toimiva Tekno Pyörä sekä helsinkiläinen Rengas-Soppi. Autoiluun ja rengaspalveluihin keskittynyt Vianor-ketju muistuttaa myös 100–150 kilometrin ajon jälkeen tehtävistä kiristystoimenpiteistä. Vianorin vaihtamissa talvirenkaissa pulttien jälkikiristys sisältyy vaihtotyön hintaan ilman ajanvarausta.

Entäpä peltivanteet? Siihenkin Tapio Ketonen on urallaan Tuulilasin lukijoille ehtinyt vastata.

”Myös peltivanteet pitäisi kiristää automallille määrättyyn momenttiin, mutta alumiinivanteiden kohdalla tuo oikea kireys on vielä tärkeämpää ja tarkempaa. Peltivanteen rakenne on sellainen, että siinä käytetään hyväksi teräksen joustavuutta. Alumiini sen sijaan ei jousta samalla tavalla.”

Alla olevalla videolla opastetaan, kuinka renkaidenvaihto sujuu kotona.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?