Autot

Stelvio on kurvien kuningatar ja ajajan auto

Julkaistu:

Koeajo
Keskikokoiset nelivetokatumaasturit saivat Italiasta kovan kilpailijan.
Alfa Romeo Stelvio on 107-vuotiaan italialaismerkin ensimmäinen katumaasturi, keskikokoluokan SUV.

Auto rakentuu samalle Giorgio-perusrakenteelle kuin Alfan viime vuonna esittelemä Giulia-sedan.

Jos auton kokoluokka tuntuu nykyisessä korityyppien runsaudenpulassa vaikealta hahmottaa, on Stelvion yhdeksi lähimmäksi kilpailijaksi helppo nähdä vaikkapa Suomessa hyvin suosittu Volvo XC60, sillä autojen tärkeimmät korimitat ovat lähes millilleen samat. XC60:n akseliväli on tosin muutaman sentin pidempi.


Siihen yhtäläisyydet sitten jäävätkin. Siinä missä Volvo on tehnyt XC60:lla isoa tiliä jo vuosia, aloittelee Alfa Romeo Stelviollaan vasta tämän autoryhmän parissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Italiaanolla on kansan syvissä riveissä useimmiten epäilyttävä stigma: Stelviokin herättää ihailevaa hämmästelyä, mutta lopuksi aina todetaan, ettei tuollaista kyllä omaksi uskaltaisi ostaa.

Tänä päivänä on kuitenkin perusteltua kysyä, onko epäilyille enää katetta? Uusi auto on aina mahdollisuus muuttaa ennakkoluuloja, ja viime vuonna nähty Giulia avasi jo tuon suunnan Alfa Romeolle. Eittämättä pakon edessä, mutta silti.

Stelvioon noustaan korkealle ja sisällä istutaan korkealla. Silti näkyvyys taakse on heikko, ja myös keulan äärirajat on aluksi vaikea hahmottaa.


Ohjaamon käytettävyys on hyvällä tolalla, sillä kojelaudan eri käyttimet on ryhmitelty järkevästi, mutta etuistuimet voisivat antaa enemmän sivuttaistukea, varsinkin istuinosaltaan.

Sisätilojen yleisilme oli nahkaverhoiltuna selkeästi premium-tasoa, kuten auton hinnoittelukin antaa ymmärtää.

Ajoasento on hyvä. Auto on sisätiloiltaan miellyttävän hiljainen myös karkeapintaisilla suomalaisteillä.

Moottoreiksi Stelvioon on saatavana 2,0-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää parhaimmillaan 280 hevosvoimaa tai laimeampana versiona tasan 200 pollea, sekä 2,2-litrainen turbodiesel, joka on 210 hevosvoiman pakkaus. Koeajoon näistä osui tehokkain kaikki-tai-ei-mitään -versio.

Stelvio on aina nelivetoinen Q4-malli. Neliveto jakaa voimasta taka-akselille vähintään puolet, mikä tekee ohjaamisesta liukkaalla pinnalla eloisaa.


Kuivalla asvaltilla Stelvio ohjautuu miellyttävän aktiivisesti, ja ohjaustuntuma on Alfamaisen herkkä.

Vaikka Stelvio on rengastettu suurin pyörin, palauttaa ohjaus pienissäkin nopeuksissa hyvin ja reippaasti.

Tuntuma tiehen on tavallisissa ajonopeuksissa paikoin niin tarkka, että tietyissä tilanteissa sitä voi luonnehtia jopa hieman hermostuneeksi. Toisaalta, tätä Alfalta varmasti odotetaankin: Stelvio on ajajan auto.

Stelvion tehokkaan bensiiniturbon keskikulutusta on vaikea saada alle yhdeksän litran. Moottoritieajossa ja reippaassa käskemisessä kulutus karkaa yli 11 litraan, mutta varovaisesti ajaen voi päästä alle kymmenen litran lukemiin.


Kaupungissa pyörittely paljastaa yhden ikävän ominaisuuden: ympäri kääntyminen vaatii reilusti tilaa.

Stelvion jousitusta voi pitää onnistuneena, sillä alusta nielee ikävätkin teiden paukamat tarjoten helposti hallittavaa mukavuutta.

Vaikka korkeahko auto huojahtelee teiden kallistuksissa, ei synny vaikutelmaa hallittavuuden katoamisesta. Mutkissa auto on omimmillaan; kääntyy hanakasti kohti seuraavaa suoraa ja kulku on suomalaisteille varmasti riittävää.


Kahdeksanportainen automaatti on saksalaisen ZF:n valmistama, ja se toimii eleettömän tyylikkäästi kaikissa normaalitilanteissa. Stelvion jarrullinen maksimivetopaino on 2 300 kiloa.

Alfa Romeon ensimmäinen katumaasturi on hyvä esimerkki nykyaikaisesta suunnittelusta ja rakentamisesta. Virheisiin ei ole varaa, ja lukuisista eri komponenteista koostuva kokonaisuus saadaan aikaiseksi yhdistelemällä parhaat palikat mahdollisuuksien mukaan.

Alfan paketti tuntuu valmiilta, ja aika tulee näyttämään sen kestävyyden tiukan verrokkiryhmän puristuksessa.

Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 hv AT8 AWD First Edition

Moottori R4, 1 995 cm³, 206 kW (280 hv)/5 250 r/min, 400 Nm/2 250 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h Kulutus 7,0 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 161 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 687, l 1 903, k 1 671 mm, akseliväli 2 818 mm, omamassa 1 828 kg, tavaratila 525 l, tankki 64 l Hinta 75 992 euroa

Kiitämme:

Nautinnollisia ajo-ominaisuuksia

Ripeää suorituskykyä

Moitimme:

Suurta kääntöympyrää

Etuistuinten istuinosan tukea

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt