Autot

Opel Zafira on kaasuautoksi tilava, mutta ajamisen kannalta olennaista puuttuu

Julkaistu:

Koeajo
Kaasu-Zafirasta puuttuu hevosvoimia ja reilu bensatankki.
Jos perjantain Ilta-Sanomien paperilehdessä esitellyssä kaasu-Audissa joutuu tinkimään hieman tavaratilasta, niin samalla tapaa kaasukäyttöisessä Opel Zafirassa tinkiä ei tarvitse siitä lainkaan.

Seitsenpaikkaisessa Zafirassa tankit on nimittäin onnistuttu sijoittamaan käytön kannalta ilahduttavasti peräti täydellisesti pois arkikäytön tieltä.


Kuljettajalle kaasun olemassaolo näkyy Zafirassa eniten kojelaudan nappulana, josta toimintatilaa kaasun ja bensiinin välillä voi vaihtaa. Jostain kumman syystä mittaristosta tosin löytyy vain käytössä olevan tankin täyttöaste, mikä aiheuttaa ajoittain kyseisen nappulan tarpeettomalta tuntuvaa painelua ja jättää auton hölmöimmillään vahingossa pitkäksi aikaa kokonaan bensakäyttöiseksi.

Nappulalogiikan kyllä pidemmän päälle oppii, mutta varsinainen puute kaasu-Zafirassa on laiskuus. Vastaava bensamalli kun on Opel Zafiran tapauksessa peräti 50(!) hevosvoimaa tehokkaampi – mikä tuntuu eritoten ohituksissa.


Zafiran kaasuversion käyttömukavuuteen vaikuttaa myös vähäiset 14 litraa vetävä bensatankki. Kaasuasemien on siis syytä sijaita Audia leimallisemmin vakioreittien varrella.

Opel Zafira Enjoy 1.6T CNG

Moottori R4, 1 598 cm³ 110 kW (150 hv)/5 000 r/min, 210 Nm/2 300 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 11,5 s, huippunopeus 200 km/h Kulutus 4,7 kg/100 km CNG CO2-päästöt 129 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4 666, l 1 884, k 1 685 mm, akseliväli 2 760 mm, omamassa 1 701 kg, tavaratila 152-710-1 860 l, CNG-tankki 25 kg, bensiinitankki 14 l Hinta 29 185 euroa

Kiitämme

Tilankäyttöä kaasuautoksi

Moitimme

Pientä bensiinitankkia

Suorituskykyä bensamalliin verrattuna

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt